Josep Maria Cruset: ”Esperem assolir els 30 milions de tones mogudes al Port de Tarragona aquest 2021”

-Després d’un 2020 complicadíssim per l’esclat de la pandèmia de la Covid-19, les xifres de tràfics del mes de juliol se situen ja en nivells prepandèmia. Quines previsions hi ha de tancament d’exercici?

Juliol i agost han estat mesos molt positius en termes de resultats de tràfics. En aquest moments estem amb uns tràfics acumulats de 20,4 milions de tones. Si la resta de l’any té un comportament similar, a l’entorn de les 2,5 milions de tones mensuals, creiem que podrem assolir els 30 milions de tones, que és una xifra molt millor que la de 2020, quan vam obtenir uns 26 milions.

-Al mes d’octubre han de començar les obres d’urbanització de la Zona d’Activitats Logístiques del Port de Tarragona, un projecte nascut fa més de 30 anys que finalment podrà veure la llum. Això suposarà un punt d’inflexió per al Port. Digui’m, a grans trets, que suposarà això per al territori?

La Zona d’Activitats Logístiques està concebuda per atraure noves activitats que portin valor afegit als tràfics del Port de Tarragona. Això vol dir que treballem per a què s’hi ubiquin empreses que generin noves activitats econòmiques i nous llocs de treball. Els estudis previs indiquen que es podrien assolir uns 3.000 nous llocs de feina quan s’assoleixi la plena ocupació del gairebé 1 milió de metres quadrats ubicats a la Pineda.

-L’entrada en funcionament de la ZAL ha de coincidir amb la posada en marxa de la terminal de Guadalajara-Marchamalo, el final de les obres d’adequació de la terminal intermodal de La Boella i l’arribada del Corredor del Mediterrani a Tarragona.  Sembla que hi haurà tots els ingredients necessaris per a potenciar l’activitat del Port…

Sí. De fet, així ho hem planificat per tal que coincideixin en el temps l’entrada en funcionament d’aquests projectes estratègics. A aquesta confluència de projectes per a l’any 2023 hi hem d’afegir l’entrada en funcionament del túnel de l’A27. Aquests cinc objectius (la ZAL, La Boella, PortTarragona Terminal a Guadalajara, l’A27 i el Corredor del Mediterrani) suposaran comptar amb les infraestructures i les instal·lacions necessàries per potenciar el creixement del Port en tràfics de mercaderies, especialment en càrrega general, gràcies a la connexió ferroviària amb Europa i el centre de la península, i en granels sòlids (cereals, alfals) per la millor connexió per carretera amb el nostre hinterland.

-Aquest estiu la pandèmia ha dificultat l’arribada de creuers al Port de Tarragona. El moll de Balears, però, ja està pràcticament a punt per rebre’n. Quines expectatives tenen de cara a l’estiu de l’any que ve?

Ara mateix tenim unes estimacions que ens permeten ser optimistes. Les previsions a data d’avui són de més de 30 escales i uns 41.000 passatgers. No obstant, hem de ser prudents ja que l’activitat creuerística mundial està en un 4 % de la seva capacitat, la qual cosa vol dir que pràcticament tot el sector està aturat per segon any consecutiu. Lògicament, l’activitat creuerística per al 2022 assolirà la normalitat en la mateixa mesura que ho facin els altres sectors vinculats al turisme i al lleure.

-Aquest estiu s’ha inaugurat el nou Museu del Port de Tarragona. Quina acollida ha tingut entre el públic?

En un mes hem rebut més de 2.500 visites, entre programades en format visita guiada i espontànies. Les reaccions del públic són molt bones. Els comentaris que hem recollit tant en persona com a través de les xarxes socials és que es tracta d’un museu modern, atractiu i interactiu. Molts pares i mares ens expliquen que han passat un bon moment amb els seus fills i que ho recomanarien als seus amics i familiars. Per tant, ja podem confirmar que hem assolit aquells objectius que ens havíem fixat quan vam planificar la remodelació del museu.

-No podem acabar l’entrevista sense parlar del canvi climàtic, una qüestió que està en primera línia. Vostè es va comprometre l’any passat a reduir en un 90% els efectes sobre el medi ambient. Què s’està fent? S’estan assolint els objectius previstos?

Si, estem desplegant importants projectes que ens permeten assolir els objectius fixats. El Pla de Sostenibilitat del Port de Tarragona està alineat amb els 17 Objectius per al Desenvolupament Sostenible de l’ONU per al 2030. L’objectiu de la descarbonització es treballa dia a dia, any a any, acció a acció, per assolir aquesta reducció de les emissions de CO2 de l’autoritat portuària. Per exemple, aquest estiu hem iniciat el procés per a la col·locació de panells solars a la coberta del nou Museu del Port, que significarà la producció elèctrica equivalent al 26 % del consum dels equipaments de Moll de Costa i la nostra planificació permetrà avançar en aquesta línia fins a eliminar del tot la nostra petjada de carboni.