En aquest context han situat l’anunci del president del govern espanyol, tot recordant que del primer pla de Rodalies de Catalunya, per al període 2008-2015, amb una inversió prevista de 4.000 euros, només se n’ha executat un 10%. Fins i tot, el pacte de mínims posterior entre la llavors ministra de Foment, Ana Pastor, i el llavors conseller de Territori, Santi Vila, amb una previsió d’invertir urgentment 306 milions d’euros abans de juliol de 2016, tampoc es va complir. “D’allò, només se n’ha executat un escàs 5%. Per no parlar d’Adif, que assegura que, jurídicament, no té l’obligació de complir els acords (i es queda tan ample) i només ha invertit un 25% del promès”.
La mateixa dinàmica, subratllen, que el Corredor Mediterrani, declarat com a prioritari l’any 2011 per la Comissió Europea, que es va comprometre a aportar recursos econòmics per materialitzar la connexió entre el sud de la península Ibèrica i Europa. “Els incompliments en aquesta matèria són reiterats”, apunten. No només no existeix cap connexió ferroviària al llarg del litoral est peninsular, sinó que les Terres de l’Ebre pateixen especialment la manca d’inversions i els “incompliments flagrants”, amb el polèmic coll d’ampolla ferroviari de 40 quilòmetres entre Vandellòs i Tarragona, amb una sola única via per absorbir tot el trànsit de trens. “Porten 20 anys per construir 40 quilòmetres de via. Una vergonya”, han sentenciat. Desconfien de la promesa de 677 milions fins 2020, inclosa la previsió de la doble via en aquest tram l’any vinent. “Els fets contradiuen les seves paraules”, diu la Plataforma en un comunicat, fent referència al desviament de 1.000 milions d’euros destinats al corredor per pagar obres del corredor central.