Dilluns, 26 de novembre, es posaran en marxa les darrers cinc línies de la nova xarxa de bus, una d’horitzontal i quatre de verticals: H2, V1, V19, V23 i V25. També es modifiquen una dotzena de línies existents i se’n substitueixen dues. D’aquesta manera culmina l’aposta de transformació iniciada fa sis anys i a partir de la qual l’Ajuntament de Barcelona i TMB han dut a terme la remodelació global del transport públic en superfície més important feta mai a la ciutat.
La nova xarxa de bus queda definitivament configurada per 28 línies d’alta freqüència, dissenyades amb trajectes rectilinis, mesures de prioritat i abundant informació de servei per facilitar-ne l’ús als ciutadans. La delimitació i senyalització de 97 àrees d’intercanvi busca a més que es puguin combinar entre elles i amb altres transports públics.
Les línies que es posen en marxa demà, totes amb la freqüència bàsica de 8 minuts els feiners, són: H2 (Av. Esplugues – Trinitat Nova), V1 (Granvia l’Hospitalet – Av. Esplugues), V19 (Barceloneta – Pl. Alfonso Comín), V23 (Nova Icària – Can Marcet) i V25: Nova Icària – Horta. Per al seu bon funcionament, l’Ajuntament de Barcelona ha creat 11 quilòmetres de nous carrils bus, ha fet 237 actuacions en parades i ha adaptat 17 cruïlles semafòriques.
Al mateix temps, dues línies convencionals, 45 i 92, deixen de circular. El recorregut de la 45 entre la plaça Maragall i Horta es podrà fer amb la V25 i el recorregut entre la plaça Maragall i l’Hospital del Mar amb la 47, que es prolonga. Pel que fa a la 92, la línia V19 fa un recorregut molt similar entre la plaça Alfons el Savi i avinguda Tibidabo, i la V23 entre l’Hospital de Sant Pau i l’avinguda Icària.
Modificació i prolongació de línies
Com a part de la reorganització del servei d’autobús, s’apliquen canvis en línies existents per atendre millor la demanda, com ara les prolongacions de les línies H6, a Onze de Setembre, H8, al Bon Pastor, i V13 a avinguda Tibidabo, o bé per reforçar i clarificar l’esquema de la xarxa. És el que persegueix la redistribució de la part alta dels recorreguts de les línies 22, V15 i V17, que s’intercanvien els destins. A partir del 26 de novembre la 22 va al Carmel, la V15 a l’avinguda Tibidabo i la V17 a Vall d’Hebron.
Una altra novetat és que per primera vegada en una línia de la nova xarxa de bus, la H6, s’alternaran vehicles amb dues destinacions diferents: Fabra i Puig, la parada terminal actual, i Onze de Setembre, que és la nova parada terminal resultat de la prolongació fins a Pare Manyanet. La destinació es mostrarà als cartells indicadors frontals dels vehicles.
Aquestes i altres variacions són objecte d’una àmplia campanya de comunicació, que inclou la presència demés de 200 informadors al carrer. La informació de detall es pot consultar als webs de TMB i de l’Ajuntament.
Al mateix temps que es completa la malla de línies verticals, horitzontals i diagonals, el projecte ha comportat un reforç del servei de proximitat amb més oferta i més cobertura territorial. En conjunt s’ha incrementat en 66 vehicles (22 el 2017 i 44 el 2018) el servei diari en el conjunt de la xarxa per atendre l’augment de demanda i les creacions i prolongacions de línies. Una d’aquestes noves línies és la 133 (Sant Andreu Arenal – Baró de Viver), que es posa en servei també el 26 de novembre.