L’alcalde de Vilanova i la Geltrú, Juan Luis Ruiz, i el tercer tinent d’Alcaldia i regidor de Mobilitat, Gerard Llobet, van assistir dilluns a la trobada dels municipis de l’Arc Metropolità amb la directora general de Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental de la Generalitat, Mireia Boya. Els representants del món local de la segona corona metropolitana van manifestar les seves disconformitats amb el projecte de Decret del Pla de Qualitat de l’Aire, i la necessitat d’acostar posicions respecte a la implantació de les zones de baixes emissions (ZBE) als municipis de l’Arc Metropolità.
Tal com van exposar a la directora general, les ciutats de l’Arc ja han iniciat una tasca conjunta per consensuar un model propi de ZBE als nou municipis, tenint en compte una mirada social i la realitat territorial. Les línies principals que definien aquest model es van presentar durant una reunió celebrada amb l’anterior consellera, Teresa Jordà, el febrer de 2022. Per contra, el Decret del Pla de Qualitat de l’Aire, presentat el mes passat i que en aquests moments es troba fase de resolució d’al·legacions, modifica substancialment tota aquesta feina feta pels ajuntaments i no té en compte la realitat social, econòmica i de transport de la regió.
Els alcaldes i alcaldesses de l’Arc Metropolità es mostren contraris a la redacció del nou decret que, com ja van traslladar per carta al conseller, genera una clara invasió de competències municipals. Entre altres aspectes, no respecta l’especificitat dels municipis de la segona corona metropolitana per les grans vies de comunicació d’alta capacitat que travessen el territori i el dèficit estructural de transport públic que pateixen els seus municipis.
L’alcalde de Vilanova i la Geltrú, Juan Luis Ruiz, afirma que “tots els municipis de l’Arc assumim que cal avançar en la implantació de les ZBE, però cal que totes les administracions siguem realistes i que ens ajustem a les característiques del territori a l’hora regular-ho”. Així mateix, destaca “el treball conjunt fet, amb voluntat de fer efectiva la implementació a la segona corona, d’acord amb les especificitats dels municipis” i es mostra convençut que “es podrà arribar a un consens” amb la direcció general de Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental.
Més de la meitat dels vehicles afectats
A la reunió es va exposar que, segons dades de la Direcció General de Trànsit, Vilanova i la Geltrú, Terrassa, Granollers, Mataró i Sabadell serien les ciutats més afectades per les restriccions dels vehicles sense etiqueta i amb etiqueta B, que prohibirien la circulació a més de la meitat del parc automobilístic de les ciutats. En aquest sentit, els alcaldes i alcaldesses recorden que aquestes mesures afecten clarament la ciutadania amb rendes més baixes i que no poden canviar-se de vehicle de forma habitual.
Per altra banda, els municipis també van argumentar que no s’està realitzant de forma rigorosa un control dels resultats d’aquestes polítiques i de la seva eficàcia en la lluita contra el canvi climàtic. Per tots aquests motius, durant la reunió es va demanar la retirada d’aquest decret i la redacció d’un de nou, amb mesures més efectives, realistes i adaptades al territori, que inclogui el compromís de la Generalitat de Catalunya d’invertir més en transport públic i en accions valentes en la lluita contra el canvi climàtic. No obstant això, de la reunió mantinguda aquest dilluns, les parts s’han instat a continuar treballant a l’espera de resoldre les al·legacions presentades i cercar un punt de consens.