S’estudiarà si és millor suprimir els passos a nivell de Figueres o treure l’estació del centre

El ministre Ábalos assegura que la decisió es vol prendre de manera consensuada amb l'Ajuntament

Estació de Figueres. ACN

L’Estat farà un nou estudi per veure si és millor suprimir els dos passos a nivell de Figueres o treure l’estació del centre i recuperar el projecte de variant ferroviària. El ministre de Transports, José Luis Ábalos, assegura que la decisió es vol prendre de manera consensuada amb l’Ajuntament.

Però que abans de decantar-se per una alternativa o altra, també s’analitzarà la demanda actual de rodalies (que ja ha avançat que ha caigut al 40% arran de la pandèmia). Sigui com sigui, Ábalos també ha subratllat que treure els passos a nivell haurà de comportar una inversió “raonable” i “compartida entre administracions”. El ministre n’ha parlat durant el ple del Senat, en resposta a una pregunta del republicà Jordi Martí.

El senador d’ERC ha interpel·lat directament Ábalos demanant-li amb quines previsions treballa l’Estat per soterrar els dos passos a nivell de Figueres. Jordi Martí ha recordat que la via del tren parteix la ciutat en dos i suposa que “no hi hagi igualtat d’oportunitats”, perquè es generen “diferències socioeconòmiques i de dinamització comercial” entre una banda i altra.

El senador ha insistit que suprimir els dos passos a nivell també és necessari “per seguretat”. Perquè com que les barreres no impedeixen l’accés a les vies, a la zona hi ha hagut “cinc morts des del 2019”. “Evitar que la cremallera del tren sigui una cicatriu i un obstacle per a una mobilitat moderna és fonamental per a Figueres”, ha afegit Martí.

El ministre de Transports ha assegurat que el govern espanyol “comparteix l’opinió de trobar solució a aquest assumpte”. Una solució que, ja ha avançat, es prendrà de manera consensuada amb l’Ajuntament, amb qui el secretari general d’Infraestructures i representants d’Adif ja s’hi van reunir de manera telemàtica al febrer per parlar-ne.

José Luis Ábalos no ha amagat que la supressió dels passos a nivell de Figueres és un tema que fa anys que cueja. El ministre, de fet, ha recordat que ja fa quinze anys que se’n va començar a parlar. I que aleshores, la solució passava per fer una variant ferroviària i treure l’estació del tren convencional del centre de la ciutat.

El ministre ha explicat que, precisament, durant la reunió amb l’Ajuntament, es va decidir fer nous estudis per avaluar la demanda i decidir què és millor: “Si eliminar l’estació actual al casc urbà o analitzar una nova alternativa d’integració urbana i treure els passos a nivell”. Ábalos no ha posat cap data a aquest estudi, però sí que ha dit que, abans de la pandèmia, cada any els serveis de rodalies tenien un milió de viatgers. “I ara, tot i haver-se reposat el servei en un 100%, la demanda ha caigut al 40%”, ha precisat.

Nous estudis

Per això, el ministre ha insistit en què cal fer nous estudis abans de decidir què és farà amb la trama ferroviària a Figueres I aquí, Ábalos també ha explicat que estan pendents que l’Ajuntament els faci arribar les dades de mobilitat de què disposen “per poder acabar de decidir l’alternativa en què ens mourem”.

El ministre també ha dit que eliminar els passos a nivell ha de suposar “una inversió raonable” i “compartida entre administracions”. “Treballem amb l’Ajuntament per arribar a un acord conjuntament”, ha dit Àbalos.

Per últim, el ministre ha recordat que la situació d’ara és diferent a la de fa quinze anys, perquè Figueres també té l’estació d’alta velocitat a l’oest de la ciutat. “Tenim una estació nova, però al mateix temps es pot valorar la conservació de l’actual per al servei de rodalies que presta; i la qüestió és que ho farem d’acord amb l’Ajuntament”, ha conclòs José Luis Ábalos.