Una mostra sobre Fenosa i Picasso recorda els 30 anys de la mort de l’escultor

La Fundació Apel·les Fenosa ha inaugurat aquest dissabte l’exposició ‘Un retrat a quatre mans’, centrada en el retrat de l’artista francesa Dora Maar, fet conjuntament per Apel·les Fenosa i acabat per Pablo Picasso. Tot, per recordar els 30 anys de la mort de Fenosa, el 25 de març de 1988 a París. Els dos artistes van reforçar la seva amistat al llarg de l’ocupació alemanya a la capital francesa. Aleshores, Picasso vivia amb Maar, que va demanar a Fenosa que li fes una escultura. Quan el material encara era tou i Fenosa ja havia marxat, el malagueny va voler corregir detalls de l’obra i va acabar modificant-la. La mostra exposa els retrats en guix i bronze, amb documentació sobre l’obra, i repassa l’amistat entre els dos artistes. Es podrà visitar fins al 30 de setembre de 2018.

L’obra, feta entre el 1939 i 1940, va acabar arraconant-se durant l’ocupació nazi. Picasso en va fer dos tiratges en bronze al fonedor Valsuani, que acaba tancant les portes el 1940 davant la recerca dels alemanys de matèries primeres per a armament de guerra.

La figura apareix publicada el 1971 al llibre de Werner Spies sobre les escultures de Picasso i és atribuïda exclusivament a Picasso i datada l’any 1943. No és fins al 1993 quan l’escriptor James Lord publica la biografia de Dora Maar i explica la història de la doble paternitat.

Quan Maar mor el 1997 apareix en la subhasta pública dels seus béns el retrat en guix i un exemplar en bronze, atribuït exclusivament a Fenosa, que és adquirit per Nicole Fenosa, vídua de l’escultor. Aquesta figura en guix forma part de la col·lecció de la Fundació Apel·les Fenosa.

Segons l’escriptor James Lord, la vídua de Fenosa va insistir que el seu marit hi aparegués com a autor, però afirma que l’obra era de Picasso. La Fundació Apel·les Fenosa apunta que els alemanys haurien requisat tots els materials de fosa i que l’autor del ‘Guernica’ no podia fondre al seu fonedor habitual i va buscar un nou proveïdor, Guastini. Els guixos i bronzes del taller de Picasso cap al fonedor es duien amb carretons, d’amagat. Segons la fundació, podria haver estat en aquest recorregut quan el retrat fet per Fenosa es va malmetre. Sobre el retrat de Fenosa per Picasso, la Fundació planteja una atribució errònia d’un bust de ‘femme’ que podria ser en realitat el retrat de Fenosa.

ACN

Missatges recents

Collboni diu que el pressupost que entra en vigor aquest dijous suposarà un “punt d’inflexió” a la ciutat

L'alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, ha explicat que el pressupost del 2024 que entrarà en…

9 minuts fa

VÍDEO | Un home atraca i estrangula la caixera d’un supermercat

Eren les 20:30 h del vespre quan la caixera d'un supermercat ubicat al barri malagueny de…

24 minuts fa

ERC aposta per la jornada laboral de 35 hores setmanals

L’erradicació de la bretxa salarial per gènere i l’assoliment de la igualtat efectiva; la recuperació de l’autorització…

51 minuts fa

Vilalta reivindica Esquerra com el partit que està al costat de la classe treballadora

La candidata d'Esquerra Republicana per la demarcació de Lleida, Marta Vilalta ha participat avui a la manifestació…

1 hora fa

Sánchez reapareix passejant amb Illa per la Fira d’Abril de Barcelona

El president del govern espanyol i líder del PSOE, Pedro Sánchez, ha reaparegut en públic…

1 hora fa

Ratifiquen la incapacitat permanent absoluta per bulímia a un treballador de 59 anys

El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha ratificat la incapacitat permanent absoluta per…

1 hora fa

Esta web utiliza cookies.