Els veïns del barri de les Palmeres del Prat de Llobregat, ubicat en terrenys de l’aeroport, estan “farts” de ser “ciutadans de segona” i reclamen a Aena que l’exclogui d’”una vegada per totes” del Pla Director de l’Aeroport. El president de l’Associació de Veïns, Germán Casas, explica a l’ACN que l’afectació, entre d’altres molèsties, els impedeix fer obres majors o vendre les seves cases. També dificulta que el consistori hi pugui fer actuacions integrals com a la resta de barris. “Jo sempre he dit que si el barri ha de seguir afectat que ens indemnitzin i marxem, però que no ens tinguin en el llimb legal actual”, afegeix. Des del consistori reconeixen el “greuge” que pateixen i confien tancar un acord amb l’aeroport en el curt termini.
Damián Casas, que ha viscut tota la seva vida al barri, explica que fa molts anys que lluita perquè quedi desafectat. Recorda que a l’inici els propietaris no disposaven ni d’escriptura de les cases i que en tot aquest temps les millores han arribat amb “compta gotes”. “Les condicions han anat millorant amb el temps a base de lluita i molta paciència”, afegeix.
El president de l’associació de veïns assenyala que viure en un barri afectat “és complicat” perquè tot queda compromès d’una manera o altre. A tall d’exemple, recorda que els veïns no poden vendre les seves cases ni fer-hi obres majors de manera legal. “Tot són problemes. Si tens una casa, el mínim és poder vendre-la o arreglar-la, però qui es gasta diners sota mà en una propietat que d’aquí a quatre dies et poden expropiar pagant-te una misèria”, es pregunta.
L’afectació també es tradueix en una menor inversió de l’Ajuntament al barri. Els veïns, per exemple, lamenten el mal estat de l’asfaltatge dels carrers, que els pals de la llum encara estiguin al mig de les voreres impedint el pas o el “caos” de cables elèctrics que tenen.
Sobre aquesta manca d’inversió, Alba Bou, segona tinent d’alcalde d’Urbanisme a l’Ajuntament del Prat de Llobregat, reconeix el “greuge” que pateixen els seus veïns perquè el consistori no pot fer-hi les actuacions integrals que voldria perquè “està lligat de peus i mans”. “Els veïns saben que el consistori fa el que pot i que arriba allà on legal i administrativament està compromès a fer-ho”, assenyala.
Casas, tot i que reconeix els esforços que ha fet l’Ajuntament per revertir l’afectació, reclama una solució definitiva que posi punt i final a la situació de provisionalitat que han viscut tots aquests anys. El portaveu veïnal recorda que en el seu moment els van oferir la possibilitat de marxar, una alternativa que alguns propietaris van rebutjar, i que ja no s’ha tornat a posar sobre la taula. Aquí, Casas demana que si no es pot revertir l’afectació del barri, se’ls indemnitzi per poder marxar.
La regidora Bou assegura que després de 4 o 5 anys de converses amb Aena i d’un temps de “refredament” de les relacions coincidint amb el debat sobre l’ampliació de l’aeròdrom, la possibilitat d’arribar a un acord està més aprop que mai. Concretament, assenyala que Aena els ha assegurat que en la propera actualització del Pla Director de l’Aeroport el barri quedarà exclòs de manera definitiva. “És una bona notícia, però s’ha de concretar perquè aquesta garantia ja ens l’han donat en alguna altre ocasió”, puntualitza.
El barri de les Palmeres el va projectar l’any 1953 el ‘Ministerio de la Vivienda’ franquista en uns terrenys, en aquells moments, de l’Ajuntament de Barcelona. A través de Falange Española es van planificar 110 habitatges, dels que finalment només se’n van construir 44. Els solars es van cedir a les famílies que es van fer càrrec de la construcció de les cases segons els plànols oficials. Inicialment, les cessions no es van escripturar i el barri quedà afectat per les servituds de l’aeroport.
El Pla General Metropolità d’Ordenació Urbana (1976) qualificà els terrenys com a sistema general aeroportuari. Posteriorment, el Pla Director de l’Aeroport e l’any 1999 va delimitar la zona de servei de l’aeroport i va qualificar l’àmbit del barri de ‘les Palmeres’ i el seu entorn com a subsistema de protecció urbana. Les modificacions posteriors de l’ordenació metropolitana i aeroportuària mantenen aquesta qualificació.
Un home ha mort aquesta matinada després de ser atropellat pel seu propi cotxe, presumptament a causa d’un problema al…
Revolta Pagesa ha protestat aquest diumenge a la tarda amb marxes lentes a la C-16 al Berguedà, la C-14 a…
Els Mossos d'Esquadra han arrestat a Martorell (Baix Llobregat), un home amb una ordre internacional de detenció per quatre agressions…
Tot i el fred, la coral Casamanya ha mantingut la tradicional cantada de caramelles a Ordino. La formació musical ha…
L’aigua regenerada a la depuradora del Llobregat per a usos prepotables des de desembre de 2022 i fins a principis…
Una delegació institucional de Junts ha visitat aquest matí diversos camps del municipi d’Alcarràs per conèixer de primera mà els…
Esta web utiliza cookies.