La finalització de la concessió deixarà sense finançament les tasques de conservació i manteniment que ara assumeixen les concessionàries. Segons estimacions de l’associació ACEX, es calcula un cost de 80.000 euros anuals per quilòmetre d’autopista, la qual cosa significa que mantenir els 170 quilòmetres d’autopista que s’alliberaran a la demarcació de Tarragona pot suposar uns 13,6 MEUR l’any.
La CEPTA ha alertat que aquest import significa gairebé la meitat de la licitació total realitzada pel govern espanyol a la demarcació l’any 2017. Per aquest motiu, el cap del gabinet d’estudis de la patronal, Juan Gallardo, ha manifestat que tenen “dubtes” que Foment pugui fer-hi front. Gallardo ha valorat que actualment les autopistes tenen un bon manteniment, però que una davallada dels estàndards podria repercutir negativament en sectors com el transport i el turisme.
La patronal tarragonina aposta perquè els recursos de conservació i manteniment surtin dels pressupostos generals de l’Estat i recorda l’existència dels impostos als hidrocarburs. L’entitat descarta, d’entrada, peatges alternatius o una major pressió fiscal als usuaris, però no veuria amb mals ulls que es fes pagar una taxa per circulació a tota la xarxa d’alta capacitat de l’Estat. Aquest concepte seria similar a “l’eurovinyeta”, però des de la CEPTA defensen que caldria aplicar-lo a tots els vehicles usuaris de la xarxa.
Davant la disparitat de criteri entre el govern espanyol i la Generalitat sobre la vinyeta, la CEPTA insisteix que el model hauria de ser homogeni a tot l’Estat i no discriminatori, per la qual cosa proposa encetar un debat a tots nivells. L’objectiu ideal, reconeix l’entitat, seria disposar d’un model únic a Europa. La patronal admet que una nova taxa perjudicaria el sector del transport perquè ja assumeix un important grau de fiscalitat, però constata que l’esforç estaria més repartit entre tots els usuaris de l’Estat.
L’estudi de la CEPTA valora positivament la finalització de les concessions de les autopistes per al sector de transport. Segons aquest observatori, l’estalvi per a un vehicle pesant seria de 13.000 euros l’any si fa dos viatges per setmana entre Tarragona i Alfajarín (Saragossa); de gairebé 9.000 euros cada any a raó dos viatges setmanals entre Tarragona i Sagunt, i de 4.400 euros entre Tarragona i Barcelona si també es fan dos desplaçaments per setmana.
Aposta pel desdoblament de l’N-340
D’altra banda, la patronal tarragonina defensa el desdoblament de l’N-340 a les Terres de l’Ebre i al Penedès, l’impuls de l’A-27 entre Valls i Montblanc, i el perllongament de l’autovia C-14 fins a la plana de Lleida. Per contra, la CEPTA creu que el desdoblament de l’N-240 entre Montblanc i Lleida no està prou justificat, atès que l’AP-2 registra una intensitat mitjana de trànsit que no arriba als 10.000 vehicles diaris.