La Superilla de l’Eixample no tindrà asfalt i posarà el vianant al centre

Els guanyadors del concurs presentaran la proposta de model en dos mesos i les obres finalitzaran el 2023

La Superilla de l’Eixample no tindrà asfalt, posarà el vianant al centre i donarà més espai al verd i a la vida social i comercial. Aquests són alguns dels trets característics del futur nou model d’eix verd a l’Eixample que s’aplicarà en aquest mandat als carrers Consell de Cent, Rocafort, Comte Borrell i Girona. L’Ajuntament de Barcelona ha fet públics els guanyadors del concurs per al disseny del nou model i dels primers quatre carrers i quatre places del total de 21 que es volen transformar fins al 2030. Les places es crearan als encreuaments del carrer de Consell de Cent amb els de Girona, Comte Borrell, Rocafort i Enric Granados. La previsió és que les obres comencin entre maig i juny del 2022 i acabin el primer trimestre del 2023.
El projecte guanyador, escollit d’entre 86 propostes, ha estat ‘Caminar des del centre’, de la UTE b76 Palomeras Arquitectes, SLP +Cierto Estudio, SCCLP. Aquest serà l’encarregat de redactar el Document de Model d’espai públic dels Eixos Verds, que fixarà “un nou codi” per a l’execució dels futurs projectes, en paraules de la tinent d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat, Janet Sanz.

Aquest treball es farà conjuntament amb els altres tres guanyadors i dirigit i coordinat per l’Oficina Tècnica Superilla Barcelona. A més, haurà de tenir en compte les conclusions del procés participatiu que s’està realitzant amb les principals associacions. Un cop estigui elaborat aquest document, cada equip redactarà el projecte d’eix verd que té assignat. Per això, Sanz ha apuntat que les propostes guanyadores senten les bases però no s’aplicaran exactament com s’han presentat ja que s’han d’adaptar al nou model consensuat.

La tinent ha explicat que els quatre projectes compleixen unes determinades premisses, la primera de les qual és el protagonisme “absolut” del vianant. Així, només hi podran circular els vehicles privats amb destí al propi carrer i ho faran a 10 kilòmetres per hora. Es garantirà l’accessibilitat universal a través d’una plataforma única que anirà de façana a façana i d’on desapareixerà l’asfalt, amb materials que garanteixin per exemple l’aprofitament de l’aigua de la pluja. També es donarà més protagonisme al verd, hi haurà zones d’estada i de jocs infantils i es fomentarà el comerç de proximitat.

Seguint aquestes premisses, la proposta guanyadora planteja un espai únic, ample i versàtil amb la voluntat de recuperar el paisatge dels antics carrers de Barcelona. S’ubica una nova línia d’arbrat i dona valor a les plantes baixes, amb una nova organització de l’espai i l’aparició d’una nova franja d’estada.

El segon classificat ha estat ‘De SÒL a SOL’, de la UTE Esteyco-Caceres Arquitectura, Estudi Martí Franch Arquitectura del Paissatge i NablaBCN Studio; que diferencia al llarg del carrer Consell de Cent les diferents tipologies d’espai: les places, les cruïlles, els trams d’intercanvi, els trams de jardí i el de mosaic. Planteja un material permeable, dona importància al subsòl i aporta una visió agrupada del verd urbà.

En tercer lloc hi ha Giraverd, de la UTE Gonzalez Cavia i Cabrera Arquitectura Urbanismo i Paisaje i Fabric Office; una proposta que trenca l’eix longitudinal i inverteix la jerarquia vehicle-vianant. Concentra també el verd a les zones més amples dels xamfrans. Per últim, hi ha ‘Galeries de Vida’, de la UTE GPO Enginyeria i Arquitectura SLU, Agence TER i Ana Coello Llobet, que planteja tres ecosistemes diferenciats: el viu, el social i el de serveis.

Pel que fa a les places, el primer guanyador ha estat ‘El parlament de les espècies (Estudi08014) que planteja un espai central naturalitzat de 1.000 metres quadrats en la cruïlla entre Consell de Cent i Rocafort. El segon ‘L’Illa de les illes’ (UTE Clara Sola-Morales, Albert Casas i Frederic Villagrasa), per a la cruïlla amb Comte Borrell, es una plaça concèntrica amb un quadrat permeable i espai alliberat al seu entorn per fer-hi activitats.

En tercer lloc, ‘Jardín Illa’ (UTE GPO Enginyeria i Arquitectura, LAND LAB) és la proposta per a la cruïlla amb Enric Granados i proposa un gran jardí que conformarà una successió d’espais verds des dels jardins de la universitat fins a la plaça Letamendi. Per últim, Consell de Cent amb Girona es transformarà en ‘Superescocell’ (Under Project LAB i BOPBA Arquitectura), que concentra la part verda a la zona de muntanya i proposa una plantació abundant, reorganitzant els serveis de la zona.

Transformació respectant el pla Cerdà

L’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha destacat que es tracta d’un projecte de “rellevància històrica” per a la ciutat i ha assegurat que l’objectiu és “transformar radicalment” la forma de viure i entendre l’Eixample però respectant els valors inicials del pla Cerdà. L’alcaldessa ha lamentat que el pla Cerdà s’havia convertit en poc saludable, per la preponderància del vehicle i per això ha defensat la necessitat de fer un canvi per aconseguir una ciutat “més saludable, més verda i més segura”.

Colau ha afirmat que “ningú està en contra del cotxe” però ha afegit que actualment té una centralitat “excessiva”. “Es tracta d’actualitzar la trama Cerdà”, ha manifestat.

Sanz ha afegit que l’obsessió a l’hora d’escollir els projectes guanyadors ha estat “garantir el caràcter identitari i icònic que té la trama Cerdà”. Per això, ha defensat que el nou model també tindrà un codi comú identificable.

El calendari preveu que el 15 d’abril estiguin contractats tots els equips i que en dos mesos ja hi hagi una proposta del nou model d’eix verd. Llavors hi haurà vuit mesos per redactar cada projecte i les obres començarien cap al juny del 2022. El projecte compta amb 37,8 MEUR, dels quals 32,2 són per als eixos i cinc per a les places.

El projecte Superilla Barcelona fixa la creació de 21 eixos verds i 21 places que generaran 33,4 hectàrees d’espai per a vianants i 6,6 de verd urbà.