El festival El Més Petit es reinventa i apostarà per l’edició digital

La versió en línia estrenarà tres propostes amb "la voluntat de no deixar els nens sense les arts escèniques"

El festival El Més Petit ha creat l’edició El Més Petit als Núvols, que permetrà celebrar la 16a edició del certamen per a espectadors de 0 a 5 anys a partir d’aquest dissabte, quan està prevista la seva obertura física. Aquesta nova secció digital oferirà, en línia, tres experiències artístiques creades expressament per a l’ocasió, a més dels tallers de formació i l’Encontre Internacional d’Arts per a la Primera Infància. La directora, Eulàlia Ribera, ha avisat: “Podem dir que el festival existirà estiguem en les condicions que estiguem”, i ha detallat que hi haurà tres propostes encarregades a companyies catalanes “amb la voluntat de no deixar els nens sense les arts escèniques”.

El festival, que s’allargarà fins al diumenge 29, es realitzarà “siguin quines siguin les circumstàncies relatives al tancament cultural a causa de la pandèmia per covid-19” de la mà d’aquesta secció digital, titulada el Petit als Núvols, amb propostes i continguts en línia tant per als espectadors com per als participants de les activitats de formació i professionals. “Com a mínim, la part digital sí que la podrem fer. La presencial està pendent del tancament dels teatres”, ha argumentat Ribera.

Tres experiències artístiques

Segons ha concretat, El Petit als Núvols serà l’espai en què s’estrenaran tres experiències artístiques creades expressament per a l’ocasió i per al format per tres companyies catalanes. Es tracta de propostes plantejades per anar “més enllà” de la visualització i aconseguir diferents graus d’interacció entre espectadors i creadors. Les propostes s’estrenaran el 14 de novembre i estaran obertes fins a la finalització del festival. Per participar cal comprar un codi que dóna accés conjunt a les tres experiències, a més d’altres continguts d’interès per a les famílies.

La companyia Animal Religion proposa ‘Cuc, un repte artístic per confeccionar una creació col·lectiva final. La companyia Big Bouncers parteix del seu espectacle ‘Jungla’ per oferir ‘Expandint la Jungla’, un conjunt d’activitats i continguts relacionats amb el muntatge; i David Ymbernón presenta ‘L’Horitzó de Latung La La’, una proposta en línia basada en la co-creació de continguts a partir de l’univers d’aquest creador català.

El Més Petit també oferirà en línia les propostes de formació dels programes ‘Mestres que es Mouen’ i ‘Artistes que es Mouen’. En el primer dels casos s’han previst un taller de les coreògrafes Montse Roig i Marina Cardona per a mestres d’escola bressol; i un del coreògraf Omar Meza dirigit a docent d’Educació Infantil. Dins del programa Artistes que es Mouen, dirigit a creadors i companyies, s’ha programat un taller a càrrec de l’artista Dalija Acin.

Finalment, el Petit als Núvols també serà l’entorn en el qual es desenvoluparà el V Encontre Internacional d’Arts per a la Primera Infància, que reuneix professionals del sector de tot el món. La trobada es realitzarà, en línia, els dies 20 i 21 de novembre i inclourà conferències a la carta i en línia, un taller titulat Viure en temps de pandèmia a càrrec de la companyia francesa Act2 i un espai de networking virtual entre els participants.

Programació presencial

Pel que fa a la part presencial d’El Més Petit, la incertesa sobre en quin moment s’aixecaran les restriccions fa que, a hores d’ara, només estigui garantida la realització dels tallers de les companyies participants en les escoles. Segons ha detallat Ribera, es desenvoluparan una quarantena de sessions a centres docents de les ciutats que acullen el festiva, ja que “es pot seguir treballant amb els grups bombolla de les aules”.

Pel que fa a les funcions presencials escolars i familiars en sales, Ribera ha dit: “Ho tenim tot a punt per si, finalment, es poden portar a terme”. En cas que sigui així, El Més Petit oferirà 59 funcions i 8 tallers familiars. La situació provocada per la covid-19 ha obligat a reduir el nombre de sessions i a prescindir de la presència de companyies internacionals.

Si es du a terme, El Més Petit presencial acollirà, entre moltes d’altres propostes, l’estrena de ‘Söns’, la coproducció d’aquest any del festival amb la companyia Pels Més Menuts, en un espectacle dirigit a nadons d’entre 0 i 2 anys plantejat com una experiència sensorial en què les famílies entren en un món de sons, ombres màgiques, imatges poètiques i música.

També s’ha previst l’estrena de ‘Mimesis’, de la companyia asturiana Zig Zag Danza, un espectacle per a espectadors de 0 a 3 anys construït entorn de la imitació com a via de relació amb el món que ens envolta. Les altres companyies que participaran presencialment seran les catalanes Big Bouncers, Inspira Teatre, David Ymbernon, Animal Religion i l’Associacio Blink Flash i Silver Drops. El programa també compta amb Maduixa Teatre, del País Valencià i amb la companyia andalusa Da.te Danza. “Ens semblava que com a festival havíem de donar resposta i acompanyar els artistes de casa nostra: tots els artistes són catalans, d’Andalusia, Asturies i València”, ha destacat.

Tot plegat, però, està supeditat al moment en què es pugui reprendre l’activitat als teatres de Catalunya i a altres espais culturals com les biblioteques municipals. En qualsevol cas, òbviament, totes les funcions i tallers presencials comptaran amb “totes les garanties sanitàries”, entre elles una instal·lació de poesia visual pensada per ajudar les famílies a mantenir la distància de seguretat a l’hora d’accedir als teatres.

Si aquesta part presencial no es pot celebrar, la idea dels organitzadors és reprogramar les funcions que eventualment no es puguin realitzar quan la situació sanitària i cultural ho permeti. “Iintentarem que a partir del primer i segon trimestre del 2021 fer un recorregut per aquests teatres i que es puguin portar a terme aquestes funcions, perquè sovint són els únics espectacles per a la infància”, ha detallat.

Sobre aquesta situació, Ribera ha assegurat que el que demana el festival és saber si estaran tancats o oberts: “Si divendres ens diuen que dissabte podrem fer actuacions, haurem de posar tota una maquinària en marxa que la tenim a punt, i l’hem treballat per fer-ho possible, però és un esforç molt gran”, ha dit. A més a més, ha afegit que això és en mans del Procicat.

Pel que fa al preu de l’entrada en línia, s’ha posat el mateix import que en l’apartat físic: “S’ha de fer valdre la feina dels artistes, i aquesta és una de les maneres”, ha defensat. Tanmateix, ha recordat que les entrades permeten veure les funcions tants cops com els espectadors ho desitgin durant els dies del festival.