La Taula de Mobilitat intenta solucionar el conflicte de les autopistes de pagament al Baix Penedès i el Garraf

13 de maig de 2020 a les 13:47h

El Consell Comarcal del Baix Penedès i el Consell Comarcal del Garraf han convocat la Taula de Mobilitat del Penedès Marítim, aquest passat divendres, 30 de juny, a la tarda, a la sala polivalent de l'Escola Municipal de Música Pau Casals (EMMPAC), al Vendrell. Una cita que ha volgut recuperar l'esperit i l'empenta del grup de treball de l'anterior ADEGP (actual FEGP, Federació Empresarial del Gran Penedès), que ja va convocar en el seu moment una Taula de Mobilitat. Ara han estat els Consells Comarcals del Baix Penedès i Garraf els que han volgut tirar endavant aquesta trobada, oberta a empresaris, sindicats i plataformes territorials, entre altres. Conjuntament, l'objectiu ha estat buscar solucions a la problemàtica que pateixen les dues comarques pel què fa al pas d'infraestructures com l'autopista C-32.

Per part de la Generalitat, la Taula de Mobilitat ha comptat amb l'assistència del consellerde Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, i el Secretari d'Infraestructures i Mobilitat, RicardFont, així com el diputat delegat d'Infraestructures, Urbanisme i Habitatge de la Diputacióde Barcelona, Marc Castells. També hi han estat presents municipis situats a la regió delPenedès Marítim (El Vendrell, Calafell, Cunit, Cubelles, Vilanova i la Geltrú, Sant Pere deRibes i Sitges).

Els punts principals de la trobada han estat l'establiment del sistema de Vinyeta per alpagament de peatges d'autopista, i l'estudi sobre l'impacte econòmic de l'autopista C-32 alterritori. Tal i com afirma la presidenta del Consell Comarcal del Baix Penedès, Eva M.Serramià, 'aquest estudi suposarà un punt d'inflexió per reconèixer la problemàtica de laC-32, una infraestructura que actualment ens castiga'. ‘El que en principi va ser unaoportunitat, ara és de les autopistes més cares i un greuge pel territori’, afegeixSerramià. En la mateixa línia, la presidenta del Consell Comarcal del Garraf, Glòria García,ha afirmat que 'la C-32 és un greuge, i l'estudi vol compensar el que suposa per lapoblació que viu en aquestes comarques’.

El conseller Rull ha estat qui ha detallat als assistents el sistema de vinyeta, un model queafecta autopistes i autovies, i que vol repartir costos, sense límit d’ús, aconseguint un mitjàmés sostenible, tal i com ja estan aplicant països com Alemanya o Suïssa. Un model, però,que requereix arribar a un acord amb l’Estat. És en aquest punt on des del ConsellComarcal del Baix Penedès s’hi veuen més dificultats. Eva M. Serramià puntualitza que ‘elBaix Penedès som de les comarques més castigades pels peatges (AP-7 i C-32), i aquestimpacte negatiu és el que es vol traslladar a l’estudi encarregat’, del qual actualment sen’estan redactant les bases. La presidenta comarcal afegeix que ‘l’elevat preu del’autopista de la costa és també un altre handicap, ja que famílies que volen venir apassar una jornada de visita al Baix Penedès, es poden fer enrere’. L’estudi també ha derecollir la voluntat de les entitats i incloure les seves peticions. Les entitats convocadeseren la FEGP, els sindicats UGT i CCOO, la Plataforma de Calafell, la Plataforma de Cubelles, la Plataforma No Vull Pagar C-32, Impulsa Penedès i NODE.

Després de la Taula de Mobilitat del passat divendres al Vendrell, està previst que se’nconvoqui una altra al Garraf. La jornada finalitzava amb un torn obert de preguntes.