El PSC Vilanova i la Geltrú qüestiona el cost real del nou model de recollida “Porta a Porta”

El grup municipal socialista acusa al govern local de no buscar consens polític per implementar el nou sistema

Imatge dels regidorsi regidores del PSC Vilanova i la Geltrú en roda de premsa. Foto: @pscvilanova

Al passat ple el govern va aprovar implantar el nou model de recollida d’escombraries “porta a porta” a Vilanova i la Geltrú, un sistema que des de fa anys s’ha estès pel país en petits municipis i s’ha començat a assajar en alguns indrets més urbans, però mai s’ha aplicat de forma completa en cap gran ciutat. El PSC vam votar en contra tot i que vam deixar clar que en primer lloc, cal millorar els objectius de reciclatge els propers anys i que no ens tanquem a que es pugui aplicar aquest o sistemes similars. Cal recordar que l’actual contracte porta més de 2 anys prorrogat de forma forçosa, després que ERC i la CUP impedissin licitar un nou servei mentre es decidia estudiar un nou model per a la ciutat. Dos anys després, i amb els dos partits ja al govern, la recollida d’escombraries a la ciutat va cada cop pitjor i encara ens diuen que durant el proper any i mig continuarà així.

El nostre vot no és contra el model, que presenta alguns elements positius, però que a una gran ciutat com la nostra no té precedents una implantació total i la proposta del govern encara presenta molts dubtes que quedaran per resoldre en altres estudis. El vot contrari també és sobretot perquè el govern ha tirat pel dret: en 10 dies ha presentat a la oposició el treball que ells han pogut estudiar i debatre els darrers mesos des del mes de setembre. Així, no s’ha produït cap debat real amb la oposició per definir què, com i quan s’implantarà. El model comença ja sense consens polític per pròpia voluntat del govern.

També hi ha molts dubtes sobre el balanç econòmic. Per adoptar aquest model el govern havia de presentar unes xifres que el facin viable econòmicament i les que ha presentat no es troben desglossades, o no hi són o directament són contradictòries amb les que té el mateix Ajuntament en altres estudis, així, hi ha dubtes sobre el cost real que acabarem assumint tota la ciutadania d’un model que serà molt més car, doncs es doblarà la plantilla de personal, però no està clar com es contemplen tot un conjunt de costos indirectes de personal o altres com la recollida de voluminosos, després del canvi desastrós d’ara fa un any i de la incapacitat del govern de millorar-ne la gestió.

Des del PSC considerem que un cop es disposi de major concreció, ja que no serà igual depenent de la zona de la ciutat a on es viu, és quan caldria adoptar un canvi de model i que a més, vistes les experiències en altres indrets, cal fer-ho amb molta informació, no amb una única campanya de dos mesos i la posterior eliminació de tots els contenidors de la via pública. Un canvi d’hàbits tan important requerirà de molt més temps d’acompanyament com s’ha demostrat en altres ciutats, d’aplicar-ho per zones menys complexes de forma gradual, així com aplicar altres mesures que són fonamentals per assolir l’èxit, com el pagament per generació que d’entrada no es valora.

El que sí que està clar és la voluntat de no buscar cap consens polític en un sistema que tindrà un impacte evident a tota la ciutadania, comerciants, empreses i tot el conjunt d’activitats de la ciutat, i que és una de les contrapartides per a que la CUP entrés al govern. El govern d’ERC-CUP-Junts exerceix la seva majoria absoluta amb una pujada indiscriminada de la taxa d’escombraries pel 2020 i exclou la oposició en l’estudi de la gestió del servei, dient que tot això “són temes del govern”. Aquest era el model de la nova política que durant tants anys van pregonar?

I com es pagarà tot això? Doncs tampoc està gaire clar, amb el nou model representarà que l’Ajuntament percebrà majors ingressos si assoleix majors quotes de reciclatge, però tot i així el model continua sense quadrar els números… a no ser que s’apugi la taxa o el que diu el govern: pagar un “preu just”. A més a més dels increments de la taxa a domicilis, comerços i empreses, una altra de les novetats serà que totes les urbanitzacions periurbanes, que són les que es troben pendent de legalitzar, podrien pagar una taxa al tenir també un sistema de recollida que tampoc està gaire definit. Un cop més el doble discurs de la CUP, quan fa uns anys rebutjava aquesta mateixa taxa en aquestes zones o considerava que aquestes urbanitzacions no s’han de legalitzar. Així, els propers anys els que avui han votat a favor, entenem que no votaran en contra de noves pujades de la taxa per pagar aquests nous serveis.

Qüestió a banda és en el cas que aquest model es faci de forma directa per l’Ajuntament i com es finançaran les inversions necessàries que cal realitzar o bé passarien per un endeutament, cosa impossible en aquest moment, o bé per optar amb models de rènting o leasing, que acostumen a oferir entitats bancàries però que representen un cost que tampoc es contempla enlloc per demostrar la viabilitat.

Davant d’aquests dubtes, de la manca de concreció de la proposta i de la voluntat del govern d’imposar una decisió tan important sense buscar consens i amb una actitud prepotent com ha vingut fent els darrers mesos en aquest i altres àmbits, fan que el PSC no pugui recolzar aquesta proposta.