Elaine McParland: “Salou ha crescut gràcies al comerç i al turisme, així que la zona turística s’ha de cuidar”

Presidenta de l'Asociación Empresarial de la Zona Turística de Salou

0
300
Elaine McParland, presidenta de l'Asociación Empresarial de la Zona Turística de Salou. Foto: cedida
Circ Raluy Legacy 728×90

-Actualment, com està el comerç salouenc?
Durant els últims anys han tancat molts bars i pubs, també restaurants. Hi ha menys negocis, però de més qualitat. A la zona turística tenim comerciants i molts bons comerços al carrer Zaragoza i al carrer Carles Buïgas, que són carrers que funcionen molt bé durant l’estiu i no tan bé durant l’hivern. Però és cert que tenim ofertes de qualitat, parlant d’hostaleria, i alguns estan oberts tot l’any. El nostre objectiu és que el barri tingui una oferta potent durant tot l’any i no només durant 6 mesos de l’any perquè la nostra temporada va des de Setmana Santa fins a octubre, més o menys. Ara mateix, no tenim el comerç que volem pel futur, que és un millor en general.

A més, tenim les platges i molts hotels que porten a molts turistes. La majoria d’ells són espanyols, seguits dels britànics que el 2018 va créixer un 7% més que en 2017. Però necessitem una renovació i una inversió total, que ha d’involucrar a tothom. Salou és el referent de la Costa Daurada i mereixem molt més. Hem de treballar per tindre un pla molt fort, que ens permeti renovar-nos per poder créixer.

-Quins són els principals problemes del comerç a la zona turística de Salou?
El problema que més ens preocupa és que han obert moltes tendes de poca qualitat que no donen una bona imatge al poble de Salou. Parlem de comerços que vénen el mateix i que, moltes vegades, són coses il·legals o còpies de marques famoses. Això no dóna una bona imatge i ens preocupa perquè a la zona turística no tenim una oferta única. Molta gent que té un comerç a la nostra part també el té a la zona del poble. És veritat que tenim una oferta de restaurants molt bona i la gent ve a Salou per anar a aquests restaurants, però els comerços estan tancats perquè no tenen clients. La majoria dels negocis no poden estar oberts tot l’any, ja que no hi ha el suficient negoci i la gent no baixa a la zona turística si no hi ha una oferta diferent i especial; que ara, recalco una altra vegada, no tenim. A més, ara es pot comprar tot per Internet i això també està fent que el comerç estigui evolucionant, nosaltres hem de canviar el xip i renovar-nos a la nova generació. En altres ciutats, estan treballant el sector privat amb el públic per renovar tota la seva zona turística; i potser això també és el que està pensant fer el govern actual de Salou.

-Una de les vostres reivindicacions quan vau crear l’associació era que hi hagués una oficina d’informació en el barri…
Exacte i encara no la tenim operativa. És cert que hi ha una oficina principal que és la del passeig marítim en el Patronat Municipal de Turisme, que és fantàstica i per la gent que es queda en algun hotel o apartament turístic d’aquella zona li va genial. Però el 75% dels hotels i dels apartaments es troben a 1 o 2 quilòmetres del Patronat de Turisme. Llavors hi ha una altra oficina de turisme a la plaça Europa i és de molta ajuda, però aquesta zona només concentra un 15% dels hotels. I què hi ha al barri on hi ha un 50% dels hotels i dels apartaments turístics? Res, no hi ha res. No tenim ni una oficina de turisme, ni un metge, ni una escola, ni Policia Local ni res. Encara que ens vam reunir fa poc amb la Policia Local i ens van dir que tenen pensat fer alguna cosa com tindre un vehicle de mobilitat, que serviria per oferir més seguretat.

Nosaltres demanem un punt de referència a la nostra zona i, si pot ser, al cor de la zona que seria prop de la rotonda de Carles Buïgas amb el carrer de Montblanc i el carrer d’Amposta. Sabem que justament en la rotonda pot ser complicat, encara que seria perfecte. Però prop d’aquesta rotonda hi ha un parc amb un edifici que pertany a l’Ajuntament de Salou i pensem que podria ser una bona opció. Estem oberts a diferents opcions perquè nosaltres només volem que es posi una oficina de turisme en un lloc tan turístic com aquest i, a més, és una reivindicació que demanem des del 2016 quan vam crear l’associació. La veritat és que hem guanyat molt en aquests anys però sembla que el consistori municipal no ens fa massa cas sobre això. La gent de Salou que viu al poble, que és on es concentra la major part de la població, no vol saber res del que passa a la nostra zona. Però aquesta gent ha d’entendre que Salou és comerç i turisme. Aquí turisme i només turisme, aquest municipi ha crescut gràcies al turisme i al comerç, i ho hem de cuidar durant els 6 mesos de l’any que vénen els turistes i també durant la resta de l’any per mantenir-ho.

-Quines grans inversions s’han realitzat a la zona des del 2016?
La inversió més gran seria la de la zona de vianants del carrer Carles Buïgas, que era molt necessària i creiem que és una idea fantàstica, tant per la seguretat com per donar-li una altra imatge al carrer. El problema és que no estem d’acord amb el disseny que se li ha donat perquè, encara que ens hagis dit que és provisional, és terrible. Només un 30% de superfície està destinada al passeig i el carrer està dividit en dos carrils: un de vianants amb un tapí de cercles grocs i un pels vehicles, que està delimitat amb bidons de color groc per evitar que la gent aparqui els seus cotxes. La veritat és que la zona sembla totalment una zona de construcció i ens sembla un desastre perquè dóna mala imatge a la nostra zona, que és el cor de la zona turística i creiem que es mereix molt més. Per això, ara estem esperant per un model definitiu, que segurament es posarà en marxa durant aquest 2019. A més, també hi ha un acord per un pla de renovació dels nostres carrers. El nucli del carrer de Carles Buïgas és la part de sota, on està el Burger King, perquè és on s’ha concentrat un volum major de gent i de comerços. Però la part de dalt, on està la Masia Catalana, també s’ha pensat a renovar-la i fer-la de vianants.

FER UN COMENTARI