Les mascaretes transparents distribuïdes als centres del Vendrell no protegeixen

El Departament informa els directors que només es poden utilitzar puntualment i amb precaucions addicionals

El Departament d’Educació ha alertat que les mascaretes transparents distribuïdes els centres del Vendrell no estan homologades ni protegeixen adequadament els seus usuaris. L’Ajuntament vendrellenc va repartir 400 d’aquestes mascaretes la setmana passada. Uns elements que, sobre el paper, ajudarien a facilitar la comunicació entre docents i alumnes, especialment aquells que tenen necessitats especials.

Però Educació, d’acord amb un informe del Departament de Treball, ha alertat els directors que el seu ús no garanteix una protecció efectiva als usuaris davant la covid-19 i no es pot portar durant més de 40 minuts seguits. Únicament es pot fer servir puntualment i amb precaucions addicionals com pantalles facials i mantenint la distància.

El director territorial d’Educació al Camp de Tarragona, Jean Marc Segarra, ha agraït la “bona voluntat” i la “intenció” de l’Ajuntament del Vendrell de col·laborar aportant les mascaretes però, amb l’informe de l’Institut Català de Seguretat i Salut Laboral a la mà, remarca que en cap cas pot substituir les homologades per evitar el contagi de coronavirus a les aules dels centres educatius.

“El seu ús seria com una semipantalla facial. D’acord que l’alumne pot veure els llavis, però el docent i qui té davant no estan protegits si no hi ha distància de seguretat. I el més preocupant és que no es pot utilitzar més de 40 minuts sense descansar cinc minuts, quan les classes són una hora”, apunta Segarra. També, apunta, requereix el canvi diari del filtre, operació que requeriria una formació de la qual no es disposa.

Es descarta, així, que la mascareta de la marca MaskEpi i proporcionada pel consistori, que segons Treball no és un equip de protecció individual (EPI) ni un producte sanitari, contribueixi a solucionar els problemes de comunicació a l’aula. No només en els casos de classes de llengua, on es important la pronunciació i la visualització dels llavis, o per a alumnes amb necessitats especials.

El Departament, que s’ha reunit amb els directors del centres per tractar el cas després de rebre l’informe dimarts, no n’ha prohibit l’ús però els ha recordat que, en el cas d’emprar-la puntualment, caldria assumir mesures addicionals com l’ús de pantalles o mantenir rigorosament la distància.

Mentrestant, els responsables d’Educació continuen fent una recerca “per tot el món” per cobrir aquesta mancança i, de moment, només ha trobat únicament dos casos de productes fabricats als Estats Units i França, encara pendents d’homologació però pels quals ja s’han interessat per poder analitzar la seva efectivitat. “No n’hi ha cap al món d’homologada”, remarca Segarra.