Amb motiu del Dia Europeu de la Mediació (21 de gener), el Consell Comarcal de l’Alt Penedès i l’Ajuntament de Vilafranca del Penedès han sortit al carrer per difondre els seus serveis de Mediació, uns serveis públics i gratuïts de gestió dels conflictes veïnals, comunitaris i familiars.
Són espais d’acompanyament, de trobada i confidencialitat, on fent ús del diàleg, la negociació assistida, i amb ajuda de professionals, els veïns i veïnes assumeixen un paper coprotagonista per trobar una entesa i/o un acord beneficiós per a totes les parts implicades.
Durant l’any 2023 el Servei de Mediació Ciutadana del Consell Comarcal ha rebut 73 sol·licituds d’intervenció relacionades amb l’acompanyament a conflictes familiars, veïnals o comunitaris, ha fet 455 intervencions tècniques i ha tancat 46 casos amb una ràtio molt elevada d’acords específics o amb una facilitació que ha millorat les relacions entre les parts.
A més de les intervencions tècniques, aquest servei ha apostat per les activitats formatives i sensibilitzadores, en les quals han participat 346 persones.
Pel que fa al Servei de Mediació de l’Ajuntament de Vilafranca, l’any 2023 es van treballar 153 expedients amb un grau de resolució positiu de més del 80 % dels casos, treballant en tots els barris de la vila i amb un impacte positiu en les llars i comunitats veïnals.
En total es va fer una tasca de sensibilització de forma directa i activa envers unes 400 persones i això va impactar positivament de forma indirecta en famílies i comunitats de veïns amb un total de 1.500 persones. El servei va fer un total aproximat de 1.700 intervencions durant l’any 2023.
Tots aquests resultats demostren el paper crucial de la mediació en la construcció d’enteses positives i acords beneficiosos per a totes les parts, contribuint a una convivència pacífica i al desenvolupament d’una comunitat respectuosa en l’àmbit local i comarcal.
Carpa informativa
Per tal de commemorar el Dia Europeu de la Mediació, dissabte passat el Consell Comarcal de l’Alt Penedès i l’Ajuntament de Vilafranca del Penedès van instal·lar una carpa informativa al mercat de Vilafranca, a la cruïlla de la rambla de Nostra Senyora amb la rambla de Sant Francesc, on els tècnics i les tècniques de mediació del Consell Comarcal i de l’Ajuntament van donar informació a les persones que s’hi apropaven.
Hi va ser present Ramon Zaballa, tinent d’alcalde i regidor de Convivència i Ciutadania de l’Ajuntament de Vilafranca, que va fer balanç dels Serveis de Mediació de l’Ajuntament.
Zaballa comentava que la cultura de la pau, del diàleg, de la negociació i de l’entesa “són característiques de les societats avançades, i nosaltres ho som. Per això posem en valor la mediació com a eina per resoldre els conflictes. El protagonisme de les parts implicades en la solució al conflicte ajuda al compliment dels acords presos”.
Bea Romero, mediadora del Consell Comarcal, va explicar que “els ciutadans que consulten el servei de Mediació venen derivats de Serveis Socials, del Servei d’Habitatge i dels ajuntaments de la comarca, tot i que cada vegada més acudeixen de forma directa o bé informats per Mossos d’Esquadra i altres professionals”.
Al llarg del matí de dissabte i a diferents ubicacions del centre de la vila, es van fer també cinc representacions teatralitzades a peu de carrer en les quals dues actrius van simular un conflicte veïnal susceptible de ser resolt mitjançant les eines de la mediació.
A més, la Batucada de l’Escola de Música de l’Alt Penedès les va acompanyar en el seu recorregut.
Per demanar hora al Servei de Mediació Ciutadana del Consell Comarcal de l’Alt Penedès, cal trucar al telèfon 93 890 00 00 ext. 450 o contactar via correu electrònic (mediació@ccapenedes.cat).
Per demanar hora al Servei de Mediació Ciutadana de l’Ajuntament de Vilafranca del Penedès, s’ha de fer la sol·licitud en línia mitjançant cita prèvia a l’Oficina d’Atenció Ciutadana de l’Ajuntament citaprevia.vilafranca.cat o a través del web tràmits.vilafranca.cat (Mediació ciutadana i convivència), amb el certificat digital o certificat idCATmòbil. També es pot trucar al telèfon 93 890 32 55 o contactar a través del web https://ciutadania.vilafranca.cat/contacte