Categories: Barcelona

Queixes als influencers per mostrar aliments alts en greix, sucre o sal

El Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) alerta sobre la sobreexposició dels menors d’edat a la publicitat d’aliments alts en greix, sucre o sal, així com de begudes ensucrades, que fan els influencers a les plataformes de vídeo i a les xarxes socials. Segons un informe del CAC, promocionar aquests aliments i begudes a internet pot ser perjudicial, ja que se’n fomenta un consum immoderat i se l’associa a actituds sedentàries davant de les pantalles. Això es veu agreujat pel fet que més de la meitat dels vídeos (58%) contenen publicitat encoberta, ja que els influencers inclouen missatges promocionals dins del relat sense indicar-ne el caràcter comercial. L’informe es basa en 50 vídeos de YouTube, Instagram, Twitter, TikTok i Twitch.
Els 50 vídeos analitzats tenen 30 milions de visualitzacions i estan allotjats en canals que tenen un total de 127 milions de seguidors. Els vídeos analitzats fan publicitat, principalment, de productes com ara aperitius salats i patates fregides, galetes i brioxeria industrial, llaminadures i begudes energètiques. En el 75% dels casos, l’influenciador hi apareix consumint aquests productes, una acció que acompanya amb un missatge positiu i de complaença.

Un 32% dels vídeos de la mostra fa un discurs entorn dels aliments alts en greix, sal o sucre susceptible de promoure’n un consum excessiu, compulsiu o immoderat per part dels menors d’edat. En gairebé la meitat dels vídeos (48%) el discurs associa activitats sedentàries amb el consum d’aliments no saludables. En concret, jugar a videojocs i visionar continguts audiovisuals o retransmissions esportives.

En alguns continguts de la mostra (8%), el discurs publicitari menysté la importància d’adoptar hàbits saludables, com l’exercici físic o una dieta rica en verdures, que es presenten com a aliments poc apetitosos en contraposició amb els processats. En un dels vídeos, per exemple, es trivialitza la necessitat de dormir les hores necessàries quan una influenciadora beu una beguda energètica promocionada i explicita que ho fa per evitar el cansament i compensar la manca de son.

Alguns dels vídeos analitzats, que sumen més de 2.500.000 visualitzacions, presenten l’aliment promocionat –patates fregides, dolços i cereals ensucrats– com a substitutiu d’algun dels menjars principals.

L’informe mostra que la promoció d’aquests productes també insta els infants i adolescents a acceptar reptes, principalment l’enregistrament de coreografies o escenes amb els aliments o begudes en qüestió. Els anomenats ‘challenges’ tenen una etiqueta (hashtag) pròpia, la qual cosa permet comprovar que la resposta és molt àmplia.

El 58% dels continguts analitzats no adverteix de la presència de publicitat i, quan ho fan, els missatges són de difícil comprensió per part del menor d’edat. Així, el 42% restant fa servir expressions heterogènies (“publi”, “sponsor”; “patrocini”; “promoció” o bé expressa, de formes diverses, un agraïment a la marca), que sovint no són comprensibles per una audiència menor d’edat o que, per la seva mida o forma de presentació, poden passar desapercebudes fàcilment.

El CAC demana una normativa més clara

Segons dades de l’Enquesta de Salut de Catalunya (ESCA) 2017-2018, el 35,6% dels infants d’entre 6 i 12 anys té excés de pes. Aquest percentatge es divideix entre el 25% que té sobrepès i el 10% que presenta obesitat. Des del 2017 s’ha seguit una tendència creixent.

El president del CAC, Roger Loppacher, insta les plataformes a evitar la sobreexposició dels menors a aquesta publicitat, tal com marca la Directiva europea. “Atenent a les dades cada vegada més preocupants d’obesitat infantil, hi ha un consens europeu generalitzat que cal reduir l’exposició dels menors d’edat a aquest tipus de publicitat”, assenyala.

Per a Loppacher, l’informe mostra que la publicitat dels influencers és “massiva” i “en la majoria de casos, encoberta”. “Cal que les plataformes adoptin les mesures pertinents per evitar aquesta sobreexposició esmentada i cal adoptar de manera urgent una nova normativa clara i exigent que ho garanteixi”, recalca el president del CAC.

L’informe s’inscriu en la Directiva de serveis de comunicació audiovisual (Directiva UE 2018/1808), que assenyala que els estats membres han de vetllar perquè les comunicacions comercials audiovisuals realitzades pels prestadors subjectes a la seva jurisdicció siguin identificables fàcilment. La normativa afegeix que els estats membres han d’animar a reduir l’exposició dels infants i els adolescents a comunicacions comercials relatives a aliments i begudes amb greixos, àcids grassos trans, sal o sodi i sucres.

ACN

Missatges recents

Un autobús i dos camions circulen per Barcelona amb la imatge de Pedro Sánchez i el missatge ‘corrupte’

Un autobús i dos camions amb la imatge de Pedro Sánchez i el missatge 'corrupte' han desfilat aquest divendres al…

3 minuts fa

La Guàrdia Urbana de Tarragona intensificarà les vigilàncies a Sant Salvador

Després d'una nova baralla al barri de Sant Salvador, la Guàrdia Urbana de Tarragona intensificarà les vigilàncies per evitar nous…

11 minuts fa

Tarragona amplia la bonificació del 50% en els abonaments de bus fins al 31 de desembre

L’Empresa Municipal de Transports de Tarragona (EMT) amplia la bonificació del 50% en els abonaments multiviatge dels autobusos municipals de…

42 minuts fa

Creixell inicia l’estiu amb una qualitat “excel·lent” de l’aigua de bany

L’Ajuntament de Creixell informa que, segons els darrers resultats publicats per l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA), corresponents al control microbiològic…

57 minuts fa

Policia Local de Mollerussa i Mossos d’Esquadra reforcen la vigilància al carrer a l’estiu per combatre l’incivisme

Agents de la Policia Local de Mollerussa i dels Mossos d'Esquadra uneixen esforços per combatre les actituds incíviques a l'estiu.…

1 hora fa

Quatre morts, entre ells un menor, i 14 ferits en un tràgic incendi d’un edifici d’onze pisos

Aquesta passada matinada, un virulent incendi ha arrasat un pis d'onze plantes a la localitat francesa de Reims on han…

1 hora fa

Esta web utiliza cookies.