La Paeria treballa la integració amb una gimcana sobre les discapacitats

La iniciativa, que treballa sobre la llengua de signes, salut mental o la discapacitat visual, té l'objectiu de sensibilitzar la població més jove sobre les capacitats

Imatge d'un taller durant la gimcana sobre les discapacitats. Ajuntament de Lleida.

L’Ajuntament de Lleida ha promogut un any més la gimcana “Ara tu tens l’oportunitat, viu les discapacitats”, en el marc de la celebració del Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat. La Regidoria de les Polítiques per als Drets Socials ha organitzat l’activitat a l’Escola de Treball per sensibilitzar els alumnes sobre aquest tema. De fet, el propòsit general és sensibilitzar la població més joves sobre les peculiaritats de les vivències de les persones amb qualsevol tipus de discapacitat. Amb la gimcana, que avui s’ha fet a l’Escola del Treball, es treballa la integració des d’un punt de vista de l’experiència, ja que es fan tallers relacionats amb aquest entorn específic.

La regidora Marta Gispert ha saludat les entitats i l’alumnat que han participat en la gimcana, que en aquest cas, han estat una vintena del Pla Pilot d’itineraris formatius específics (IFE) per a alumnes amb necessitats educatives especials, associades a discapacitat intel·lectual lleu o moderada. Gispert els ha apel·lat a ajudar a construir una Lleida sense barreres per a ningú i en cap situació. La d’avui, ha afegit, és una lliçó magnifica sobre “les capacitats” i que, entre totes i totes, s’ha d’aconseguir “fer una Lleida més justa per a les persones, tant si caminen, corren, van en cadira de rodes, tenen una discapacitat mental o són discapacitats visuals o auditius”, ha conclòs.

La gimcana ha estat formada per cinc tallers:

-Taller de Llengua de signes, impartit per professionals de la llengua de signes de l’associació Deixa’ns signar, on l’alumnat pren consciència de com es comuniquen les persones sordes, alfabet, cançons, etc.

-Taller circuit cadira de rodes, impartit per persones amb discapacitat física sobrevinguda per accidents de cotxes o motos, de l’Associació ASPID. S’experimenta les dificultats que tenen en el seu dia a dia amb les barreres arquitectòniques. També es mostra que una dificultat motriu té el suport d’ajuts tècnics que permeten arribar a fer qualsevol activitat de la vida diària.

-Taller Tècnica guia, impartit per una persona amb discapacitat visual de l’ONCE. En aquest taller s’introdueix l’alumnat en el coneixement de l’alfabet Braille i és fa una mostra de com s’ha de fer la tècnica guia d’acompanyament.

-Taller discapacitat intel·lectual, impartit per els/les tècnics/ ques de l’associació Síndrome de Down, per explicar què és una discapacitat intel·lectual i les capacitats que té aquest col·lectiu.

-Taller Salut mental, impartit per una tècnica de l’Associació Salut Mental Ponent, que mitjançant imatges d’il·lusions òptiques treballen el concepte de salut mental.

La gimcana sobre les discapacitat es fa des de l’any 2006 i hi ha participat 6.646 alumnes, amb una mitjana anual de 12-14 centres educatius públics de la ciutat.

Lectura del manifest

Les instal·lacions de la Fundació Once han acollit aquest migdia la lectura del manifest amb motiu del Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat, amb la participació del Sr. Postu, l’acompanyament al violí de Dolors Ricart i la traducció a la llengua de signes per l’INS Ronda. El manifest ha reclamat més atenció en aquest tema, per fer els canvis normatius necessaris, de planificació territorial dels serveis socials i destinar un finançament públic suficient. L’objectiu és promoure els drets de les persones amb discapacitat en tots els àmbits de la societat.

A la tarda s’ha fet festa a l’Orfeó Lleidatà, Aula d’arts escèniques (Aspros), flashmob amb Aremi (“Jo sóc com tu”, cedida per la Fundació Privada El Maresme i versionada per Buhos) i l’obra “La rateta que escombrava l’escaleta”, d’Els Màxims (Ilersis).