La Cambra de Comerç de Tarragona ha acollit aquest matí la presentació de l’Informe de conjuntura econòmica del Camp de Tarragona i de les Terres de l’Ebre del 1r Trimestre de 2025. L’acte ha estat presidit per Laura Roigé, Presidenta de la Cambra. Des de la facultat Rovira i Virgili hi han assistit Mercedes Teruel, directora de la Càtedra per al Foment de la Innovació Empresarial i professora d’Economia i Agustí Segarra, catedràtic de la URV. Pel que fa al sector empresarial, s’ha comptat amb la participació de Francesc Pintado, president de Federació Empresarial d’Hostaleria i Turisme de la província de Tarragona (FEHT) i Francisco Javier Claver, director general d’Asfaltos Españoles (ASESA).
En aquest informe s’han detallat temes sobre l’economia global i local del Camp de Tarragona i les Terres de l’Ebre, com els aranzels, el PIB i la taxa d’atur. A més, s’ha elaborat un monogràfic titulat “L’AP-7: una infraestructura crítica que exigeix una resposta urgent”, per fer front a la situació crítica envers la densitat de circulació i la sinistralitat en aquesta carretera.
La carretera AP-7 se situa com una de les vies amb més congestió d’Espanya, segons les últimes dades d’intensitat mitjana diària (IMD) del 2022. “Actualment l’AP-7 és una de les vies més congestionades d’Espanya amb nivells de sinistralitat i retencions molt preocupants”, ha manifestat Agustí Segarra.
Segons les dades anuals entre els mesos de gener i agost, hi ha hagut un increment notable dels accidents amb víctimes a l’AP-7, entre l’any 2020 i el 2024. L’any 2020 es van registrar 175 accidents de trànsit, mentre que el 2024 aquesta xifra va incrementar fins als 466. El catedràtic ha manifestat la necessitat urgent d’aplicar intervencions i mesures per a obtenir una millora de la seguretat a la carretera. Ha mencionat la possibilitat que els camions de mercaderies circulin per l’autopista durant les hores de la nit, ja que ha assegurat que un 44% del flux de la circulació correspon a aquest sector. D’aquesta manera, es proposa aquesta mesura per tal d’intentar reduir les retencions i la densitat a la carretera.
De cara a aquest 2025, s’estima registrar volums elevats de trànsit en zones com Tarragona, Torredembarra i El Vendrell. Les províncies de Girona, Barcelona i Tarragona registren les xifres més altes de trànsit, amb increments considerables respecte al 2019. L’estudi de l’IMD de la Direcció General de Trànsit, estima que aquest 2025, alguns punts com Ulldecona, Tortosa, l’Aldea o Cambrils, superaran els 5.500 vehicles per hora en cada sentit, i fins i tot, en zones de tres carrils, com Vila-seca, Tarragona i El Vendrell, es podrà superar el flux de vehicles fins a més de 9.600 per hora.
Aquesta anàlisi econòmica ha estat complementada amb un enfocament més profund de la situació econòmica global i local. En la seva intervenció, Agustí Segarra, ha detallat com després de dècades de reducció d’aranzels i obertura al comerç internacional, els Estats Units han adoptat de nou una posició més bel·ligerant i proteccionista. Històricament, el país ja havia aplicat tarifes molt elevades durant el segle XIX, com amb el “Tariff of Abominations” (1828) i el “Morrill Tariff” (1861), per protegir la indústria nacional. Aquesta tendència va ressorgir de nou als anys trenta, durant la Gran Depressió, amb la nova llei “Smoot-Hawley”. No obstant això, l’any 1947, davant la necessitat d’establir un conjunt de normes comercials i concessions aranzelàries, va sorgir l’acord “GATT”. Ara, l’any 2025, Donald Trump, president dels EUA, ha augmentat de nou les tarifes amb l’objectiu d’adoptar una política més agressiva i defensora de la producció interna davant la competència global.
Segons l’última anàlisi de les previsions del Fons Monetari Internacional, Espanya se situa com l’única economia que no retalla les seves previsions de creixement. Aquest factor és a causa d’un context global marcat per la guerra comercial i la desacceleració. L’Estat presenta una baixa exposició als conflictes comercials, tant de manera directa com indirecta. Pel que respecta als Estats Units s’estima una retallada important del creixement, amb una reducció de 0,9 punts el 2025 i una probabilitat de recessió del 37%.
Les previsions macroeconòmiques indiquen que Espanya continuarà incrementant de cara els pròxims anys, amb un creixement del 2,7% del PIB aquest 2025, de l’1,9% el 2026 i un 1,7% el 2027. El catedràtic ha assegurat que, tot i l’impacte negatiu que va suposar la DANA, l’economia espanyola manté un bon ritme d’expansió. En relació amb la inflació, aquesta es moderarà progressivament al llarg dels anys, passant de les xifres del 2025, amb un 2,5%, a un 1,7% el 2026 i un increment del 2,4% el 2027. Per altra banda, la taxa d’atur, l’any 2024 es va situar en un 11,3%.
L’economia del Camp de Tarragona i les Terres de l’Ebre ha tancat l’any 2024 amb un bon ritme de creixement, impulsada sobretot pel turisme i el sector industrial. El PIB de Tarragona, en relació amb el context català, se situa en un 10,43% segons les xifres del 2022. En relació amb el pes sectorial sobre Catalunya el sector de l’agricultura, la ramaderia i la pesca representen un 12,94% del total, la indústria manufacturera un 12,91%, la construcció un 10,68% i els serveis privats un 9,32%.
Pel que respecta el sector turístic, Francesc Pintado, president de la Federació d’Hostaleria i Turisme de la província de Tarragona, ha definit els mesos del primer trimestre com ‘una travessia pel desert’. Tanmateix, el director ha assegurat que tot ser els mesos de menys feina, el sector de la restauració i l’hostaleria han treballat molt bé. Enguany, Setmana Santa ha caigut a l’abril, per tant, les dades no s’han registrat dins aquest informe i s’exposaran detalladament de cara al pròxim trimestre. El director ha fet una especial menció a l’Associació Hotelera de Tarragona i ha destacat l’esforç dels seus 131 membres que en formen part. S’estima que de cara a les xifres de 2025, Espanya superi a França com a primer destí mundial de destinació turística, posicionant-se Catalunya al capdavant de les preferències dels visitants.
Les autoritats xilenes han activat una alerta de tsunami i han ordenat evacuar la zona costanera de la regió de…
El Museu d’Autòmats del Parc d’atraccions Tibidabo se suma als museus de Barcelona que tenen entrada gratuïta cada primer diumenge…
L'Ajuntament de Girona modificarà el recorregut de la línia L1 per fer-la més puntual. Els canvis es concentren en suprimir…
La Comissió de Protecció de Dades d'Irlanda (DPC per les sigles en anglès) ha multat amb 530 milions d'euros la…
Un dels edificis modernistes més emblemàtics de Girona obre les seves portes per primera vegada en el marc del Temps…
L'Ajuntament de les Planes d'Hostoles (Garrotxa) ha interposat una denúncia contra un jove d'uns 25 anys que té atemorits als…
Esta web utiliza cookies.