La Ciutat de Tarragona

El bot de cadenes torna al Port de Tarragona

La peça acaba de passar pel seu últim procés de restauració a les drassanes de Cambrils

El bot de cadenes torna al Port de Tarragona després del seu últim procés de restauració a les drassanes de Cambrils. La intervenció s’ha centrat principalment en la reparació de les parts més afectades pels agents climàtics i el pas del temps.

La històrica embarcació, que data de 1949, és una de les peces més emblemàtiques del fons patrimonial del Museu del Port de Tarragona. L’any 1951, la barcassa va recuperar de la platja del Miracle unes columnes romanes que actualment són al passeig Arqueològic de la ciutat. 

Després d’un intens procés de restauració a les drassanes de Cambrils, el bot de cadenes torna al Port de Tarragona. La reparació s’ha focalitzat en la protecció de les parts més exposades a les inclemències del temps. Els treballs de major consideració han estat la substitució de les quadernes i el folre i la perforació estratègica del pallol, evitant d’aquesta manera que l’aigua quedi estancada malmetent la fusta. Aquest treball, que ha estat lent i curós, assegurarà la seva conservació a llarg termini i permetrà tornar a posar en valor el llegat històric de l’embarcació.

Originàriament, el bot de cadenes estava destinat a exercir funcions de càbria o grua de mar en les diferents tasques del dia a dia que tenien lloc al recinte portuari. L’embarcació, que no tenia un sistema de propulsió propi, havia de ser remolcat per un altre vaixell. Amb una eslora de 9,55 m, una mànega de 3,40 m i un puntal d’1,20 m, el bot de cadenes podia operar en espais limitats sense dificultats gràcies a les seves mides reduïdes.

 

Primer procés de restauració

Entre el novembre de 1996 i el juliol de 1997 es va realitzar el primer procés de restauració per tal d’evitar la degradació del bastiment. El procés s’inicià amb la desparasitació o neteja i conservació per evitar el deteriorament de la fusta. Després es van substituir les fustes excessivament deteriorades i es van extraure els elements metàl·lics, afegits posteriorment, i substituïts per peces de fusta seguint les formes i materials originals. Es van confeccionar els elements perduts i, finalment, es va massillar i pintar com a final del procés amb els colors originals del bastiment.

L’any 2008, l’Autoritat Portuària de Tarragona va signar un conveni de col·laboració amb l’Associació Gremial de Fusters, Ebenistes i Similars de Tarragona per a tornar a rehabilitar el bot de cadenes, deteriorat a conseqüència d’una exposició permanent a l’aire lliure. Aquesta segona intervenció va suposar la substitució del pallol, els bancs, part interior de popa, l’orla i actuacions a les fustes del folre i a les quadernes per tal de consolidar el bastiment.

Des del Centre d’Estudis Marítims i d’Activitats del Port de Tarragona es van coordinar i dirigir ambdues restauracions, a més dels manteniments periòdics. A partir de l’any 2000, les restauracions han anat a càrrec del Museu del Port.

 

Tercer procés a les drassanes de Cambrils

Amb el pas del temps i el deteriorament per l’exhibició a l’aire lliure va ser necessària una altra intervenció general, sobretot a les quadernes, i a la part del folre i pallol, que eren les zones més afectades per a les inclemències meteorològiques. La restauració s’ha portat a terme per l’empresa Sealand, en unes drassanes de Cambrils per un mestre d’aixa de la mateixa localitat.

Avui en dia, el bot de cadenes s’ha convertit en una de les peces principals de la ruta patrimonial del Port de Tarragona, esdevenint un element emblemàtic del llegat marítim de la ciutat. Amb actuacions com aquestes, Port Tarragona reafirma el seu compromís amb la conservació i difusió del seu llegat històric, considerant el bot de cadenes un símbol marítim de la ciutat.

Mendo

Missatges recents

Continuen atrapats els passatgers dels trens regionals entre Saragossa i Barcelona: La Guàrdia Civil porta avituallament i es prepara el rescat

Els passatgers atrapats des de primera hora de la tarda a causa d’una avaria d’electrificació a la línia R15 podrien…

7 hores fa

VÍDEO | Infracció greu a l’AP-7: condueix marxa enrere per agafar una sortida que s’havia saltat

Les imprudències a la carretera poden tenir conseqüències tràgiques. Aquest dissabte al migdia, un conductor ha posat en risc la…

7 hores fa

Nou Barris es mobilitza per una educació pública i inclusiva

Nou Barris ha parlat alt i clar. El passat 5 d’abril, les Associacions de Famílies d’Alumnes (AFA) del Districte van…

7 hores fa

La dona assassinada per la seva parella i trobada al maleter a l’AP-7, era veïna de Calafell

Ja s’ha confirmat la identitat de la dona assassinada en el feminicidi que ha commocionat Tarragona i el conjunt del…

8 hores fa

PortAventura defensa la seva gestió durant la jornada de vaga i destaca els serveis operatius

Després d’una jornada marcada per la vaga convocada pels sindicats UGT i CCOO, PortAventura World ha emès un comunicat aquest…

8 hores fa

Els Comuns donen suport a la vaga històrica de la plantilla de PortAventura

Aquest dissabte 19 d’abril, els Comuns han mostrat el seu suport a la vaga de les treballadores i treballadors de…

8 hores fa

Esta web utiliza cookies.