Dimecres, 17 d'abril de 2024
És notícia

2020, l'any de l'eco-caramel

Avatar photo

L'aposta pel caramel amb embolcall biodegradable implica supermercats de la ciutat i entitats de la FAC

Imatge d’Olga Arnau, alcaldessa de Vilanova, signant l’acord. Foto: Aj.VNG

“Guerra al plàstic” és el lema de la campanya de l’Ajuntament per promoure la compra de l’eco-caramel per a les Comparses d’aquest 2020. L’objectiu és conscienciar sobre la nova normativa i promoure l’ús d’aquest caramel embolicat amb un bioplàstic, un únic embolcall que es degrada molt més ràpidament en el medi i que per tant té un menor impacte ambiental.

L’eco-caramel és una iniciativa de la FAC i de la cooperativa de consum responsable La Vinagreta que compta amb el suport de l’Ajuntament. La va aprovar l’Assemblea Municipal Oberta el maig de 2018, i ja es va provar durant les Comparses de 2019. L’observatori OBSEA de l’UPC ha realitzat proves pràctiques per comprovar la degradació, amb resultats molt satisfactoris.

Cada any, el dia de les Comparses, tones de caramels van a parar a les clavegueres. Les conseqüències ambientals que es deriven dels plàstics dels caramels són complicacions en la gestió de la neteja, problemes al clavegueram, dificultats per a la depuradora, brutícia a la ciutat, plàstics al medi ambient, microplàstics al mar, tones de CO2 generades en el procés de producció d’aquests plàstics, etc. Es calcula que per cada 100 tones de caramels amb doble embolcall es generen 6 tones de plàstic (paper parafinat i altes components químics).

El bioplàstic que serveix d’embolcall per a l’eco-caramel es desfà més ràpidament i genera un menor impacte ambiental. L’objectiu per a aquest any 2020 és augmentar significativament el seu ús. En aquest sentit, l’Ajuntament va fer un pas més a l’octubre, aprovant una ordenança reguladora dels eco-caramels per a les Comparses.

L’eco-caramel es pot trobar aquests dies en sis establiments col·laboradors:  Gros Mercat, Alcampo, BonPreu, Condis, JR Supermercats i Caprabo. I també a les entitats col·laboradores Apol·lo, Ball d’enveja, Bordegassos, Borregos, Can Sandàlia, Can Pistraus, Dansaires Vilanovins, Falcons, Geganters, Gran Penya, La Unió, La Colla, La Migranya, La Vinagreta, Llaguts, Llunàtics, Molí de Vent, Nucli Antic, plaça de la Sardana, Sarau, La Talaia, i la Penya Filatèlica.

La campanya de promoció, que ha comptat amb adhesius distintius, cartells i punts de llibre dissenyats per Àlex Mestres, s’ha fet en equipaments municipals, als establiments col·laboradors, als diferents comerços de la ciutat, als centres escolars i a les associacions de la FAC, juntament amb la distribució del Manual del bon comparser. A banda, des de la Regidoria de Medi Ambient s’ha informat de l’ordenança als comerços no adherits, a totes les entitats de la FAC i a les escoles que participen de l’Agenda 21 escolar.

La iniciativa de l’eco-caramel ha despertat interès en altres ajuntaments, com els de Vic o Barcelona, que es plantegen utilitzar-lo en diferents activitats.

Total
0
Shares
Notícia anterior

L’Ajuntament de Sitges dedica un ple extraordinari al Temporal Glòria

Notícia següent

Demanen 1 any i 3 mesos d’inhabilitació a l’alcalde de Roquetes per l’1-O

Notícies relacionades