Comencen les obres de construcció de la rotonda que connectarà la C-51 amb la T-240 a la Bisbal del Penedès

Avatar photo

La setmana passada van començar les obres de construcció de la rotonda que connectarà la C-51 amb la T-240. Els treballs van a càrrec de la Generalitat de Catalunya i consistiran en construir un giratori de 56 metres de diàmetre exterior amb l’objectiu de millorar la seguretat viària i la canalització dels moviments de vehicles. La nova rotonda comptarà amb 6 ramals: dos per donar continuïtat a la C-51, un per connectar amb la T-240 (en direcció al nucli de la Bisbal del Penedès) i tres brancs que connectaran amb els vials de servei existents. Des del Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya preveuen formar uns 400 metres nous en les connexions amb els vials de servei i 300 metres de nova carretera T-240. D’altra banda, la calçada anular de la rotonda estarà formada per 2 carrils de 4 metres, un voral exterior d’1,5 metres i un voral interior de 0,5 metres. Les obres també inclouen l’enllumenat de la rotonda amb 4 columnes de 10 metres d’alçada i la fixació d’un pal d’11 metres al centre de la rotonda amb aerogenerador, panells fotovoltaics i antenes de comunicació.

La batllessa bisbalenca, Agnès Ferré, ha volgut agrair la feina feta des de la Generalitat de Catalunya i la Diputació de Tarragona per fer possible la rotonda i ha exposat que “és important que la ciutadania sàpiga que hem anat tan de pressa com hem pogut però, quan els projectes depenen de diverses administracions, cada institució i departament ha de fer els seus propis informes i gestions i això requereix temps. A més, com que les obres estaven licitades conjuntament amb les de Vilardida, el fet que s’hi haguessin de fer excavacions arqueològiques per una possible troballa de l’època romana, va fer que s’endarrerís també la rotonda de la Bisbal”. Ferré ha volgut remarcar que “a finals del 2015 ja vam començar a treballar en el conveni per canviar la titularitat de diverses carreteres perquè, sense aquest primer pas, no era possible iniciar cap tràmit per construir la rotonda. Després de fer una gran quantitat de reunions i tràmits, vam poder aconseguir que, l’abril de 2017, ens arribés el conveni modificat, que incloïa el compromís de construcció de la nova rotonda que ara s’ha començat a construir, una obra molt esperada que suposarà un pas endavant per a la mobilitat del territori i per millorar les comunicacions entre els diferents barris del municipi”.

Agnès Ferré ha demanat als usuaris de la carretera C-51 que tinguin paciència amb les possibles afectacions de trànsit que puguin patir durant la construcció de la rotonda i ha explicat que “les empreses que duran a terme les obres són les que s’encarregaran d’assenyalar als conductors les possibles aturades i els passos alternatius”. Quant al termini d’execució, la batllessa bisbalenca ha comentat que les obres tindran una durada d’uns quants mesos però que no pot concretar perquè encara no ha estat informada respecte a la data aproximada de finalització.

La Reivindicació de la connexió entre la carretera T-240 i la carretera C-51

L’alcaldessa de la Bisbal del Penedès, Agnès Ferré, ha explicat que el projecte tècnic inicial de la C-51 del Vendrell a Valls, al seu pas per la Bisbal del Penedès, ja preveia un enllaç entre les carreteres C-51 i T-240 que assegurava la unió de Can Gordei, l’Esplai, la Masieta i la Pineda de Santa Cristina amb el nucli, el Priorat, l’Ortigós i el Papagai i, a més, permetia tenir un accés més còmode i ràpid a altres municipis, com ara Masllorenç, Masarbonès o la urbanització la Font del Talló però, segons ha relatat, “aquest projecte va patir una modificació que va fer que no es construís la rotonda i que va perjudicar la mobilitat de la ciutadania i l’accés dels agricultors a les seves explotacions agràries. Tot plegat va fer que diversos col·lectius, entre els quals hi havia Unió de Pagesos, associacions veïnals i partits polítics, manifestessin el seu rebuig i el seu malestar cap a aquest canvi a través d’accions i escrits que van fer arribar als responsables de l’execució del projecte, però com que, aleshores, no es va iniciar cap procediment per aturar la modificació des de l’Ajuntament, tot va seguir el seu curs i es va fer la C-51 sense la rotonda”. Segons la batllessa bisbalenca, aquesta modificació del projecte inicial va afectar de forma directa unes 4.000 persones, moltes de les quals van optar per emprar la solució que va donar l’administració del projecte, que consistia en circular per una via paral·lela a la C-51, una solució que, segons Ferré “va perjudicar greument la connectivitat del territori i va degradar la seguretat de la circulació i, tot i que posteriorment el Servei Territorial de Carreteres va executar una millora a la via de servei que va consistir a eixamplar la corba de sota del pont del torrent i disminuir el desnivell existent, aquestes obres van intentar pal·liar les dificultats existents però no van suposar una solució al problema de l’enllaç”.

El 2016 l’alcaldessa Agnès Ferré i la resta de l’equip de govern d’aleshores van iniciar converses amb el Departament de Territori i Sostenibilitat amb l’objectiu de trobar solucions al problema de l’enllaç entre la C-51 amb la T-240 i la T-2042. Després de reunions amb diversos departaments de la Generalitat de Catalunya i d’elevar al Ple -el juny de 2016-, una moció per reclamar una solució i, posteriorment -el març de 2017-, un conveni de col·laboració entre administracions per modificar la titularitat de diversos trams de carreteres amb l’objectiu de fer la rotonda, l’Ajuntament va poder fer el canvi de titularitat i va aconseguir que al conveni modificat hi constés el text següent “per tal de donar continuïtat al trànsit municipal, la Generalitat de Catalunya projectarà i construirà, a càrrec seu, una rotonda a la C-51 per tal de substituir i millorar l’actual connexió amb la carretera T-240”.

El març de 2018 el Departament de Territori i Sostenibilitat va iniciar la licitació de les obres de construcció de la rotonda a l’altura de la Bisbal del Penedès. En la mateixa licitació s’incloïen les obres de condicionament de la carretera C-51 al seu pas pel nucli de Vilardida (Alt Camp), que havien de començar abans que les de la Bisbal del Penedès. Les excavacions de Vilardida van mostrar indicis que hi podia haver restes d’una vil·la imperial romana i això va causar un endarreriment de les obres. Finalment, els treballs d’excavació i arqueologia van concloure que no hi havia cap vil·la imperial romana sinó una necròpolis tardoromana. Un cop finalitzats els treballs relacionats amb aquestes restes, es va continuar amb les obres previstes.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

Els escolars de Calafell tornen a tenir cursos de natació en horari lectiu

Notícia següent

L’ANIMAC celebrarà la seva 24a edició amb la memòria com a protagonista

Notícies relacionades