Divendres, 6 de desembre de 2024
És notícia

Els serveis socials municipals atenen un 15% de la població de Vilanova i la Geltrú

Avatar photo
L’equip professional treballa per l’equitat i la justícia social atenent la vulnerabilitat, el risc social i la dependència

L’equip de professionals de la Regidoria d’Acció Social i dependència ha fet balanç de l’any 2023, durant el qual ha atès 10.599 persones, un 15,40% de la població de la nostra ciutat. D’aquests, 1.792 són infants i/o adolescents en situació de vulnerabilitat i/o risc social, i 1.501 són persones en situació de dependència.

El pressupost de la Regidoria ha estat de 7 milions 125 mil euros.

L’equip professional és el principal recurs del sistema d’atenció a les persones, i està format per 67 professionals amb el compromís d’atendre la ciutadania, qualificats i en constant formació.

La regidora d’Acció Social, Gisela Vargas, ha destacat que “l’Ajuntament compta amb uns treballadors i treballadores de serveis socials que fan una tasca d’excel·lència i que contribueixen cada dia a que la nostra sigui una ciutat amb més oportunitats per a tothom, i això és el que mostren les dades de la memòria”.

Tipus d’ajuts

Pel que fa als ajuts d’urgència social, hi ha hagut un augment de més de 26 mil euros respecte l’any anterior. Són unes ajudes econòmiques directes que donen cobertura a necessitats bàsiques de persones i famílies en situació de vulnerabilitat. De les  1.227 sol·licituds, se’n van aprovar un 82%, i s’hi ha destinat 512 mil euros. La majoria, un 76%, han servit per ajudar al pagament de l’habitatge, seguit per temes de salut (un 10%), lleure i formació, o alimentació.

L’Economat ha atès 2.566 persones el 2023, 1.061 famílies i 862 infants. El cost anual d’aquest servei ha estat de prop de 522 mil euros. L’Economat promou l’alimentació saludable, rep donacions de molts comerços, i col·labora amb altres projectes socials de la ciutat facilitant-los els aliments que necessiten.

La Regidoria també fa front a la pobresa energètica. El 2023 ha emès 234 informes que han evitat talls de subministrament, i s’han fet 8 sessions grupals d’assessorament energètic.

La problemàtica de l’habitatge a la ciutat és la que més preocupa actualment. L’any 2023 s’han atès 210 llançaments, el 72% dels quals s’han aconseguit ajornar. El 10% es van desactivar, i el 18% es van executar. Per a aquesta tasca s’han elaborat 396 informes socials i 43 informes per a la mesa d’emergència.

Col·lectius més vulnerables

El serveis socials atenen tota la ciutadania, posant especial èmfasi en els col·lectius més vulnerables, com la infància, d’adolescència i la gent gran. Com explica Gisela Vargas, “la voluntat de l’equip de govern és continuar treballant des de l’Acció Social entesa en sentit ampli, com a mecanisme d’assistència quan calgui, però molt especialment acompanyant les famílies en situacions complexes i de vulnerabilitat, donant-los eines per sortir-se’n i treballant la prevenció”.

Així, en el cas dels infants, es fan derivacions a recursos socioeducatius de la ciutat, com el Programa Proinfància-AGI, que ofereix teràpia familiar i individual, béns d’alimentació i higiene i reforç escolar; el servei d’orientació familiar, que ofereix atenció terapèutica; el servei crea i Aprèn de reforç escolar; el Centre Obert; o la coordinació amb els diferents centres escolars de la ciutat. En total hi ha 148 expedients actius, 48 nous i 38 tancats.

Pel que fa a la gent gran, els serveis d’atenció domiciliària atenen 396 usuaris d’atenció personal, 262 de neteja, i 220 a les dutxes socials. El menjador social té 20 usuaris, i el servei d’àpats a domicili, 129. El servei de préstec de productes de suport n’ha prestat 77, i s’han fet 102 assistències de terapeuta ocupacional.

Aquest 2023 s’han gestionat 711 Programes Individuals d’Atenció en el marc de la valoració de la Llei de Dependència. Ara mateix hi ha 1.681 persones amb un Programa actiu. El servei de teleassistència té 1.501 usuaris i usuàries.

Projectes, serveis i recursos

Els principis d’equitat i de justícia social són la raó de ser dels serveis socials. És per això que s’impulsen diversos projectes, com el treball en grup (Teixint barri al Tacó i l’Armanyà, suport emocional, Espais Cuidadors, habilitats parentals, estalvi en subministraments, grups informatius de la Llei de Dependència, o el grup “Entre dones”). També es treballa amb la comunitat obrint Equips Bàsics d’Atenció Social a la comunitat per fer treball amb el barri i la comunitat per esdevenir un important motor de canvi (Teixint Barri al Tacó i l’Armanyà, espai de treball comunitari del Barri de Mar, i la diagnosi de barri de la zona de Ponent).

Els serveis socials també ofereixen assessorament psicològic i jurídic, amb orientació i atenció en consultes relacionades amb separacions, temes penals, contractes o arrendaments, entre d’altres, o amb suport psicològic a persones ateses als serveis socials bàsics.

El servei d’orientació laboral, per fomentar l’autoestima, la seguretat i la confiança, i per oferir eines per la recerca activa de feina, ha atès 117 persones aquest darrer any.

I VNG Inclusió, l’observatori social i comunitari que ofereix assessorament en la perspectiva d’acció comunitària inclusiva va organitzar la jornada “On és la comunitat? Assignatura pendent”, amb 114 assistents.

Els serveis socials també treballen en xarxa amb l’àmbit de la salut, amb els centres d’atenció primària de la ciutat, i amb la Taula de Salut Mental del Garraf, un model col·laboratiu d’abordatge interdisciplinar i interserveis entre els professionals socials i sanitaris de Vilanova i la Geltrú (pediatria, ABS, CSMIJ, CSMA, CASD, EAIA, SIE,SIAD i CDIAP).

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

Mor amb 45 anys Itxaso Mardones, reportera de Glòria Serra a ‘Equipo de Investigación’

Notícia següent

La biblioteca de Roda de Berà desvetlla els noms dels Superlectors

Notícies relacionades