El teatre reserva a la pròxima temporada un lloc destacat per a debuts de grans veus del país, i, d’aquesta manera hi ha rols principals durant la temporada, Sara Blanch i Elena Sancho Pereg (dues Zerbinetta a Ariadne auf Naxos), Marta Mathéu (Norma), Núria Rial (en el personatge de Pamina a La flauta màgica), Airam Hernández (Pollione a Norma) o Xavier Sabata (a Pierrot Lunaire).
Com a novetat, les funcions s’iniciaran de manera habitual a les set de la tarda.
Anna Netrebko
El 175è aniversari serà el context i el motiu per viure moments únics durant la temporada. Torna Anna Netrebko amb un concert extraordinari el 3 d’abril del 2022 per celebrar l’efemèride, en el qual protagonitzarà tres actes íntegres de les òperes ‘Macbeth’, ‘La bohème’ i ‘Turandot’. “És una proposta molt única”, ha assegurat Víctor Garcia de Gomar, director artístic del Liceu.
Un altre projecte destacat de la temporada dels 175 anys és l’agermanament amb l’Opéra de París i l’intercanvi d’orquestres. Gustavo Dudamel dirigirà l’Orquestra de l’Opéra de París amb la Simfonia fantàstica de Berlioz al Liceu, mentre que Josep Pons, amb les formacions del Teatre, a París, oferirà el Castell de Barbablava de Bartók amb Sir Bryn Terfel. Una altra obra destacada de la temporada serà quan Dudamel tornarà al Teatre durant la temporada per debutar la partitura de ‘La flauta màgica’ de Mozart, amb la producció de Simon McBurney, amb Javier Camarena, Núria Rial i Matthias Goerne, entre d’altres, sobre l’escenari.
Inauguració
‘Ariadne auf Naxos de Strauss’ inaugurarà la temporada amb una nova coproducció del Liceu amb un repartiment format per Iréne Theorin, Nikolai Shukoff, Samantha Hakey, Elena Sancho Pereg, Sara Blanch i Benjamin Appl, entre d’altres, sota la visió escènica de Katie Mitchell. “Aquesta és una història inspirada en Molière en què tots som iguals davant la mort”, ha ressaltat Garcia de Gomar. Josep Pons, director musical titular del Teatre, agafarà la batuta a l’inici de la temporada amb ‘Ariadne auf Naxos’ i també a ‘War Requiem’, ‘Wozzeck’ i ‘Pelléas et Melisande’, quatre plats forts de la temporada.
Un altre esdeveniment excepcional serà la representació escenificada de la Trilogia Mozart-Da Ponte dirigida musicalment per Marc Minkowski: ‘Le nozze di Figaro’, ‘Don Giovanni’ i ‘Così fan tutte’ es veuran alternades amb la direcció d’escena d’Ivan Alexandre. Tornen també dues grans produccions del Liceu, ‘Rigoletto’ de Verdi amb la visió de Monique Wagemakers i ‘La Dama de piques’, de Txaikovski de Gilberto Deflo amb la soprano Sondra Radvanovsky (Lisa) i Yusif Eyvazov (Hermann) en els rols principals.
Àlex Ollé
L’artista resident Àlex Ollé dirigirà escènicament dues produccions la nova temporada, ‘Pelléas et Mélisande’ i ‘Norma’, i serà l’encarregat de fer el seguiment escènic del nou projecte de microòperes amb joves compositors i alumnes d’escoles de disseny ‘(Oh!)pera’.
René Jacobs debutarà al Liceu amb ‘Orpheus (v.c.)’ de Telemann, una obra que es podrà escoltar per primera vegada al Teatre i amb la qual s’inicia un projecte a tres anys amb el director al voltant del mite d’Orfeu. S’estrena al Liceu ‘Partenope (v.c.)’ de Händel amb William Christie i Les Arts Florissants, un projecte amb joves cantants guanyadors del 2021 de Le Jardin du Voix.
Dansa
El Liceu programa cinc espectacles de dansa: quatre a la sala i un en petit format al Foyer. ‘Giselle’ de l’English National Ballet era un dels espectacles més esperats de la temporada 19/20 que es va veure afectat per les cancel·lacions de la pandèmia el mes d’abril passat i que es reprograma el proper maig del 2022. Un altre espectacle afectat per les cancel·lacions de la temporada passada va ser la coproducció del Liceu amb l’Abu Dhabi Festival, ‘De Scheherazade a Yo, Carmen’, amb la bailaora María Pagés i El Arbi El Harti. A més, s’ha programat ‘El trencanous’, amb el Ballet del Théâtre du Capitole de Toulouse, i ‘Winterreise’, amb el ballet contemporani de Preljocaj.
El Foyer s’habilita com a espai per acollir també espectacles de dansa de petit format on es podrà veure ‘La Nit de Sant Joan (Soirées de Barcelone)’ de Robert Gerhard amb Antonio Ruz, coproduït amb la Fundación March.
