El fragment del retaule major del monestir aragonès de Santa Maria de Sixena que havia de subhastar la Casa Balclis el maig passat s’enviarà en dipòsit al Museu de Saragossa fins que finalitzi la causa judicial. Així ho ha fixat el Jutjat d’Instrucció número 6 de Barcelona, que no atribueix cap titularitat a la peça. La taula va ser retirada de subhasta per una denúncia de l’advocat de l’Ajuntament de Vilanova de Sixena, Jorge Español, en què s’al·legava que era falsa i no pertanyia al Mestre de Sixena, per la qual cosa no formaria part del conjunt datat a principis del segle XVI. Per contra, la Casa Balclis sempre va sostenir que disposava de tota la documentació per demostrar que la taula era autèntica i que experts ho acreditaven. Segons la providència, si els tècnics del museu aragonès consideren que cal rehabilitar la taula, coberta parcialment per una pintada posterior per fer-la més comercial pel gust de l’època, amb l’objectiu de garantir la seva conservació s’haurà de fer prèvia autorització del jutjat.
Un pintor anònim, anomenat pels historiadors ‘Mestre de Sixena’ en homenatge a la seva principal obra coneguda, va realitzar una trentena de taules que composaven el retaule major del Reial Monestir de Santa Maria de Sixena. La que s’havia de subhastar a Balclis es defensava que era autèntica i representava la ‘Presentació de Jesús en el temple’. Una fotografia constava que estava des del 1956 a l’Institut Ametller de Barcelona i consta com que pertany a la col·lecció del Comte de Torroella de Montgrí, segons la casa de subhastes.
Segons Balclis, l’obra original es conserva íntegrament, tot i que està coberta parcialment per una capa de repintades, que la van volen convertir en una peça més comercial pel gust de l’època. És per això que recomanen una neteja meticulosa, que no es podrà fer, segons el document del jutjat, sense la seva autorització prèvia.