El Museu Picasso instal·la un marc climàtic al quadre ‘Ciència i caritat’

L'obra va ser pintada per l'artista al seu estudi de Barcelona el 1897

0
110
Emmanuel Guigon, director del Museu Picasso i Jordi Serra, propietari de l’hotel The Serras davant l’obra 'Ciència i Caritat', de Pablo Picasso. ACN
El Museu Picasso ha instal·lat un marc climàtic a l’obra ‘Ciència i Caritat’, pintada el 1897 a l’estudi que l’artista tenia a Barcelona i restaurada recentment, que permet controlar la temperatura i la humitat del quadre i estabilitzar i protegir aquest testimoni únic dels inicis de Pablo Picasso. El marc està format per una estructura d’alumini anoditzat quadrada amb vidre antireflectant i filtrat, i pesa 250 quilos. El revers és rígid i de resina laminada per les dues cares que evita el pont tèrmic. Amb aquesta, ja són cinc les obres del Museu Picasso que disposen d’aquest sistema de protecció: ‘Las Meninas’ (1957), ‘Arlequí’ (1917), ‘El foll’ (1904) i ‘Home assegut’ (1917). L’estructura interior del perfil actua de contenidor per disposar el material que permet regular la humitat relativa interior. A més disposa d’un sensor electrònic que registra els paràmetres d’humitat i temperatura a temps real mitjançant una connexió exterior.
L’any 1897 Pablo Picasso va pintar amb només 16 anys l’oli ‘Ciència i Caritat’ al carrer de la Plata número 4. L’obra, una tela de grans dimensions, es va presentar a l”Exposición Nacional de Bellas Artes’ de Madrid i l’any 1970 Picasso la va cedir a la ciutat de Barcelona, quan s’hi va fer una primera restauració.

L’any 2017 el Museu Picasso va iniciar un projecte de conservació-restauració precedit d’un exhaustiu estudi tècnic. L’anàlisi de l’obra s’ha basat en diferents metodologies d’estudi: determinació química de materials, radiografia, reflectografia infraroja i documentació fotogràfica d’alta resolució amb diferents tipus de llum. Amb aquesta recerca s’ha aprofundit en la tècnica emprada, la composició dels materials i les modificacions que l’artista va fer al llarg del procés de creació de l’obra fins concloure la pintura.

Segons Emmanuel Guigon, director del Museu Picasso de Barcelona, una de les missions fonamentals d’un museu és vetllar pel seu patrimoni. El projecte de restauració de ‘Ciència i Caritat’, dirigit per la responsable del departament de restauració del Museu Picasso, Reyes Jiménez, ha estat “un dels més importants que ha abordat el Museu els darrers anys”. ‘Ciència i Caritat’ és la primera obra mestra de Picasso.

“Amb aquest marc climàtic, ens assegurem que les seves condicions d’exposició són les òptimes. És primordial per a un Museu de rellevància internacional com el nostre, mantenir una estreta relació amb el teixit empresarial per a crear sinergies que ens permetin continuar creixent plegats”, ha reblat.

FER UN COMENTARI