Cicle simfònic
En l’àmbit simfònic, Pons dirigirà ‘Mite i tragèdia d’Electra i Èdip’ amb la suite Elektra de Strauss i ‘Oedipus Rex’ de Stravinsky, i ‘Els altres Pélleas’, un concert a l’entorn de l’òpera de Debussy amb les composicions de Fauré, Sibelius i Schönberg.
Després que la pandèmia obligués a cancel·lar-lo, Jordi Savall arriba amb la 8a i 9a simfonia de Beethoven, amb Le Concert des Nations i La Capella Nacional de Catalunya.
El Liceu inicia un projecte amb Rinaldo Alessandrini i el seu Concerto Italiano, que mostrarà la integral dels Madrigals de Monteverdi al Foyer.
Música de cambra
La música de cambra també tindrà continuïtat durant la temporada 2021/22, amb tres concerts que acolliran diverses formacions de cambra sorgides de l’Orquestra del Liceu: ‘Liceu Brass Ensemble’ amb Christian Lindberg, Lina Tur i Dani Espasa, i ‘Quatuor Mosaïques’.
Veus convidades
Per altra banda, el projecte artístic de Víctor Garcia de Gomar aposta per fer del Liceu un centre de les arts on el subjecte principal sigui l’òpera, però en el qual també conflueixin altres disciplines com les arts visuals, l’antropologia, la filosofia, la poesia, la ciència o la tecnologia, entre d’altres.
En aquest sentit, la temporada compta amb sis veus convidades: William Kentridge (artista visual), Antonio López (pintor i escultor), Anne Carson (poeta i escriptora), Ramón Andrés (assagista i pensador), Jordi Bernadó (fotògraf) i Cristina de Middel (fotògrafa). En aquest context, una de les propostes més destacades d’aquest projecte de la temporada 2021/22 és l’acció artística que Antonio López realitzarà a l’antic centre penitenciari La Model. El pintor, escultor i gravador de Tomelloso ha estat convidat pel Liceu a participar en la que representa la seva primera proposta escènica.
Petit Liceu
El Petit Liceu presenta tres noves produccions: ‘La cuina’ de Rossini, una proposta per endinsar-se a la música del compositor; ‘Trencanous-Jazz’, titelles i jazz per explicar un clàssic, i ‘Miralls’, una experiència sensorial per als més menuts. Després d’un gran èxit, tornen ‘La Barcarola’ i l’òpera participativa ‘El monstre al laberint’, dues propostes recents que renoven el projecte educatiu de LiceuAprèn.
Pressupost
El Liceu presenta una temporada amb un pressupost global en ingressos de 49,5 milions d’euros, una xifra que s’aproxima a la prevista per a la temporada del 20è aniversari (temporada en la qual va irrompre la pandèmia). Les administracions aporten un 47,7 % del pressupost. Els ingressos propis equivalen al 52,3 % restant, dels quals 37,42 % són ingressos provinents de l’activitat artística i el 14,88 %, ingressos pel mecenatge, el patrocini i els lloguers d’espais, que també preveuen un augment gràcies al fet que el 175è aniversari ha estat declarat Esdeveniment d’Excepcional Interès Públic pel govern de l’Estat, la qual cosa atorga avantatges fiscals a les empreses i persones que col·laboren amb el Teatre i el seu programa de patrocini i mecenatge.
El Liceu ha explicat que el 175è aniversari és el context idoni per seguir impulsant el projecte artístic, al qual es destina el 34 % del total de les despeses operatives (45,3 milions d’euros), amb un augment en aquesta partida que arriba als 15,5 milions d’euros respecte als 14,7 milions d’euros de la temporada 19/20. Les despeses operatives es completen amb el 54 % d’estructura, que inclou la despesa estructural del Cor i l’Orquestra, i un 13 % de despreses generals.
En les xifres globals de la programació, la temporada 21/22 té un total de 46 espectacles amb 232 funcions, un augment gairebé del 20% respecte a la temporada del 20è aniversari, que comptava amb un total de 194 funcions.
La Fira Internacional de Circ de Catalunya, Trapezi Reus, ha començat aquesta tarda, una nova edició, la del 2025, que…
Els tècnics sanitaris han cridat a la vaga arreu de l'Estat els pròxims 2 i 3 de juny. Els sindicats…
El Col·legi d'Educadores i Educadors Socials de Catalunya ha alertat que el cas de la menor custodiada per la DGAIA…
Amb l'arribada del bon temps, les maduixes són una de les fruites més consumides al nostre territori. Per a molts,…
L’Ajuntament de Vilafranca engega aquest mes de maig l’Oficina Municipal d’Energia. La posada en marxa d’aquesta oficina neix fruit de l’acord…
Ahir es va conèixer una suposada manipulació en les oposicions públiques per ser Policia Local de Montblanc l'any 2011. L'excap…
Esta web utiliza cookies.