Animac prepara la seva 22a edició, la més musical de la seva història amb l’estrena internacional d’una producció japonesa

La 22a Mostra Internacional de Cinema d'Animació de Catalunya tindrà lloc a Lleida del 22 al 25 de febrer del 2018

Animac es prepara per rebre la millor i més sonora animació internacional. I és que la música és el tema escollit per la 22a edició de la Mostra Internacional de Cinema d’Animació, que tindrà lloc del 22 al 25 de febrer del 2018 a Lleida, en concret al Teatre de la Llotja i al Caixaforum. Animac vol celebrar la unió creativa i les sinergies entre animació i música amb una programació especial que inclourà retrospectives, projeccions especials, i sessions amb música en directe, entre moltes altres propostes. L’acte inaugural del certamen comptarà amb l’estrena internacional d”Animació per a les Quatre Estacions de Vivaldi’, un film animat col·lectiu, produït per la Tokyo University of the Arts’, que serà musicat en directe per l’Orquestra Simfònica Julià Carbonell de les Terres de Lleida. Animac, l’únic festival de cinema d’animació de l’Estat, està organitzat per l’Ajuntament de Lleida.

La tinenta d’alcalde i regidora de Cultura de la Paeria, Montse Parra, ha destacat “l’interès innovador i de modernitat que any rere any tenen els organitzadors de l’únic festival de cinema d’animació de l’Estat”. Per la seva la directora d’Animac, Carolina López, ha explicat que “del jazz al techno, passant per la música clàssica als paisatges sonors més experimentals, la música és i ha estat un ingredient essencial i, alhora, una mica infravalorat en l’art de l’animació”, i és en aquest sentit, que la pròxima edició de la Mostra se centrarà en la unió creativa entre la música i l’animació.

Una inauguració per a totes les estacions

La cerimònia d’inauguració de la 22a edició d’Animac comptarà amb l’estrena internacional d”Animació per a les Quatre Estacions de Vivaldi’. Es tracta d’un film animat col·lectiu, produït per la Tokyo University of the Arts, que adapta els cèlebres concerts de Vivaldi i que serà musicat en directe per l’Orquestra Simfònica Julià Carbonell de les Terres de Lleida (OJC), amb Joan Espina com a violí solista i sota la direcció musical d’Alfons Reverté.

La producció consta de quatre curtmetratges musicals –dos dels quals figuratius i els altres dos d’animació abstracta, en la més pura tradició d’animació d’avantguarda–, realitzats per alguns dels animadors independents més internacionals i reconeguts del moment.

Anna Budanova, una de les joves promeses de l’animació russa, és la responsable del segment ‘La Primavera’. En la seva primera animació no narrativa i abstracta, Budanova ha combinat macrofotografia d’objectes i il·lustracions digitals per transmetre la vivacitat de la primavera. ‘L’Estiu’ corre a càrrec del matrimoni d’animadors estonians Olga i Priit Pärn, aquest darrer considerat una llegenda de l’animació surrealista i subversiva. Els Pärn han emprat una combinació de tècniques artesanals, com ara el dibuix en carbonet, pintures acríliques i cut-out, tot plegat fotografiat frame a frame sobre paper o vidre.

Els arbres perdran les fulles sota la mà de l’animador japonès Atsushi Wada, qui donarà vida a ‘La Tardor’. Wada s’ha pres la llicència d’incloure animals salvatges, en contrast amb figures humanes i les seves activitats típiques de la tardor. Humans i animals, caçadors i caçats, realitat i somni, són els tres binomis de la peça. Per acabar, el públic contemplarà la fredor de ‘l’Hivern’ amb l’animador búlgar Theodore Ushev, convidat especial d’Animac 2013 i nominat a l’Oscar l’any passat després d’haver recollit desenes de guardons pel seu curt ‘Blind Vaysha’. Ushev defineix la seva peça com “una turbulència expressionista, una immersió en una tempesta de neu per tornar l’arrel de l’animació abstracta, feta amb softwares 2D i treball manual”.

El dia 22 de febrer, Animac rebrà amb tots els honors l’estrena d’aquest film col·lectiu, projectat fora del Japó per primera vegada. El dia 25 de febrer la pel·lícula-concert podrà veure’s també a l’auditori AXA de Barcelona. El productor japonès Mitsuko Okamoto va aixecar el film en col·laboració amb l’oscaritzat director Koji Yamamura, amb una campanya de crowdfunding llançada l’estiu passat. El projecte va néixer sota l’empara de la Tokyo University of the Arts, on Okamoto i Yamamura són professors del departament d’animació.

Un cartell sinestèsic

L’animador i il·lustrador Carles Porta ha estat l’encarregat de plasmar el tema escollit en el cartell de la pròxima edició d’Animac. La música, representada amb formes abstractes en un “all over” en blanc i negre, omple la ment de creadors i públic. El seu creador ha explicat que va començar a treballar el cartell “animant formes abstractes, tot imitant l’esperit d’experimentadors com ara Oskar Fischinger, Len Lye, o Norman McLaren – autors que explorant el fenomen de la sinestèsia, cercaven composar música amb imatges”. “Les formes i els colors actuant en el temps són ritmes i sons que escoltem amb els ulls” i, a l’hora de formalitzar el cartell, però, “aquesta idea va sumar-se a una altra que fa temps que per mi té molta importància i que marca la meva estima per la música i és la força que té per transformar-nos”, ha detallat Porta. Així, “la música és una experiència sensorial de poderoses conseqüències en les nostres emocions” i, de la suma d’aquestes dues idees, neix el cartell d’Animac 2018″, segons l’animador i il·lustrador Carles Porta.

Una edició de rècords abans de començar

Animac 2018 ja està apuntant algunes xifres de rècord: la 22a edició ja compta amb un nombre rècord de 10.600 espectadors inscrits en les sessions escolars. Per altra banda, aquest any Animac ha rebut 747 projectes inscrits en convocatòria oberta, 107 més que l’any anterior, de gran nombre de països diferents.

Animac anunciarà les pel·lícules seleccionades el 30 de gener al seu web www.animac.cat i mantindrà les inscripcions obertes per a la secció Networking & Pitch fins el 19 de gener. Networking & Pitch és una oportunitat única per a estudiants, autors i estudis independents que vulguin donar a conèixer i millorar el seu projecte en desenvolupament en una breu presentació davant un jurat de professionals de la indústria.

Més enllà del seu complet programa de projeccions –amb les seccions habituals de llargmetratges, curtmetratges, curts d’estudiants de tot el món, monogràfics i sèries–, Animac tornarà a oferir conferències, espectacles en directe, tallers, activitats per a professionals i la secció Petit Animac per al públic familiar. La venda anticipada online d’entrades es preveu al voltant de l’1 de febrer.