L’informe apunta com alguns indicadors de les trajectòries educatives dels adolescents migrants es deterioren durant el curs escolar. En aquest cas, la mentoria social, que implica que una persona voluntària els acompanya durant algunes hores a la setmana, els ajuda a no empitjorar de forma significativa.
En concret, els adolescents que hi participen en projectes de mentoria, perceben que milloren el doble en l’aprenentatge de la llengua que aquells que no. Per tant, els autors de l’estudi destaquen que la mentoria és un bon complement en la lluita contra el fracàs escolar.
El col·lectiu que representa majors canvis són els joves migrants sols. En concret, milloren molt en salut mental, resiliència, autoestima i esperança en un futur millor en comparació a altres joves que no tenen aquest suport. La mentoria és un suport de gran ajuda perquè puguin afrontar una transició a la vida adulta en una situació més estable i les seves aspiracions personals milloren el triple.
Segons apunten els autors, la mentoria també incideix de forma positiva en la inclusió de les persones adultes sol·licitants d’asil, afavorint el seu benestar socioemocional, complementant el suport formal i administratiu de les entitats d’acollida. Es crea un espai segur i còmode on aquestes persones se senten en confiança per aprendre la llengua. “M’ha ajudat molt a sentir-me com a part d’un grup i no com un invitat. Per a mi la mentoria era crear un espai d’identitat”, exposa Mahmoud Assy, mentorat del Programa Català de Refugi.
La creixent necessitat d’oferir suport a la inclusió social de les persones migrades i refugiades, més enllà d’una ajuda assistencial i de serveis socials, ha promogut l’emergència de nous programes d’assistència informal, sobretot durant els cinc anys anteriors a la pandèmia. “Davant l’auge dels projectes de mentoria social, cal apostar per la qualitat i la recerca. Ens hem d’assegurar que l’impacte que promovem sigui positiu i significatiu”, explica la directora de la Coordinadora de Mentoria Social, Marta López.
L’estudi, realitzat amb l’impuls de la Fundació “la Caixa” i amb la col·laboració de l’Associació Catalana d’Universitats Públiques, ha analitzat l’impacte de la mentoria en tres grups: l’adolescència d’origen migrant amb els projectes Rossinyol i enTàndem, el jovent migrant sol amb el projecte Referents, de Punt de Referència, i les persones adultes sol·licitants d’asil amb el projecte Programa Català de Refugi. En tots els casos es demostra que els mentors ofereixen un suport molt rellevant en els moments de transició que viuen les persones mentorades i que suposen un risc important per a la seva salut mental.
Una motorista ha mort aquest dissabte a la tarda en un xoc amb un turisme i un camió a l'N-II…
Una persona ha mort aquest dissabte en un incendi en un habitatge a Santa Maria de Palautordera (Vallès Oriental). Segons…
Un cavall ha mort en caure fulminat durant la cavalcada del bicentenari dels Tres Tombs de Sant Antoni, a Barcelona.…
Aquest divendres s’ha presentat oficialment la imatge gràfica del Fòrum de la Calçotada, un esdeveniment pioner que neix amb l’objectiu…
L'Ajuntament de Sabadell ha encetat una campanya de sensibilització per combatre l'edatisme que no està deixant indiferent ningú. Amb el…
L'apagada elèctrica massiva que va deixar tota la península Ibèrica a les fosques durant hores el passat dilluns tindrà també…
Esta web utiliza cookies.