Marc Arza, regidor de Promoció Econòmica i d’Urbanisme de Reus: “Ens hem de preocupar de tota la ciutat”

0
1014

Parlem sobre l’exproReus. Quina valoració fa de la fira?
Molt bona (riu). La FiraReus ha conplert el seu 75è aniversari i ens feia molta il·lusió que sortís bé. El resultat de la fira d’aquest any és de rècord, mai hi havia tingut tanta activitat.

Com es manté aquesta fira exproReus després de tantes edicions?
Des de fa sis anys que hem aconseguit donar-li la volta. L’hem volgut donar un sentit més experiencial, que no fos només un aparador. Aquí les persones han pogut gaudir de moltes experiències: hi havia un show de cuina, espectacles i activitats per als nens. En resum, és una fira on la gent ve a fer.

Ara s’està promocionant a un radi més ampli d’acció. S’ha començat a vendre l’exproReus des de Tortosa fins a Vilafranca. A més, hem consolidat alguns sectors importants des del punt de vista econòmic, com ara l’automobilístic que ha atret el nombre més gran de marques.

Reus s’ha posicionat com la segona ciutat al món firal. Per què és tan important tenir aquesta força?
Apostem per les fires perquè és una forma d’aconseguir posicionar-nos com a capital comercial, d’emprenedoria i referència al camp de Tarragona. Aquesta aposta es va reforçar l’any 2010 a nivell d’infraestructures, quan es va fer el Palau Firal. Ara hem de fer-ho bé perquè tenim una infraestructura a la que hem de treure partit.

Reus vol ser un punt de referència en l’àmbit nacional?
És veritat que vol ser la ciutat més dinàmica, més potent i més lluent del sud de Catalunya. Per tant, s’ha d’anar més enllà de la nostra àrea d’influència clàssica. Hem de ser una ciutat que llueixi a nivell de país, hem de voler ser un centre significatiu en una àrea més gran.

Això ho hem fet de moltes formes. Per exemple, realitzarem una fira de l’esquí al novembre que, pràcticament, donarà el tret de sortida d’aquesta activitat a la resta de l’estat.

Una de les informacions que es pot consultar amb el servei de Dades Obertes, és la força comercial de Reus i com es concentra al nucli antic. Això és cert?
Reus és una ciutat compacta, on pràcticament tothom viu a cinc o vint minuts del centre. Per tant, aquest centre dóna serveis a gairebé tothom. Aleshores, la tendència és buscar els serveis al centre. Com que tenim un nucli molt potent, que té una gran varietat d’oferta, podem dir que és el motor més dinàmic de Reus.

Tot i això, des del govern ens hem de preocupar de tota la ciutat. Per tant, encara que l’activitat comercial es concentri al nucli antic, nosaltres no deixem de mirar pels barris. Ens hem preocupat que els barris tinguin un centre cívic. D’altra banda, vam aconseguir fer una segona biblioteca al Mas Iglesias. S’estan planificant infraestructures a la zona de Bellissens. A més, s’està planificant la renovació del mercat del Carrilet. Entre altres accions, també s’està considerant la possibilitat d’ampliar la xarxa Wi-Fi oberta, així hi haurà aquest servei a zones com el barri Gaudí, Sant Josep Obrer o el barri Fortuny.

Canviem de tema i parlem de la planificació urbana. Ens podria explicar la nova Línia 12 d’autobús?
Des que vam traspassar l’Hospital del centre cap a la perifèria, l’accés a l’Hospital és una assignatura important del transport públic de la ciutat. S’ha de resoldre bé. L’accés dels barris del sud de la ciutat –Montserrat, Fortuny o Juroca— no estava ben resolt, havies de fer un transbord amb un temps d’espera d’un quart hora, després vam aconseguir reduir-lo a 10 minuts. Igualment, vam tenir la queixa dels barris del sud per tenir un bon accés directe a l’Hospital.

Ara el que passa és que tenim molt tensionada la xarxa d’autobusos, no ens sobren busos. Per tant, la solució que vam trobar és que la línia 11–només en un tram—, durant un període del temps, doni servei cada 20 minuts i que es reconverteixi en aquesta línia 12 que viatja fins a l’Hospital. En tres mesos definirem si continuarem amb aquesta solució o plantegem una altra, ja que es tracta d’una prova.

Una altra aposta és que els vianants tornin a ser protagonistes al nucli antic, com avancen les obres per aconseguir això?
Ara mateix està planificat la peatonalització de la plaça de Catalunya. Un cop acabada aquesta obra, es procedirà la peatonalització del carreró de la Sang i la plaça de la Sang.

Parlem sobre els aparcaments. En quin moment es troba el projecte del nou aparcament a l’Hospital Sant Joan?
L’aparcament a l’Hospital Sant Joan no està ben resolt, és una zona on la gent aparca amb moltes deficiències. El que volem aconseguir és resoldre aquest problema. Hem vist que construir un aparcament de zona blava, on es pagui dos euros per aparcar tot el dia, no ha tingut una bona rebuda. Ara, hem de veure com madura el projecte. Hem de parlar sobre altres solucions, sobre com es pot reduir el cost de l’obra i, paral·lelament, així poder reduir el cost de la zona d’aparcament. L’important és continuar parlant.

FER UN COMENTARI