El govern del Vendrell urgeix a l’Escola Municipal de Música la llicència ambiental

L'oposició reclama mantenir tancat el centre després de la covid-19 fins obtenir tots els documents

El Vendrell en transformació – Ajuntament del Vendrell

El govern del Vendrell exigeix de forma urgent als propietaris de l’edifici de l’Escola Municipal de Música Pau Casals l’obtenció de la llicència ambiental, un document que haurien de tenir des que van inaugurar l’edifici ara fa deu anys. Al darrer ple municipal, la majoria de grups de l’oposició (ERC-Som Poble, Primàries i Podem) reclamaven que el centre seguís tancat provisionalment després de la crisi de la covid-19 fins obtenir la llicència. La proposta, però, va ser rebutjada pels vots majoritaris del govern i l’abstenció de Junts. Des de l’executiu apunten que l’empresa és qui té l’obligació de disposar del document i asseguren que el consistori hi està col·laborant per recopilar la informació necessària abans del setembre.

L’alcalde del Vendrell, Kenneth Martínez, assegura a l’ACN que la manca de llicència ambiental és un tràmit que s’arrossega des del 2009 per motius burocràtics, entre els quals hi ha la fallida de l’empresa Vicsan, inicialment responsable del projecte de la nova Escola de Música. Amb l’empresa que posteriorment va assumir el centre, la societat Escola de Música i Auditori Plaça Tívoli, hi negocien de fa anys per resoldre tota la documentació.

Martínez recorda que l’Ajuntament és arrendatari de l’espai i assegura que l’empresa no ha obtingut el certificat ambiental per la falta de diversos documents que no ha pogut acreditar per culpa de la fallida de la companyia inicial. Explica que els últims mesos els serveis municipals estan col·laborant amb la companyia per recopilar tots els arxius necessaris. “Estem fent un treball d’arqueologia per obtenir els papers”, relata, mentre garanteix que “l’edifici es va construir conforme a la normativa i no hi ha pas risc que hagi de caure”.

Des de l’oposició, ERC-Som Poble, Primàries i Podem assenyalen que existeix un informe on es conclou que no s’ha obtingut la llicència ambiental perquè falta acreditar diversos aspectes relacionats amb el risc d’incendi i la comprovació dels recorreguts d’evacuació. En paral·lel al certificat ambiental, l’oposició també avisa que un informe tècnic detalla fins a 27 mancances de manteniment. Entre altres, hi ha la manca de control de legionel·losi, la falta d’actualització del sistema de calefacció, goteres pendents de reparar o extintors sense revisar.

De cara a la reobertura del centre al setembre, l’alcalde no es planteja la possibilitat que no s’hagi obtingut la llicència ambiental i evita respondre si el consistori obrirà l’escola de música en el cas que no es disposi d’aquest document. Martínez insisteix que exigiran la documentació a l’empresa i, si no la té, estudiaran dur el cas als tribunals per incompliment del contracte. Si calgués fer reparacions, avança que les assumiria subsidiàriament l’Ajuntament i després ho reclamaria a la companyia.

Però la llicència ambiental no és l’únic motiu de disputa i negociació entre l’Ajuntament del Vendrell i els propietaris de l’edifici de l’escola de música. Les dues parts han estat embarcats en un litigi judicial per motius econòmics que es va tancar a finals del 2019. El motiu era la rescissió d’una ampliació de contracte que allargava l’arrendament fins a 35 anys –en comptes dels 30 inicials- incrementant 30 MEUR els 4,6 inicials.

El 2015 l’Ajuntament va invalidar l’ampliació en detectar que aquell sobrecost s’havia tirat endavant sense els informes preceptius de la Intervenció municipal i de la Comissió Jurídica Assessora de la Generalitat. L’anul·lació, però, va ser recorreguda per la societat Escola de Música i Auditori Plaça Tívoli, que va reclamar una indemnització. Després d’anys als tribunals, finalment l’Ajuntament i l’empresa van acordar que el consistori pagaria 2,4 MEUR. Un import que es va fer efectiu a finals del 2019.

“La vessant econòmica està satisfactòriament tancada perquè no pagarem els 30 milions del segon contracte. Estem alliberats d’aquella espasa de Demòcles”, apunta l’alcalde, que lamenta que quedi oberta la disputa per la llicència ambiental. “Els estem ajudant per a què l’obtinguin, perquè nosaltres som els primers interessats en aquest document, encara que l’obligació de tenir-lo és d’ells”, afegeix Martínez.

L’alcalde avisa que, si no l’obtenen, el consistori entendrà que estan incomplint el contracte i, per tant, l’Ajuntament s’oposarà a pagar el lloguer “i anirà a la via judicial si fa falta”. En aquest sentit, a dia d’avui el consistori ja ha retornat diverses factures a l’empresa perquè assegura que que no s’està fent càrrec de totes les tasques de manteniment a què està obligada.

El sobrecost de l’escola, pendent de la Fiscalia

Pel que fa al contracte d’ampliació de l’Escola de Música aprovat el 2009 i anul·lat el 2015, l’Ajuntament en va traslladar tots els expedients a la Fiscalia per a què investigui si hi va haver alguna irregularitat en l’aprovació del sobrecost de 30 MEUR. Martínez remarca que el contracte es va rescindir “per deficiències en la tramitació” i demana esclarir si la falta d’informes d’Intervenció i de la Generalitat “van ser un descuit voluntari o involuntari”. La causa és al Ministeri Públic des de principis d’aquest 2020.