Dissabte, 20 d'abril de 2024
És notícia

Compromesos amb Lleida reclama una estratègia de ciutat per definir el model comercial

Membres de Compromesos amb el futur de Lleida, amb representants d’institucions i d’organitzacions empresarials i comercials i el president i fundador d’ICG, Andreu Pi, el 3 de març del 2020 a la Finca Prats de Lleida. ACN

Compromesos amb el futur de Lleida reclama una estratègia conjunta entre institucions, partits i organitzacions empresarials “per acabar amb l’actual estat de paràlisi de fa anys” i que s’aprovi “quan abans millor” un pla urbanístic que defineixi un model de ciutat “que garanteixi una oferta comercial de futur”. El grup d’opinió i debat impulsat per la Fundació ICG aposta per una oferta múltiple comercial que faci compatibles el projecte del Pla de l’Estació amb un dels altres grans centres comercials projectats a l’extraradi (Torre Salses o Carrefour) per tal de “recuperar la capitalitat comercial” de Lleida i poder captar els clients del conjunt del territori i de la Franja, i competir amb Tarragona-Reus, Saragossa, Barcelona i Andorra.
Compromesos amb el futur de Lleida ha celebrat aquest dimarts una nova jornada de treball, en aquesta ocasió sota el títol ‘El model d’oferta comercial per a Lleida. Un dels eixos vertebradors de l’Economia’, on des del grup d’opinió s’han plasmat una sèrie de propostes que volen contribuir a la revitalització del comerç a Lleida.

En primer lloc, Compromesos ha fet una crida a les institucions públiques (Ajuntament de Lleida, Diputació de Lleida i la Generalitat), a les entitats empresarials (Pimec, Cambra de Comerç, Fecom) i als partits polítics, perquè “uneixin les seves forces d’una manera decidida i el més ràpida possible” per definir un model comercial, que “marqui les línies mestres sobre cap a on ha d’evolucionar aquest sector tan rellevant de la ciutat”, segons ha dit un dels membres de Compromesos i president de la Fundació ICG, Antoni Siurana.

El grup considera que la “paràlisi” del Pla d’Ordenació Urbanística Municipal (POUM) de Lleida “és la confirmació que no hi ha un model definit”. En aquest sentit, des de Compromesos han advertir que aquest “fre” també “suposa un handicap davant futures possibles inversions”, un fet que “en cap cas Lleida es pot permetre ja que repercuteix negativament en el desenvolupament comercial i, per tant, en la generació de riquesa per al territori”.

Davant aquest escenari, Compromesos amb el futur de Lleida ha posat damunt la taula la proposta d’una oferta comercial múltiple que consistiria, d’una banda, en promocionar l’opció del Pla de l’Estació com a continuïtat de l’Eix Comercial i, d’altra banda, apostar per una de les grans superfícies o centres comercials que ja s’han postulat per instal·lar-se a l’extraradi de Lleida com són els projectes de Torre Salses o el promogut per Carrefour.

Aquesta doble proposta de creixement comercial “tindria com a objectiu reforçar i recuperar la capitalitat comercial de la ciutat, que en els últims anys s’ha vist minvada, sobretot perquè en d’altres poblacions properes sí que s’ha definit un model comercial” com és el cas de Tarragona-Reus, Saragossa, Barcelona o Andorra.

Des de Compromesos consideren que, a la vegada, aquest model servirà per ajudar el comerç local perquè “si s’aconsegueix que els potencials clients escullin Lleida per fer les seves compres, de retruc es dinamitzaran els establiments de l’Eix Comercial i d’altres zones de la ciutat, alhora que es reduirà el nombre de persones que marxen cap a altres poblacions”.

Per a dur a terme aquest reforç de la centralitat i de la revitalització de l’Eix Comercial, el grup d’opinió reclama polítiques i estratègies consensuades entre les administracions i les entitats que representen el sector, entre les quals han de tenir el seu pes propostes com ara el suport a la generació de noves iniciatives empresarials innovadores o l’increment de més experiències relacionades amb l’oci, amb especial incidència en l’àmbit de la restauració.

En aquesta edició, Compromesos amb Lleida ha comptat amb la presència de l’especialista Maria Segarra, consultora en posicionament d’empreses de retail i plans estratègics territorials. Segarra ha donat el seu punt de vista sobre el present i el futur del comerç a Lleida, tot assenyalant que cal aprofitar “el fet diferencial que té Lleida, amb un comerç de proximitat i amb productes de Km0, amb els nous costums de consum que els nous consumidors com ara els mil·lennials o els anomenats generació Z busquen amb noves zones d’oci”.

Segarra ha assenyalat que no hi ha fórmules màgiques però que cal treballar conjuntament entre els diferents agents implicats però també amb la ciutadania a l’hora de definir el model de comerç que necessita Lleida. “Si no hi ha un projecte de ciutat, no es podrà afrontar el futur del comerç”, ha dit. Així mateix, ha defensat que “Lleida és el resultat de moltes coses i cal fer una mirada integrada que englobi diferents models”.

Maria Segarra veu “inevitable” l’existència de diferents formats comercials, ja que actualment el consumidor barreja el comerç físic amb el comerç online, i per això “cal combinar l’omnicanalitat”. En aquest mateix sentit, ha dit que el futur està en compaginar una experiència directa al client (botiga física) amb l’online com a servei immediat (compra per internet), i els espais d’oci, on s’agrupen el comerç, la restauració i els serveis.

Posteriorment a la reunió, Compromesos ha celebrat un dinar-col·loqui que, a més de Maria Segarra, ha comptat amb la presència de representants de la Paeria, la Diputació de Lleida i la Generalitat, a més dels representants de la Fecom, PIMEC i de la Cambra de Comerç de Lleida, que també han pogut aportar els seus punts de vista i reflexions respecte al model comercial de la ciutat.

El grup Compromesos amb el futur de Lleida és una iniciativa de la Fundació ICG, que promou un cicle de trobades mensuals amb personalitats procedents del món polític, econòmic, social, acadèmic i cultural per analitzar, debatre i aportar plantejaments que afavoreixin l’impuls i el creixement de la ciutat de Lleida i la seva àrea d’influència. El Grup està integrat per persones destacades de la vida pública lleidatana com ara Josep Grau, Víctor Colomé, Josep Clotet, Agnès Pardell, Josep Maria Llop, Carmel Mòdol, Josep Maria Reig, Maria Burgués, Manel Lladonosa, Montserrat Gil de Bernabé, Delfí Robinat i Antoni Siurana, president de la Fundació ICG.

Total
0
Shares
Notícia anterior

Portes Obertes als Centres Educatius de Canyelles

Notícia següent

Ja es pot consultar la Guia de l'Oferta Educativa del Garraf per al curs 2020 – 2021

Notícies relacionades