Les empreses vilafranquines de turisme i l’Ajuntament, units per una destinació sostenible

L’Ajuntament de Vilafranca del Penedès és un ajuntament sensible amb la sostenibilitat en tots els àmbits de la gestió municipal i des de finals de 2017 disposa de la Certificació Biosphere de Destinació Turística Sostenible. Un dels objectius d’aquesta certificació és implicar el teixit empresarial vilafranquí del sector turístic en aquesta dinàmica, en un moment en què  la innovació per a la sostenibilitat és clau per a la recuperació del sector turístic. La construcció d’una destinació turística sostenible passa per la implementació d’una cultura i filosofia de sostenibilitat on hi participin tots els actors del territori, i on les empreses i la població són claus.

Per tal de connectar el Servei de Turisme de l’Ajuntament de Vilafranca amb les empreses, s’ha posat en marxa la figura d’un “activador-mediador” entre l’administració i l’empresa que, treballant des d’una conversa oberta amb l’empresari, inspiradora i constructiva, detecta les necessitats evidents i les latents.

S’ha iniciat un contacte directe amb 30 empreses vilafranquines que tenen relació amb el turisme. Es tracten temes tant de sensibilització, d’informació i assessorament, com també l’anàlisi de l’afectació de la COVID-19 i la seva relació amb la sostenibilitat.

El resultat d’aquesta intermediació ha de permetre definir línies d’actuació conjuntes que contribueixin en la millora contínua de Vilafranca del Penedès com a destinació turística sostenible.

La regidora de Turisme de l’Ajuntament de Vilafranca, M. Dolors Rius, ha exposat que l’Ajuntament de Vilafranca “aposta decididament per la sostenibilitat com ho demostren diverses accions que lidera com els projectes Vinyes per calor, Penedès Circular, Campanya Adéu plàstics, la tecnologia led en la il·luminació, el foment de la cultura del reciclatge o les clàusules mediambientals per la contractació d’empreses de neteja, entre d’altres”.

Per la regidora, les empreses turístiques són bàsiques en la configuració d’una destinació turística sostenible sobretot ara que la sostenibilitat es va convertint dia a dia en gairebé una exigència en el sector. “Aquestes empreses podran aprofitar les sinergies que suposa ser ambaixador de la cultura, la diversitat i el patrimoni del territori on estan situades; seran les impulsores de l’economia local, dels valors, de les seves tradicions, dels seus territoris i a través d’aquestes empreses el visitant podrà integrar-se plenament en el medi”, ha afirmat Rius.

Per un altra banda, davant la crisi de la COVID-19 en què el turisme és un dels sectors amb més afectacions, la regidora preveu un turisme definitivament “conscient de l’impacte social i de l’impacte ambiental de la seva activitat, unes empreses enfocades en propostes de valor directament relacionades amb la sostenibilitat i destinacions més preparades per afrontar les situacions amb resiliència, digitalització i innovació”.

Ara més que mai la seguretat esdevé el principal element a tenir en compte en el marc d’una política de sostenibilitat ben implementada en l’empresa. Les mesures de sostenibilitat que es plantejaven fa poc encara seran molt més importants. Tot passa perquè les empreses assumeixin unes bones pràctiques que inevitablement s’hauran d ́anar incorporant en el seu dia a dia. El visitant les exigirà a l’hora de triar una destinació i una empresa enlloc d’una altra. “El Turisme avui és aprenentatge, cultura i realització personal. El client compra allò que representen les empreses més enllà dels productes i serveis”, ha reblat M. Dolors Rius.