Tot i que se’n reben de tota la ciutat, els veïns de Santa Eugènia i Palau són els qui n’han sol·licitades més. La regidora de Drets Socials, Núria Pi, diu que aquesta és una eina “que ha arribat per quedar-se” i que, tot i que el coronavirus l’ha “precipitada”, ja es treballava per implantar-la abans que el confinament obligués a posar-la en marxa.
El servei ha estat reconegut com a bona pràctica per DIXIT Girona Centre de Documentació de Serveis Socials Marià Casadevall i la Fundació Campus Arnau d’Escala.
“Aquesta eina s’ha creat amb la finalitat de descongestionar els serveis socials de base i per donar una resposta immediata a la ciutadania. La pandèmia ho ha precipitat, però aquest dispositiu ja s’estava acabant de treballar a principis d’any per poder-lo implementar aviat”, afirma Núria Pi. “És una eina que ha arribat per quedar-se i caldrà anar-la millorant i integrant en l’estructura dels serveis socials”, afegeix la regidora de Drets Socials.
El programa posa a disposició de la ciutadania diferents vies de comunicació, des d’on s’ofereix informació general sobre els serveis, les prestacions i els recursos. Aquesta també és la via per demanar cita prèvia per ser atès presencialment pels Equips d’Atenció Social Bàsica, el Servei d’Atenció a la Gent Gran i Dependència i l’Oficina Municipal d’Habitatge. La Porta d’Entrada consisteix en el número de telèfon 972 419 404 i el correu electrònic [email protected].
Alimentació i lloguers
A banda de facilitar l’accés als Serveis Socials, aquest programa pretén millorar el primer contacte i atenció, disminuir els temps d’espera i agilitzar l’accés als serveis i prestacions per situacions de vulnerabilitat. Les principals peticions, rebudes des del mes de març fins al 31 d’agost, tenen a veure amb ajudes en l’alimentació, suport econòmic, suport per al pagament de lloguer, informació sobre temes d’habitatge i informació sobre els tràmits per demanar una ajuda. Tot i que es reben demandes des de tota la ciutat, s’han rebut més peticions dels barris de Santa Eugènia i Palau.
Des del Porta d’Entrada també s’han atès, del 21 de maig al 3 de juliol, 593 cites prèvies presencials de suport al tràmit telemàtic. Aquestes cites es van fer en els set centres cívics de la ciutat i en el hall del Teatre Municipal. Aquest servei en concret està pensat per donar suport en les tramitacions d’ajudes online a aquelles persones que no disposen de mitjans informàtics propis o dels coneixements necessaris per fer el tràmit autònomament. Un suport que també es dona per via telefònica a aquelles persones que disposen de connexió a internet i que, amb l’orientació i assessorament necessari, poden fer el tràmit ells mateixos.
El dispositiu va ser seleccionat com a bona pràctica en el cicle ‘Drets i innovació en els serveis a les persones en temps de crisi. Compartim aprenentatges i bones pràctiques en l’àmbit social i sanitari’ organitzat per DIXIT Girona Centre de Documentació de Serveis Socials Marià Casadevall i la Fundació Campus Arnau d’Escala. El servei Porta d’Entrada va ser exposat el 15 de setembre a la sessió online ‘Dret a un nivell de vida adequat i a la protecció social’.