?Josep Maria Cruset, president del Port de Tarragona: “Treballem en l’horitzó 2022 per tindre operatiu el Corredor del Mediterrani”

0
626
Josep Maria Cruset, president del Port de Tarragona. Foto: Daniel Martínez Jorba.

Al novembre farà un any com a president del Port de Tarragona. Quin balanç en fa?

La veritat és que estic molt content d’aquests 10 mesos que portem perquè, a part de conèixer l’organització i fer l’adaptació necessària, hem aconseguit impulsar qüestions molt estratègiques per la nostra organització, fet que fa que aquesta valoració sigui molt positiva.

Li va donar algun consell l’anterior president, Josep Andreu?

Va fer una cosa molt important que és dedicar-li el temps necessari a realitzar una transició perquè tots els seus coneixements i l’estat dels projectes estratègics que ell portava entre mans es pogués transferir amb normalitat, en aquest cas a la meva persona. D’aquesta manera l’organització no ha notat cap mena d’alteració i la  transició, que ha estat cordial i correcte ha servit perquè continuem progressant sense cap afectació pel canvi de president.

Abans de ser president d’aquesta entitat va ser alcalde de Riudoms. Quina diferència hi ha entre gestionar el Port de Tarragona i un ajuntament?

Un port com el nostre està molt orientat a l’activitat econòmica-empresarial i per tant les diferencies són molt grans. El que he intentat en tot moment és que el tarannà que vaig aconseguir impregnar-me com alcalde de Riudoms al llarg dels anys de dedicació al meu ajuntament, que és la proximitat amb els ciutadans, poder-ho traslladar també a aquesta organització, com és el Port de Tarragona, la qual té un caràcter molt empresarial.

Aquesta temporada el Port de Tarragona ha mantingut el seu posicionament com a destinació mediterrània dins del mapa de creuers, uns resultats que vostè ha qualificat de molt bons.

Sí, perquè teníem una previsió de 90.000 passatgers i hem passat dels 100.000 creueristes. S’han superat les expectatives i això li atorga una fortalesa al port i a la ciutat de Tarragona i resta del territori.

El passat mes de setembre Tarragona va acollir el simposi mundial del transport de productes forestals. Quines conclusions van treure de la jornada?

Dins del sector va quedar molt reflectit que els propers anys són una allau d’oportunitats pel creixement del nostre camp, bàsicament perquè en aquesta nova dinàmica, en la qual els productes basats en el paper tenen una presència més ecològica en el nostre entorn, fàcilment hi haurà un creixement de la demanda d’aquest tipus de producte. En l’àmbit més portuari per nosaltres va ser una oportunitat única, ja que els 500 alts directius de les principals empreses del sector que van ser-hi a Tarragona durant aquests dies van qualificar amb molt bona nota les nostres instal·lacions. El nostre port, que és el primer de la península Ibèrica i el tercer del Mediterrani, pot aspirar davant de la seva presència a tenir un paper encara més destacat, doncs les 600.000 tones que movem durant l’any podem fer-les créixer i encarar-les cap a unes xifres encara més elevades.

Pregunta obligada. Quan veurà la llum el Corredor del Mediterrani?

Una cosa és el que pensem i un altra cosa el que pot passar. Nosaltres tenim la percepció, que es té sobre el calendari en el qual en aquests moments es treballa, que a finals de 2021 les obres estaran acabades, fet que es pot complir perfectament per part de qui executa les obres, que és l’Estat. Si bé és cert que després caldrà sumar-li el període de validació de la seguretat de la línia. Per tant nosaltres treballem en l’horitzó 2022 per tindre operatiu el Corredor del Mediterrani, tot i que ja ens permet estar comercialitzant ofertes i altres qüestions. Per tant a efectes pràctics per nosaltres és com si ja el tinguéssim operatiu.

Puertos del Estado ha donat llum verda, després de 2 anys, a l’aprovació de la Delimitació d’Espais d’Ús Portuari. Uns dels terrenys que s’inclouen són els destinats a la futura ZAL.

És un pas molt important. Recordem que són un milió de metres quadrats de sòl logístic situat en el terme municipal de Vila-seca, per tant una oferta per al territori molt potent que ha costat més de 20 anys de tramitació. Si tot va com està previst a finals d’octubre tindrem l’aprovació definitiva de la Comissió d’Urbanisme i amb aquest reconeixement que ha fet Puertos del Estado de la Delimitació d’Espais d’Usos Portuari podrem comercialitzar i posar en servei aquest milió de metres quadrats de sòl logístic, que és un gran actiu no només pel port, sinó pel territori amb generació d’oportunitats de treball i implantació d’empreses, entre d’altres.

Un cop finalitzi la seva feina com a president del Port de Tarragona, quin llegat li agradaria deixar?

Estem endegant un cicle d’inversions que ha de preparar les instal·lacions perquè aquest port en els pròxims 20 anys tingui recorregut i creixement i pugui ser competitiu en el sistema portuari. Ho tenim orientat així, l’estratègia del port va en aquesta línia i per això estem veient que durant els pròxims mesos començaran les obres de la terminal nova de creuers d’Illes Balears, de la zona d’activitats logístiques (ZAL), i de l’espai de l’intermodal “Puerto Centro” a Guadalajara per poder introduir mercaderies. En definitiva, una sèrie d’infraestructures que coordinades amb les que ja tenim permetran el creixement del Port de Tarragona els pròxims 20 anys.

 

⬇⬇⬇ AQUÍ PODEU VEURE L’ENTREVISTA SENCERA ⬇⬇⬇

FER UN COMENTARI