Tres noves exposicions al Centre d’Art la Panera

La tinent d’alcalde Montse Parra assisteix a l’obertura del cicle que romandrà fins al 5 de juny

0
165

El Centre d’Art la Panera ha presentat aquest migdia les tres noves exposicions d’art contemporani que es podran visitar fins al 5 de juny en un acte que ha estat conduït per la tinent d’alcalde i regidora de Cultura, Montse Parra, i que ha estat presentat per la directora del centre, Cèlia del Diego.

El cicle expositiu s’ha inaugurat amb la projecció de la pel·lícula de l’artista María Ruido ‘Estado de malestar (malestar_exhuberancia_anomalía), amb la interpretació en directe de la banda sonora per part dels seus autors, el grup Edredón.

L’exposició de María Ruido suposa la presentació a Lleida del projecte de vídeo guanyador de la 4a edició del Premi de Videocreació, promogut per la Xarxa de Centres d’Arts Visuals de Catalunya –de la qual participa el Centre d’Art la Panera-, LOOP Barcelona i Arts Santa Mònica.

Ruido enllaça la seva producció amb l’anterior treball (‘Mater amatisima. Imaginarios y discursos sobre la maternidad en tiempos de cambio’) per endinsar-se en el paper de la dona contemporània en una societat encara dominada per les lògiques del patriarcat i en les disfuncions a les quals ha de fer front en relació amb temes tan cabdals com la privatització de l’estrès i els tractaments farmacològics amb què es pal·lien patologies com l’anorèxia o la bulímia, d’una banda, i els conflictes i les contradiccions associats a la maternitat i a la criança, de l’altra. El díptic videogràfic que completa l’exposició –amb ‘Le rêve es fini’ (‘El somni s’ha acabat’) i ‘L’oeil imperatif’ (‘L’ull imperatiu’) analitza els mecanismes polítics, econòmics i de representació amb els quals es perpetua l’empremta del colonialisme i el neocolonialisme als antics protectorats hispanofrancesos del nord d’Àfrica, mitjançant polítiques migratòries, el mercantilisme. La globalització i l’imperialisme cultural, estètic i social.

Trans Documentar

Per una altra part, el Centre de documentació ha presentat els projectes editorials fruit de la residència de creació a l’Arxiu Comarcal de l’Urgell (2017-2018). Aquest programa vol donar suport als creadors i investigadors que produeixin, reflexionin o investiguin, des de qualsevol disciplina de les ciències o de la creació artística, al voltant dels documents i els arxius com a matèria primera d’inspiració o subjecte de treball.

Ignasi Prat, amb el treball “Fons documental autoconstruït”, pren com a motiu principal els retrats de governants de les sales de plens dels ajuntaments de Catalunya. Un inventari que compta amb més de quatre-centes fotografies i funciona com un fons latent que s’activa, totalment o parcialment, en funció del moment i del context, i adopta estratègies i formes diverses per incidir en qüestions com l’ús de la imatge com a estratègia de consolidació del poder o la històrica marginació de la dona en el poder polític.

Per la seva part, David Ricart és l’autor de “De l’Urgell a Mart: arxiu d’emergència”, una peça de ficció poètica realitzada a partir de la recuperació d’antics documents de l’Arxiu Comarcal de l’Urgell. L’autor altera aquests materials per compondre un relat líric sobre l’aterratge d’una criatura marciana enmig de les terres targarines.

La darrera de les exposicions que avui s’han inaugurat és la d’Ana García Pineda ‘El color carn no és 1 color’, que s’ubica a l’espai de la miniPanera. Es tracta d’una proposta que qüestiona quin és el color ‘normatiu’ de la pell.

FER UN COMENTARI