L’Autoritat Portuària de Tarragona (APT) ha presentat avui una prova pilot del seu Pla de Mobilitat Sostenible, una iniciativa orientada a reduir l’impacte ambiental dels desplaçaments laborals realitzats per la seva plantilla fora de l’espai portuari. El pla, que s’emmarca en el compromís de l’APT amb la sostenibilitat i la lluita contra el canvi climàtic, busca promoure alternatives de transport més ecològiques i eficients entre els seus treballadors.
La prova pilot, que tindrà una durada prevista de sis mesos a partir d’octubre de 2024, permetrà a l’APT avaluar l’eficàcia de les mesures implementades i recollir dades per a la futura implantació d’un Pla de Mobilitat integral que abasti tot l’àmbit portuari. Amb aquesta iniciativa, l’APT pretén no només reduir la seva petjada de carboni, sinó també millorar la qualitat de vida dels seus empleats, oferint-los alternatives de transport més saludables i sostenibles.
El pla pilot de mobilitat de l’APT se centra en els desplaçaments entre els diferents edificis de l’Autoritat Portuària al llarg del Moll de Costa, així com els trajectes al centre de la ciutat per a visites a altres administracions o empreses. També inclou els desplaçaments in itinere realitzats pel personal de l’APT entre els seus domicilis i els seus llocs de treball.
Durant la fase de proves, els treballadors de l’APT interessats podran utilitzar les bicicletes i motocicletes elèctriques per als seus desplaçaments entre els seus domicilis i el lloc de treball, amb l’objectiu que puguin valorar la seva idoneïtat com a alternativa als vehicles de combustió.
Per a Saül Garreta, president de l’Autoritat Portuària de Tarragona, aquest pla pilot de mobilitat “és un pas més en el canvi de model de vida que portem, més respectuosa i més sostenible, per combatre l’escalfament del planeta, perquè està cridat a ser l’embrió d’un pla de mobilitat integral que inclogui altres administracions i empreses de dins del Port i del seu entorn”.
Per al desenvolupament d’aquest pla pilot de mobilitat, l’APT ha adquirit 16 bicicletes elèctriques de ciutat tipus pedalec (pedaleig assistit a través d’un motor elèctric, però que necessita l’impuls de l’usuari per a funcionar) equipades amb sistema intel·ligent BOSCH (4 d’elles plegables per afavorir la intermodalitat bicicleta-tren/tramvia-autobús, etc.) amb bateries de 500 Wh i una autonomia prevista de 70 km; i 3 scooters elèctrics lleugers amb una autonomia estimada de 100 km.
Per a la gestió del nou parc mòbil hi haurà una aplicació informàtica per a dispositius mòbils que permetrà, per exemple, l’assignació automàtica del vehicle o el desbloqueig de seguretat, i que incorpora una opció per facilitar que el personal de l’APT pugui compartir cotxe per anar a la feina.
El cost dels equipaments adquirits ha estat de cent mil euros. La solució tecnològica adquirida està basada en un sistema big data, que permetrà obtenir informació dels recursos utilitzats, com ara: ubicació dels vehicles per sistema GPS, recàrrega automàtica de les bateries sense intervenció dels usuaris, assignació d’usuari senzilla per codi QR, estadístiques de quilòmetres recorreguts, eficiència energètica, etc. L’anàlisi d’aquests indicadors permetrà dur a terme un procés de millora contínua a mitjà termini i incorporar aquest sistema de mobilitat a certificacions ambientals de l’Autoritat Portuària.
Aquesta primera fase del pla només abordarà la mobilitat urbana, ja que la mobilitat dins del port industrial i comercial presenta una major complexitat que serà abordada en el futur Pla de mobilitat integral del Port. Precisament s’espera l’experiència adquirida en el present Pla pilot pugui ajudar a elaborar el futur pla de mobilitat del conjunt del port.
Els vehicles adquirits se situaran als pàrquings propietat de l’APT, protegits de la intempèrie i repartits entre les diferents seus al llarg del Moll de Costa, edifici administratiu, Policia Portuària, Museu del Port i Teatret del Serrallo.
Una vegada s’iniciïn les obres del futur Parc del Port, està previst instal·lar un pàrquing intel·ligent a l’entrada de l’edifici Administratiu de 20 places, amb opció de mòduls ampliables perquè el personal de l’APT i els visitants puguin estacionar les seves bicicletes personals de forma segura. Tots els recursos estaran a disposició de la totalitat de la plantilla de l’APT durant la jornada laboral.
Cal subratllar que dues empreses portuàries situades fora de l’espai d’accés restringit, s’han sumat a l’estratègia de l’APT, en aquest cas, dirigida als seus mateixos treballadors. Concretament, es tracta de la Marina Port Tàrraco i la consignatària Next Maritime.
La decisió de l’APT d’implementar aquest pla pilot respon a la necessitat urgent d’abordar el canvi climàtic i els seus efectes. El transport és un dels sectors que més contribueixen a les emissions de gasos d’efecte hivernacle (GEH), responsables de l’augment de les temperatures globals. A Europa, el transport representa el 27% de les emissions totals de GEH, i aquesta xifra continua augmentant a causa de la dependència dels combustibles fòssils, que representen encara més del 95% de l’energia que impulsa el transport.
A Catalunya, la situació no és diferent: el sector del transport és responsable del 29% del total d’emissions de CO2, sent el transport per carretera el principal emissor amb un 72%. Davant d’aquesta realitat, l’APT, com a administració pública, assumeix la seva responsabilitat i es compromet a liderar la transició cap a un model de mobilitat més sostenible.
Cal tenir en compte que l’avantprojecte de Llei de mobilitat sostenible del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, estableix que qualsevol administració pública ha de jugar un paper decisiu i especialment actiu per avançar cap a una mobilitat sostenible. Aquesta futura llei identifica els grans ports, com el de Tarragona, com a “grans centres d’activitat” i els insta a elaborar plans de mobilitat sostenible específics, vinculats als plans locals. “Amb aquest pla pilot, l’APT es posiciona a l’avantguarda d’aquesta transformació i es converteix en un exemple a seguir per a altres ports i institucions”, ha assegurat el director d’Acció Ambiental de l’APT, Rafael López-Monné.
A més, s’ha de destacar la importància de reduir dràsticament la utilització del vehicle privat, especialment en entorns urbans, on es generen el 75% de les emissions d’efecte hivernacle. Segons López-Monné, “transformar la mobilitat urbana constitueix un dels grans reptes pendents per tal d’abordar la reducció d’emissions”. En aquest sentit, ha afegit, “l’aposta per la mobilitat alternativa (a peu i amb bicicleta) i el transport públic són essencials”.
Amb la posada en marxa d’aquest pla pilot, l’APT fa un pas ferm cap a la descarbonització del port i la creació d’un entorn més sostenible i respectuós amb el medi ambient.
L'actual entrenador del Manchester City donava la notícia el passat novembre de 2024 de la seva renovació amb el club…
La Guàrdia Civil ha confirmat la troballa del cos sense vida d’un home jove a la cinta transportadora de residus…
El Tribunal Superior de Justícia de Navarra ha confirmat la rebaixa d'un any de presó a dos dels cinc membres…
El ple municipal de Barcelona ha aprovat definitivament aquest divendres el pla especial urbanístic de la masia de Can Planes,…
Un incident insòlit en un tren de Rodalies de Barcelona ha generat una onada d’indignació a les xarxes socials després…
TMB treu a licitació aquest divendres la renovació de les noves màquines de venda de bitllets, que començarà a desplegar…
Esta web utiliza cookies.