Sacyr i OHLA, dues de les grans constructores espanyoles que cotitzen en l’IBEX 35, són les úniques empreses que s’han presentat al concurs públic convocat per l’Institut Municipal de Serveis Socials de Tarragona per gestionar el Servei d’Atenció Domiciliària (SAD) a la ciutat els pròxims quatre anys.
El SAD té actualment a la ciutat uns 800 usuaris i usuàries que presenten diversos graus de dependència i que reben atenció professional com ara acompanyament, higiene personal, serveis de la llar i teràpies al seu domicili. El servei depèn de la regidoria de Serveis Socials de l’Ajuntament de Tarragona, la responsable de la qual és anticapitalista Inés Solé (CUP), segons el repartiment de funcions establert en l’acord de govern d’ERC, Junts i la mateixa CUP en aquesta legislatura.
Després que l’adjudicatària del servei durant els darrers 12 anys, la fundació tarragonina sense ànim de lucre de la Xarxa Santa Tecla, anunciés que havia decidit no presentar-se al nou concurs davant les previsions econòmiques “poc realistes” plantejades per l’Ajuntament, aquesta setmana hem sabut que les úniques empreses disposades a acceptar les condicions del govern de l’alcalde Pau Ricomà (ERC) són dues de les constructores més grans d’Espanya, amb seu a Madrid i amb beneficis multimilionaris assolits any rere any a través de la seva activitat en la construcció i gestió de grans infraestructures i el sector immobiliari. Ambdós grups empresarials en els darrers anys han apostat per ampliar les seves línies de negoci amb la creació de filials destinades a oferir serveis a les persones, guanyant presència en diversos ajuntaments d’Espanya amb l’adjudicació de concursos públics com el que està obert ara a Tarragona.
És irònic, però dues empreses que són exemple flagrant del capitalisme espanyol són les úniques que es postulen per guanyar un concurs públic convocat per la CUP en una capital catalana en què els anticapitalistes governen amb ERC i Junts.
Qui són aquestes empreses?
Sacyr, amb seu central al carrer Condesa Venadito de Madrid, s’ha presentat al concurs tarragoní a través de la seva filial Sacyr Social, dedicada a la prestació de serveis socials. En l’actualitat gestiona el SAD de localitats com Madrid, Valladolid, Àvila i Alacant. També gestiona centres residencials per a gent gran a Madrid, Benidorm, València i Múrcia, així com centres de dia a Coslada i Badalona. Tot el grup Sacyr va facturar l’any 2022 el seu rècord històric amb més de 5.800 milions d’euros i va declarar uns beneficis nets de més de 111 milions d’euros. Sacyr cotitza a l’IBEX 35 i el seu conseller delegat i president, Manuel Manrique, va cobrar 6,8 milions d’euros de sou.
OHLA, per la seva banda, es presenta al concurs de Tarragona amb el nom d’OHL Servicios Ingesan, SA. Com també Sacyr, OHLA disposa d’una línia de negoci destinada a l’atenció a les persones i a través de la qual gestiona centres de dia, centres de gent gran, pisos tutelats i SAD a diverses capitals espanyoles. Entre els seus projectes de referència hi ha el SAD a La Corunya, Huelva, Càdis, Múrcia, Las Rozas de Madrid i Màlaga. El grup OHLA va facturar més de 3.700 milions d’euros l’any 2022 i va declarar uns beneficis sobre vendes de més de 114 milions d’euros. OHLA (abans OHL i amb nom legal Obrascón Huarte Lain, S. A) té la seva seu central al Paseo de la Castellana de Madrid. El seu conseller delegat, José Antonio Fernández Gallar, va cobrar més de 2,2 milions d’euros de sou l’any 2021.
Un dels impulsors inicials d’aquest grup empresarial va ser Juan Miguel Villar Mir, polític que va ocupar diversos alts càrrecs durant el franquisme i que va sortir d’OHLA el passat mes de març de 2023 en vendre el seu accionariat després de més de 36 anys a la companyia.
El juliol de 2022, la Comissió Nacional de Mercats i Competència (CNMC) va imposar a OHLA, Sacyr i a altres gegants del sector (Ferrovial, ACS, Acciona…) una sanció econòmica de més de 203 milions d’euros per haver alterat durant més de 25 anys milers de licitacions públiques destinades a l’edificació i obra civil d’infraestructures. Aquesta sanció, si bé, està encara pendent d’execució davant dels recursos interposats per les constructores a l’Audiència Nacional.