L’Ajuntament capta 1.000 habitatges per destinar-los a lloguer assequible

L’Ajuntament de Barcelona va captar durant els 2016 uns 1.000 habitatges per tal de destinar-los a lloguer assequible, dels quals 101 provenen de la campanya ‘Tu tens la clau’, és a dir, provenen de propietaris que voluntàriament els han destinat a la borsa de lloguer municipal a canvi d’incentius i d’un lloguer garantit. Uns 446 pisos s’han adquirit o estan en procés de fer-ho a través de compra i tanteig i 250 tenen com a origen la cessió de grans tenidors (200 de la SAREB). En aquest punt, la tinenta d’alcaldia de Drets Socials, Laia Ortiz, ha remarcat que ara mateix hi ha menys interès per part de les entitats financeres per cedir pisos que fa un parell d’anys, ja que la compra-venda i el lloguer és ara més fàcil i lucratiu.
El consistori ha fet balanç aquest dijous de les polítiques d’habitatge del 2016 i ha començat queixant-se per “l’abandonament progressiu” de la inversió per part de l’Estat i de la Generalitat en aquesta matèria. Ortiz ha remarcat que l’Ajuntament és l’administració que més gasta en habitatge a la ciutat, amb un 86% del total davant del 74% del 2015.

Amb aquesta inversió, s’han mobilitzat un miler habitatges per dirigir-los al lloguer assequible. Aquesta xifra es desglossa en 446 pisos adquirits per compra o tanteig, 250 cedits per entitats financeres, 250 d’un conveni amb la Fundació Hàbitat3, 101 de la campanya ‘Tu tens la clau’, i 26 comprats per destinar-los a persones sense llar.

Ortiz ha volgut dirigir-se especialment a les persones que han cedit el seu habitatge a la borsa municipal a canvi d’un lloguer garantit per part de l’Ajuntament, bonificacions de l’IBI i ajudes per a la rehabilitació que poden arribar als 20.000 euros. Actualment aquesta borsa gestiona 734 pisos de lloguer assequible.

Pel que fa als habitatges de la SAREB, tot i que l’alcaldessa de Barcelona va explicitar que volia doblar aquesta xifra de pisos cedits, l’Ajuntament s’ha trobat que les entitats financeres ara ja tenen menys interès a l’hora d’arribar a acords amb les administracions públiques, ja que s’està venent i llogant molt més ràpidament que fa un any i mig.

També s’han donat 9.355 ajuts a unitats familiars per pagar el lloguer, destinant 22 MEUR a aquest concepte (un 10% més). D’altra banda, l’Ajuntament ha posat en marxa 26 noves promocions públiques que sumen un total de 1.811 nous pisos que estaran disponibles en els propers anys.

Crida a Estat i Generalitat
A més de demanar més recursos, la tinenta d’alcaldia ha aprofitat per demanar a l’Estat i a la Generalitat que regulin per protegir el llogater davant “l’onada especulativa” que pateix Barcelona de forma específica. “Veiem unes dinàmiques d’agressivitat i necessitem més instruments d’intervenció clara per protegir l’habitatge”, ha argumentat Ortiz, que ha demanat una modificació de la Llei d’arrendaments urbans per protegir els inquilins, una aposta decidida per la rehabilitació, que es posin topalls al lloguer abusiu i que les ciutats puguin utilitzar el tanteig i retracte a preus de sector públic i no en termes de mercat.

“O entomem aquesta voluntat de protegir l’habitatge o demanem que ens cedeixin i deleguin aquesta capacitat de legislar, perquè necessitem instruments des de ja”, ha advertit Ortiz. Cal que la legislació, ha continuat, “es posi clarament al costat dels llogaters i no al costat d’inversors especuladores que poden comprar habitatges amb persones a dins i fer-les fora”.

Redacció

La Ciutat és un diari de proximitat que cobreix tota l'actualitat local de les poblacions de Barcelona, Tarragona, Lleida, Terres de l'Ebre, Baix Gaià, Baix Penedès i Reus.

Missatges recents

Portes obertes del PFI-PTT de l’Institut d’Altafulla

La cuina del PFI-PTT de l’Institut d’Altafulla, que s’ubica a les dependències de l’Esplai de la Gent Gran al carrer…

10 hores fa

Obertes inscripcions al Stage d’Estiu 2025 del Golf Costa Daurada

Golf Costa Daurada ja ha obert les inscripcions a l'Stage d'Estiu 2025, una proposta esportiva i de lleure que s'ha…

10 hores fa

Importants retencions a l’AP-7 a Martorell en sentit Tarragona per un accident amb una furgoneta

Un accident a l’AP-7 a l’altura de Martorell en sentit Tarragona està provocant aquest vespre retencions importants a la via.…

10 hores fa

Valls, seu de la 5a edició de la Ruta Sense Límits Road 2025

Valls serà de nou la seu central de la Ruta Sense Límits Road 2025, un esdeveniment moto turístic i no competitiu…

10 hores fa

Obre un nou supermercat a Tarragona, el quart de la marca a la ciutat

La ciutat de Tarragona comptarà ben aviat amb un nou establiment dels supermercats Condis, el quart a la ciutat. El…

10 hores fa

Es presenta la Festa Major de Santa Anna 2025 del Vendrell: Un crit d’autenticitat, emoció i identitat col·lectiva

Fa escassos moments, acaba de finalitzar la presentació oficial de la Festa Major de Sant Anna 2025 del Vendrell, un…

10 hores fa

Esta web utiliza cookies.