TMB instal·larà a la Zona Franca la primera estació pública d’abastiment d’hidrogen de l’Estat

Estarà destinada a la flota de busos de l'empresa però s'obrirà a les d'altres empreses i particulars

TMB instal·larà a la Zona Franca la primera estació pública d’abastiment d’hidrogen a l’Estat després del conveni signat pel delegat especial al Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFB), Pere Navarro, i la presidenta de l’empresa, Rosa Alarcón. Segons l’acord, es destinarà una parcel·la del polígon industrial de 5.000 metres quadrats, ubicada al número 45-47 del carrer D, on es construirà una planta de producció, emmagatzematge i càrrega d’hidrogen que utilitzaran els busos de TMB amb aquesta tecnologia i també d’altres flotes i indústries del polígon, així com a vehicles particulars. TMB buscarà mitjançant un concurs un subministrador que instal·li el punt d’abastiment públic, si bé l’objectiu principal és abastir els busos de TMB.

El contracte d’arrendament d’aquesta parcel·la tindrà una durada inicial de 10 anys, i serà objecte de successives pròrrogues de 5 anys, fins a un màxim de 40 anys de durada total.

En paral·lel, TMB té en marxa una licitació per adquirir els primers autobusos elèctrics que utilitzaran la tecnologia de pila d’hidrogen a la seva flota, després de l’experiment del projecte CUTE dels anys 2003-2005. Concretament, seran 8 unitats de 12 metres de longitud –la mida estàndard- que arribaran a Barcelona el novembre del 2021 amb la previsió que s’incorporin al servei a principis del 2022.

L’adquisició dels 8 vehicles té un pressupost de 6,5 milions d’euros i compta amb el suport del programa europeu JIVE-2 de promoció dels vehicles de pila de combustible i zero emissions, confinançat per la UE. El projecte es desenvolupa en col·laboració de l’Autoritat de Transport Metropolità (ATM).

Al febrer passat, TMB va adjudicar el subministrament de 23 busos articulats elèctrics preparats per a la càrrega ràpida al carrer, que se sumaran als nou existents per ser destinats a les línies H16, H12 i V15. També, està previst invertir 115 milions d’euros en el trienni 2019-2021 per adquirir busos elèctrics i híbrids i la infraestructura de càrrega corresponents amb l”objectiu de substituir el 2024 els dièsel, excepte en els minibusos.