Divendres, 24 de gener de 2025
És notícia

L’antiga c-246 s’endreça amb un carril bici d’1,6 quilòmetres, nou enllumenat, semàfors i mobiliari urbà

Avatar photo

La carretera ha passat a ser de titularitat municipal entre la Masia Nova i la rambla Arnau de Vilanova

Aquest dijous, 20 d’abril, comença la transformació de l’eix longitudinal de la carretera vella al llarg de la travessia urbana tot incorporant un nou carril bici Next Generation de 1.600 m. Les obres s’iniciaran pel tram de la rambla de l’Exposició, des del carrer de Ventosa i Roig, en paral·lel al Taller Central de Reparacions de Renfe-Adif. La intervenció seguirà avançant per trams fins a completar la remodelació de tot el recorregut de la carretera vella fins a l’avinguda de Cubelles a l’alçada de la rambla Arnau de Vilanova. S’actuarà a la rambla Josep Ventosa, rambla Josep Antoni Vidal, l’avinguda de Jaume Balmes i l’avinguda de Cubelles. Amb aquesta obra es consolidarà la connexió de la malla pedalable amb els quatre grans els eixos pedalables que travessen Vilanova i la Geltrú de Nord a Sud.

Les obres d’endreça d’aquesta via comencen un cop s’ha fet efectiu el canvi de titularitat de la C-246a en el tram urbà i que ha passat a ser íntegrament municipal entre l’Aragai i la Masia Nova. La Generalitat ha aprovat el traspàs a l’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú de tot aquest tram en superfície. Únicament mantindrà la titularitat sobre els dos ponts que la carretera creua sobre els torrents de Sant Joan i de la Piera. Amb la cessió el consistori podrà efectuar de manera més àgil actuacions de manteniment i millora com la incorporació de passos de vianants, una reivindicació històrica en el cas dels veïns del sector de la Masia Nova o els canvis de senyalització per adequar la velocitat de la via a 30 km per hora.

El primer tram de carril bici que s’executarà s’estén des del carrer de Ventosa i Roig fins a la cruïlla amb la rambla del Castell per la rambla de l’Exposició. Aquest tram de carril bici tindrà una longitud de 326 metres, serà un carril segregat bidireccional de 2,5 metres d’amplada que transcorrerà per la vorera de la banda de mar.

La resta de les intervencions fins a connectar el carril bici amb l’eix de la rambla Arnau de Vilanova s’abordaran de forma progressiva i treballant en trams curts de la via per minimitzar les molèsties als vianants i les afectacions al trànsit. A més a més, en tots tres casos la construcció de la nova infraestructura pedalable comporta afectacions mínimes pel que fa a la supressió de places d’aparcament.

El projecte per a crear un carril bici al llarg de tot el tram de la carretera vella aprofitarà també per reestructurar i ordenar aquesta via amb reposició de paviments, enllumenat i mobiliari urbà. S’han previst diferents solucions en funció de les característiques de cada tram.

Carril Next Generation

La intervenció té un pressupost d’execució de poc més d’un milió d’euros que es finança amb la subvenció dels fons europeus Next Generation dins el programa d’ajudes a Municipis per a la Implantació de zones de baixes emissions i Transformació digital i sostenible i a través del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana. Vilanova i la Geltrú va obtenir un total de 3 milions d’euros per al seu programa de promoció la mobilitat activa i expansió de la xarxa pedalable local.

L’actuació comporta diferents solucions en cadascun d’aquests segments, segons la configuració de la via. El segon tram transcorre entre Josep Coroleu i fins a la rambla del Castell. Té una longitud total, de 871 metres. En aquest tram es farà un carril bici segregat en cadascun dels sentits de la marxa. Seran dos carrils d’1,5 m d’ample cadascun, força més amples que els actuals. Això comportarà modificar la fesomia de la via per la qual cosa s’aprofita per millorar-ne els entorns. Es desplaçarà el mobiliari urbà i també els fanals. Se substituiran un total de 91 fanals antics. Les actuals lluminàries seran substituïdes per altres models amb bàcul de doble braç. D’aquesta manera es millora la projecció de l’enllumenat tant a la carretera com cap a les voreres dels vianants. El carril bici estarà protegit de la calçada per un parterre arbustiu d’1,4 m.

El següent tram és el que va per l’avinguda de Cubelles entre el carrer del Montseny i la plaça de les danses (la rotonda amb Josep Coroleu). Aquest carril bici tindrà una longitud de 473 metres.

En aquest tram el carril bici se situarà en els dos carrils laterals de la via de forma que cada carril serà d’un sol sentit de circulació i transcorrerà adjacent a les voreres. Aquest sector connectarà la xarxa de carrils bici amb l’eix nord/sud que recorre tot el traçat del Torrent de Sant Joan des de la Torre Blava i fins a la ronda Ibèrica.

Dins aquest tram s’incorpora l’adequació de les voreres i els paviments entre la rambla Samà i el carrer de la Unió per la qual cosa es reforçarà la seva centralitat com a un dels eixos comercials del centre de la ciutat.

Ja que un dels objectius és el de consolidar la malla pedalable existent es completaran també les connexions amb altres trams existents de carril bici a les zones adjacents al recorregut. S’enllaçaran els carrils que van des de la rambla Samà fins al carrer de Joan Maragall (90 m), des d’allà fins al carrer de l’Estany (75 m), fins al carrer de Josep Coroleu (200 m) i fins al carrer del Montseny (311 m). En aquest punt es connectarà amb l’avinguda de Cubelles. La mateixa connexió es farà també amb el tram entre la rambla de l’Exposició i la plaça d’Eduard Maristany (246 m). Només la interconnexió d’aquesta malla significa la renovació de 1.000 metres de carril bici existent amb un traçat més ample.

Semàfors intel·ligents

Els 9 encreuaments amb semàfors existents a la carretera també viuran canvis. Aprofitant les obres s’implantarà un nou sistema de semàfors intel·ligents en el tram urbà de la carretera C246a. Aquest nou sistema permetrà gestionar el trànsit de vehicles i de vianants de forma adaptativa al volum de pas de vehicles i de persones sincronitzant les fases de pas per minimitzar congestió en la circulació de vehicles o prioritzar en determinats moments el pas dels vianants.

Caldrà adaptar les nou cruïlles actualment regulades amb semàfors en aquesta via. Totes aquestes cruïlles es connectaran a través de la xarxa de fibra òptica. Per fer-ho es dotarà el sistema de sensors i càmeres que recullin la informació en temps real de la circulació i organitzaran la regulació d’aquests fluxos. L’objectiu és que el trànsit es gestioni de forma més eficient amb una presa de decisions del sistema que s’adapta i canvia en funció de les condicions que enregistra. El recompte de vehicles que s’assoleix amb l’ús de sensors o la detecció de volums de vianants que esperen en una cruïlla seran les informacions que activin els cicles de pas dels semàfors.

La configuració del sistema permet a més a més que aquesta gestió pugui ser dinàmica en funció del moment del dia, hora punta, entrada i sortida de les escoles, dia o nit, o també en períodes determinats estiu/hivern. Els cicles de canvi del semàfor tindran assignats un temps mínim d’activació que creixerà i s’adaptarà segons el volum de vehicles detectats.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

Masterclass Raquel García Tomás a l’Institut de Música

Notícia següent

La pressió política i ciutadana obligaria al govern de Ricomà a obrir el Limboo

Notícies relacionades