Es tracta d’un descens històric de la facturació per un teixit comercial de dimensió reduïda. I l’afectació s’estén a tots els sectors. Els més perjudicats són la restauració i la moda i complements, ambdós amb un 100% de la caiguda de les vendes, seguit de l’oci i la cultura (97%), els serveis a les persones (94%), equipament de la llar (91%) i quotidià no alimentari -productes per a la higiene i neteja personal, medicaments o articles de neteja- (72%). Per contra, els que han tingut un menor impacte són els de l’alimentació. De mitjana han venut un 44% menys del que seria habitual a aquesta època. Tot i això, també hi ha un 16% d’enquestats d’aquest sector que han vist incrementades les vendes durant la darrera setmana. Es tracta sobretot de fruiteries, carnisseries i forns de pa.
L’enquesta també recull l’estat d’ànim dels propietaris dels negocis. Així, dos de cada tres establiments estan preocupats per la viabilitat del negoci (un 47,9%) o són molt pessimistes sobre la seva continuïtat (18,4%). Mentre que els positius no representen ni el 10%. Concretament, un 7,4% dels confinats són optimistes i un 1,6%, molt optimistes. El 24,7% restant no es posiciona. I si es tenen en compte els sectors, els de l’oci i la cultura són els més pessimistes, seguit de la moda i complements. Els més neutrals són els comerços alimentaris i el quotidià no alimentari.
La renegociació dels costos fixes a Catalunya
Pel que fa a tot Catalunya, un 65% del comerç urbà afirma haver renegociat en la darrera setmana una o més despeses per mantenir la sostenibilitat econòmica de l’empresa durant el confinament. Es tracta dels costos de lloguer o hipoteca (un 36%), pagaments a proveïdors d’existències o matèries primeres (25%) i els sous i salaris dels treballadors (20%).
Destaca també que un 36% dels comerços de la micro i petita empresa catalana han engegat iniciatives per apropar-se a la clientela i poder oferir els productes. El servei a domicili, la venda per internet o el màrqueting digital són les accions que més han proliferat en la darrera setmana. De fet, s’ha constatat que aquelles que han engegat més accions per contrarestar els efectes de les restriccions han tingut una menor davallada en les vendes.