La Ciutat de Barcelona

L’Hospitalet reclama que els patinets elèctrics tinguin matrícula i registre dels conductors

El govern municipal alerta que per als cossos de seguretat és molt difícil identificar els conductors i multar-los, agreujant la inseguretat a la ciutat

L’alcaldessa de l’Hospitalet de Llobregat, Núria Marín, ha reclamat a la DGT (Direcció General de Trànsit) que s’augmenti la regulació de l’ús dels Vehicles de Mobilitat Personal (VMP) en vies urbanes.

Marín exposa en una carta enviada a Pere Navarro, director de la DGT, que l’ús dels patinets elèctrics ha augmentat un 123% entre l’any 2019 i el 2021 a tota l’Àrea Metropolitana de Barcelona, i aquest augment també ha fet que s’incrementin el nombre d’accidents i incidents protagonitzats per aquesta mena de vehicles.

Entre els fets delinqüencials que més es relacionen amb l’ús dels VMP hi ha, per exemple, robatoris, lesions, delictes contra la salut pública o furts, segons dades dels Mossos d’Esquadra i corroborades per la Guàrdia Urbana de l’Hospitalet.

 

Més patinets, més delictes i més facilitat per fugir

El problema amb aquests vehicles, però, arriba per la facilitat dels infractors de fugir sense poder ser identificats: poden escapar per zones estretes per on altres vehicles no ho podrien fer; acostumen a tenir força potència i, a més, no tenen matrícula ni estan a cap registre. Això dificulta que la Policia pugui identificar els infractors, que en molts casos fugen tot just després de l’incident.

“En el govern que presideixo tenim un especial compromís amb el veïnat”, explica Núria Marín, que afegeix que en els últims anys s’han augmentat les campanyes de civisme a la ciutat, però que aquestes no són suficients per a garantir la seguretat als carrers de l’Hospitalet.

Per aquest motiu, reclama a la DGT una nova regulació que vagi més enllà d’obligar els conductors de patinets a dur casc de seguretat. Demana que tots els vehicles VMP estiguin matriculats i que es creï un registre de conductors, de manera que les forces de seguretat puguin identificar i sancionar els infractors que facin servir aquesta tipologia de vehicles, i d’aquesta manera dissuadir la resta de conductors de reproduir conductes similars.

Segons Marín, “les administracions locals ens trobem amb les mans lligades, ja que no tenim les competències necessàries per a donar la resposta que els nostres ciutadans requereixen en matèria de seguretat, amb l’objectiu de garantir el seu benestar i la tranquil·litat que mereixen”.

En aquest sentit, l’alcaldessa de l’Hospitalet fa referència també a un informe de la Guàrdia Urbana de la ciutat on analitza aquesta problemàtica i també demana més regulació en aquest àmbit.

 

La Guàrdia Urbana reclama eines per poder actuar

De fet, el cos municipal de seguretat assegura que, a falta d’estudis més precisos per la “novetat de la situació”, calculen que els VMP “s’estan convertint en el vehicle preferit per a cometre furts, robatoris amb violència i/o intimidació i delictes contra la salut pública (tràfic d’estupefaents)”.

“La situació amb què es troba la Policia és especialment preocupant a l’hora de fer detencions, ja que es troba amb vehicles molt àgils i poc voluminosos, capaços de circular per espais pels quals no podria fer-ho un turisme o una motocicleta, que permeten una reacció de fugida immediata sense necessitat de tenir una condició física atlètica ni una resistència especial per a efectuar-la”, assegura la Guàrdia Urbana.

Afegeixen que la Policia no té possibilitat d’identificar aquests vehicles a distància, ja que no tenen matrícula, i que “ni testimonis ni gravacions permeten fer una filiació efectiva”. A més, si hi ha més VMP circulant per la zona, es fa encara més difícil identificar el titular del vehicle. En aquest sentit, la Guàrdia Urbana denuncia també que en aquestes circumstàncies també és més difícil controlar la velocitat d’aquests vehicles.

La Policia també defensa que s’han impulsat campanyes de control, fins i tot en àmbit català per part del Servei Català de Trànsit, però això no ha impedit que l’augment dels VMP també hagi fet augmentar la seva presència en el nombre d’accidents que es produeixen a la ciutat.

En aquest sentit, per exemple, dades de la policia de l’Hospitalet de Llobregat mostren que gairebé un 20% dels accidents produïts a la ciutat l’any 2023 van tenir com a mínim un patinet elèctric involucrat, un augment del 5% en només dos anys. És a dir, dels 1.147 accidents registrats a la ciutat, 216 van ser de VMP.

La Guàrdia Urbana apunta a diferents factors que han fet augmentar aquesta mena d’incidents: la falta d’elements estructurals de protecció, la no obligatorietat de l’ús del casc o la manca d’instrucció prèvia que els usuaris d’altres vehicles sí que han de seguir.

Eric Mendo

Missatges recents

Les juntes electorals provincials rebutgen allargar l’horari de votació

Les juntes electorals provincials de Barcelona, Lleida, Girona i Tarragona han rebutjat allargar l'horari de…

1 minut fa

El PSC aconseguiria Tarragona i Barcelona, mentre que Girona i Lleida cauria en mans de Junts

El sondeig de TV3 apunta a una victòria de Salvador illa, seguit per Carles Puigdemont.…

5 minuts fa

La participació a Reus s’enfila fins al 55,02%, 12 punts més respecte al 2021

Fins a les 20:00 h, a Reus han votat 40.360 persones, és a dir, el…

8 minuts fa

ERC intueix uns mals resultats per aquest 12-M: “Avui no serà una bona nit”

"Avui no serà una bona nit". Amb aquestes paraules ha comparegut la portaveu d'ERC, Raquel…

10 minuts fa

Junts+ en referència a les enquestes d’avui: “una nit més el CIS es tornarà a equivocar”

Junts+ s'agafa amb prudència les enquestes publicades després del tancament dels col·legis, però vaticina que…

18 minuts fa

FGC circularà a màxima capacitat dilluns arran de la situació a Rodalies

El servei de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) circularà a la seva "màxima capacitat" en…

22 minuts fa

Esta web utiliza cookies.