El Col·legi de Periodistes i La Caixa posen en marxa la 9e edició de “La premsa a les Escoles”

Èxit de participació en el programa “Premsa a les escoles” amb una gran demanda i més de 70 escoles inscrites a tot Catalunya, 10 d’elles a Lleida

Aquesta setmana comença la novena edició del programa “La Premsa a les Escoles” que  arribarà a 3.755 alumnes d’ensenyament secundari d’un total 70 centres de tota Catalunya, amb un repartiment proporcional arreu del territori català. Així, a la província de Barcelona hi participen 30 centres; a Tarragona, Lleida i Girona 10;  i a les Terres de l’Ebre i la Catalunya Central, 5, respectivament.

En el cas de la demarcació de Lleida, els 10 centres beneficiats són: Institut Alfons Costafreda i Escola Vedruna de Tàrrega; Institut Manuel de Montsuar, Escola Lestonnac, Col·legi El Carme de Lleida; INS Valira de La Seu d’Urgell; INS Hug Roger III de Sort; INS L’Olivera de La Granadella; La Salle de Mollerussa; i l’IES Ermengol IV de Bellcaire d’Urgell. En total quasi 400 alumneslleidatans es beneficiaran del programa ‘Premsa a les escoles’.

Durant el mes de març, diferents col·legiats/des de cada demarcació es desplaçaran a cadascun dels centres escolars que han sol·licitat participar. Aquests periodistes que participen en el projecte tenen tots i totes una àmplia trajectòria professional en els principals mitjans de comunicació del país, que els hi permet explicar en primera persona la seva experiència i el seu coneixement sobre l’ofici i transmetre la importància que tenen els mitjans de comunicació en la societat. Es fan servir exemples i casos pràctics amb diferents materials en tot tipus de suport, audiovisual, premsa i digital.

Des del Col·legi de Periodistes de Catalunya hi ha molt d’interès en conèixer “la dieta mediàtica” dels més joves, que de manera unànime els darrers anys assenyalen les xarxes socials com a principal canal de comunicació a través del quals s’informen. Una situació que els exposa a les “fake news” i la postveritat amb tot el què socialment comporta. D’aquí que se’ls hi expliqui les diferències que hi ha entre canals d’informació i mitjans de comunicació i les garanties i beneficis que aporta el periodisme que abraça el codi deontològic, rigorós, contrastat i plural.

Durant les xerrades, també en alguns casos s’inclou una part d’exercici pràctic, com l’anàlisi de la premsa del dia, l’elaboració d’una peça informativa o una roda de premsa amb la participació dels alumnes.

Valoració de la iniciativa
EduCaixa, el programa educatiu de l’Obra Social “la Caixa” i el Col·legi de Periodistes de Catalunya, comparteixen un objectiu comú: fomentar la reflexió sobre l’actualitat informativa, promoure el respecte al pluralisme i crear consciència del paper que exerceixen els mitjans de comunicació en una societat democràtica, lliure i plural. La iniciativa, a més, constitueix, avui més que mai, un recurs imprescindible de cara a entendre una realitat complexa i en constant canvi.

Els centres participants de totes les edicions valoren molt positivament la iniciativa, i els seus responsables creuen que l’activitat permet als seus alumnes tenir una millor comprensió de dels mitjans i de la seva importància social.

Jaume Giró, director general de la Fundació Bancària “la Caixa”, afirma que “en una època marcada per l’excés d’informació, la multiplicitat de canals i els impactes constants, l’esperit crític és essencial. Amb aquest projecte volem impulsar entre els joves aquesta capacitat de discernir i de valorar, oferint-los eines de la mà de periodistes professionals”.

Per la seva banda, Neus Benet, des del Col·legi de Periodistes de Catalunya, destaca que la iniciativa ha de servir per posar en valor a les futures generacions la feina dels periodistes. “Si no som capaços que els joves introdueixen en la seva dieta mediàtica el treball dels periodistes, difícilment garantirem una democràcia més sòlida i un futur amb ciutadans crítics i ben informats”.