Dimarts, 24 de juny de 2025
És notícia

Sabadell celebra el Dia Europeu de la Mediació

Avatar photo

Amb motiu de la celebració del Dia Europeu de la Mediació el proper 21 de  gener, el Servei de Mediació Comunitària de l’Ajuntament sortirà un any més  al carrer amb tot un seguit d’activitats per promoure la convivència. Una  iniciativa amb la qual es vol continuar donant a conèixer la mediació i els seus  avantatges, així com apropar la cultura de la pau i el diàleg al conjunt de la  ciutadania. 

La tinenta d’alcaldessa de Participació, Mar Molina, ha destacat la importància  d’aquesta eina: “Per davant de tot, volem destacar el paper de la mediació  com a eina de resolució de conflictes. Una eina útil i que basa la seva  metodologia en valors tan importants com l’escolta, l’empatia i la  cooperació amb l’altre. Tots ells valors fonamentals per a la  convivència”. També ha remarcat que “és un servei consolidat que, tot i  això, entenem que cal continuar difonent i promocionant entre la  ciutadania i per això, la setmana que ve, tindrem tota una sèrie d’accions  per donar-lo a conèixer”. 

Entre les diferents propostes, al llarg de la setmana vinent es muntarà una  carpa informativa itinerant a diferents espais de la ciutat per informar sobre   aquesta metodologia de resolució de conflictes. Les persones que s’hi apropin  podran rebre informació sobre el funcionament d’una mediació; quins  conflictes es poden tractar; com es pot sol·licitar aquest servei o plantejar tota  mena de dubtes sobre com abordar determinats conflictes. 

La carpa es trobarà dilluns 15 i dimarts 16, de 10.30 a 12.30 h, als Mercats  ambulants del Mercat Central i de la Creu Alta respectivament. El divendres  19, al passeig de la plaça Major en el mateix horari i dissabte dia 20, al llarg  de tot el matí, davant de la Biblioteca Vapor Badia. En aquest mateix  equipament, paral·lelament, es desenvoluparà una activitat infantil orientada  a fomentar els valors de la pau i la mediació entre els nens i nenes a partir de  6 anys. El taller artístic, amb el nom “Pinzells per la pau”, parlarà sobre els  conflictes i la seva resolució pacífica i posarà en pràctica les habilitats dels  infants a través d’un exercici plàstic que pren com a referent l’obra del pintor  abstracte Kandinsky. L’activitat és gratuïta amb inscripció prèvia a  https://forms.gle/T57kf1sykwbno5Rr9 

A més, la Biblioteca Vapor Badia, que compta amb un fons especialitzat de  llibres de cultura de pau, dedicarà un racó amb una selecció al voltant  d’aquesta temàtica durant aquesta setmana.  

En què consisteix la mediació? 

La mediació és una metodologia de resolució pacífica de conflictes que té per  objectiu trobar solucions mútuament satisfactòries com a resultat d’un diàleg  conduït per la persona mediadora.  

És útil per a qualsevol problemàtica en què les parts vulguin asseure’s,  escoltar-se, parlar i construir conjuntament una solució. Poden abordar-se  problemàtiques de tota mena: veïnals, com ara qüestions que afecten la  convivència, molèsties per sorolls, per animals de companyia, humitats o la  presa de decisions en les comunitats de veïnatge; familiars, com ara  desavinences per la cura de les persones dependents; escolars; conflictes en  el si d’associacions i entitats o de clubs esportius, etc. 

La mediació té avantatges sobre altres mètodes de resolució de conflictes,  atès que és confidencial, ràpida (la majoria de conflictes es poden resoldre en

3 o 4 sessions de treball) i el més important, no malmet les relacions i preserva  la convivència futura. A més, és un servei municipal gratuït. 

L’any 2023 els acords han beneficiat més de 6.000 persones 

Al llarg de l’any 2023, el Servei de Mediació ha atès un total de 762 persones.  S’han rebut 253 sol·licituds, de les quals s’han tancat 185 (47 resten en procés  i 21 han retirat la seva sol·licitud). El 71% han evolucionat cap a un resultat  favorable i els acords han beneficiat 6.022 persones.  

Pel que fa a les problemàtiques ateses, la gran majoria es situen a l’àmbit  veïnal, que representen el 58% dels casos, en temes com ara els sorolls  (38%); les molèsties ocasionades per animals de companyia (15%); les  humitats (6%), neteja o brutícia (7%) o, simplement, les dificultats de relació  entre el veïnat (12%), entre d’altres. En segon lloc, es troben les casuístiques  vinculades específicament a les comunitats de veïns (20,54%), com ara  l’organització de la comunitat i quotes (21%), neteja (16%); i accessibilitat i  soroll (13%). Les problemàtiques de l’àmbit familiar representen el 18% dels  casos que s’atenen al Servei i les de l’àmbit escolar un 3%. 

L’any 2023 el 38% de les sol·licituds han estat presentades directament per la  ciutadania. D’altra banda, i si bé una bona part de les peticions hi arriben per  derivació d’altres serveis municipals com ara Policia Municipal, les oficines del  Sabadell Atenció Ciutadana o Acció Social, també poden arribar a través  d’altres institucions com els Mossos d’Esquadra o els centres educatius o a  través de la derivació de professionals externs a l’Ajuntament (administradors  de finques, advocats, entitats…).  

El servei de mediació en l’àmbit escolar 

Especial menció mereixen les intervencions de mediació que el servei  municipal desenvolupa a l’àmbit escolar per millorar la convivència en els  centres educatius de la ciutat quan aquests ho sol·liciten.  

En aquest sentit, l’Ajuntament de Sabadell ha estat guardonat com la millor  experiència pràctica de mediació pels Premis ADR Justícia 2023 (en anglès,  Resolució Alternativa de Conflictes) que organitza el Departament de Justícia  de la Generalitat i que s’atorgaran a Barcelona el proper 17 de gener, en el  marc dels actes de la celebració del Dia europeu de la Mediació. Aquest  guardó té l’objectiu d’impulsar, consolidar i difondre la mediació i altres ADRs  a Catalunya, així com promoure i reconèixer la innovació i l’avenç teòric, i les  experiències pràctiques en aquest àmbit.

El model d’intervenció mediadora per a l’àmbit escolar que ha desenvolupat  el Servei de Mediació municipal de Sabadell és un model que parteix del  paradigma de la justícia restaurativa, que vol atendre les necessitats de les  persones afectades i co-responsabilitzar en la solució del problema i la  reparació del dany.  

També s’impulsen tot un seguit d’accions formatives i divulgatives en format  tallers, adreçades tant a infants i joves com a personal docent i directiu dels  centres educatius i orientades a difondre la mediació i la resolució pacífica  dels conflictes. 

 

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

Detecten 67 pisos amb la llum punxada a Girona

Notícia següent

Adeu a la històrica estació de Sant Feliu de Llobregat

Notícies relacionades