En el marc del projecte ‘Què funciona en educació?’, l’Institut Català d’Avaluació de Polítiques Públiques (Ivàlua) i la Fundació Bofill presenten un informe que revisa els resultats de més de 100 estudis que analitzen de forma rigorosa l’impacte que tenen diferents programes que lluiten contra l’absentisme escolar sobre l’assistència a classe, la desafecció escolar, l’ansietat i la delinqüència. Els resultats d’aquesta revisió –la més extensa sobre el tema feta fins ara– es presentaran en un webinar el proper dijous a les sis de la tarda. Recercadores i professionals de primera línia hi debatran les implicacions d’aquests resultats en el context de la crisi provocada per la covid-19.
Aquesta revisió està integrada fonamentalment per 108 estudis sobre l’impacte dels programes de lluita contra l’absentisme escolar (inclosos en tres metanàlisis i tres revisions sistemàtiques de la literatura), desenvolupats a partir de la dècada dels 2000 als Estats Units, tot incorporant puntualment alguns estudis d’altres països anglosaxons. De forma complementària, s’inclouen cinc avaluacions de programes concrets. La pràctica totalitat de programes analitzats s’adrecen a alumnat absentista, es tracta, doncs, de programes correctius i no de prevenció. La major part dels programes es desenvolupen durant l’educació secundària obligatòria però també existeixen programes adreçats a l’alumnat de l’educació primària i programes adreçats a diversos nivells educatius.
Segons aquesta anàlisi, l’evidència demostra que els programes de lluita contra l’absentisme escolar aconsegueixen incrementar l’assistència a classe, especialment de l’alumnat absentista més sever, tot i que no s’aconsegueix una desaparició completa de la problemàtica. Es mostren millors resultats quan l’absentisme inicial és més intens, tot i que les diferències no són sempre significatives.
En general la recerca no identifica diferències significatives en funció de l’edat de l’alumne però l’efectivitat és especialment elevada quan els programes s’adrecen en exclusiva a una única etapa educativa. Les intervencions per a l’increment de l’assistència a classe han estat implementades tant a l’educació primària com a l’educació secundària, amb efectes positius a tots dos nivells i sense que es puguin identificar diferències clares entre ells.
També hi ha impacte dels programes amb independència de l’àmbit en què es desenvolupen (educatiu, judicial, comunitari o de salut). Sembla que la major transversalitat del programa no implica millors resultats, segurament a causa de les dificultats derivades d’una posada en marxa més complexa. Respecte als instruments, els incentius i les teràpies conductuals es presenten com a eines més eficaces, mentre que les sancions mostren no tenir efectes. La participació de la família esdevé també un punt d’especial rellevància, especialment quan es combina amb altres formes d’intervenció (incloent-hi les sancions).
Per això, l’informe aconsella consensuar una definició per al conjunt de centres educatius que permeti fer seguiment i comparar l’absentisme escolar i diferenciar l’alumnat absentista crònic d’altres formes d’absentisme menys intenses i crear mecanismes d’atenció específics per a cada tipologia. Cal actuar preventivament i identificar perfils sensibles a l’absentisme escolar.
Es recomana disposar d’un llistat ampli de recursos i serveis per abordar la multiplicitat de situacions, però cal una fase de diagnosi per implementar el recurs més adient. Cal treballar amb les escoles per fer aflorar l’absentisme invisible, així com acompanyar-les en la fase de prevenció i detecció de l’alumnat absentista. La prevenció i acompanyament en la transició de primària a secundària és essencial per al control de l’absentisme escolar i sembla convenient plantejar programes que acompanyin l’infant o jove absentista durant tota la seva escolaritat.
És necessari identificar i modificar les dinàmiques pedagògiques i/o de disciplina contraproduents en la lluita contra l’absentisme escolar. Cal ajustar la participació de la família al rol que aquesta juga en la no assistència de l’alumnat. És preferible desenvolupar intervencions de caràcter educatiu, comunitari o sanitari, tot deixant la intervenció judicial i les disciplinàries com a últim recurs.
L’absentisme crònic es redueix amb programes que inclouen incentius acadèmics i econòmics, i que eviten les sancions. Els programes contra l’absentisme són efectius tant a primària com a secundària, especialment per a l’alumnat amb més risc d’abandonament.
Mont-roig del Camp ha aprovat aquest dilluns, en sessió plenària ordinària, i per unanimitat de tots els grups municipals, la…
La Paeria de Lleida ha destacat l'alta participació ciutadana i l'absència d'incidents rellevants durant la festa major de la ciutat…
Un menor de només 6 anys ha resultat ferit aquest cap de setmana després que li caigués una porta de…
El Catalunya Summit 2025, celebrat el passat 10 de maig a l’Espai Jove La Nau de Vilafranca, ha tancat la seva…
El ple de Girona ha aprovat el reglament de la futura Zona de Baixes Emissions (ZBE), que concreta quins vehicles…
Ordino ha tancat la cinquena edició de la Fira del bestiar amb una valoració molt positiva per part del comú…
Esta web utiliza cookies.