Divendres, 29 de març de 2024
És notícia

L’artista Francesc Torres dona una nova vida als “objectes perduts” al MNAC

Avatar photo

Pepe Serra explica que l'exposició 'La capsa entròpica' reflexiona sobre el sentit dels museus

El MNAC reflexiona sobre el propi museu i sobre el sentit dels museus a través de l’exposició ‘La capsa entròpica. El museu d’objectes perduts’, que es podrà visitar des d’aquest divendres fins al 14 de gener de 2018. Per reflexionar sobre això, l’artista barceloní Francesc Torres, comissari de l’exposició, ha donat una nova vida a aquests “objectes perduts” de la col·lecció del MNAC. La gran part de les obres són dels segles XIX i XX, però Serra ha recalcat que a la mostra hi ha objectes gòtics, medievals, modernistes, contemporanis i antics. Torres ha indicat que volia parlar sobre “què passa quan la història i la cultura col·lisionen frontalment i qui surt més malparat d’aquest xoc”. L’artista ha fet èmfasi en què algú es preocupi que aquests “residus i allau d’escombraries meravelloses no es perdin per sempre i segueixin servint per saber d’on venim, on estem i cap on anem”.

Durant més de dos anys, Torres s’ha introduït en la reserva del MNAC per fer emergir els “objectes perduts” que ara s’exposen. L’artista ha examinat a fons la col·lecció, que abasta deu segles d’història de l’art, tot i que, com ha explicat el MNAC, s’ha centrat narrativament en obres dels segles XIX i XX. Torres no ha fet cap de les obres que s’exposen, les ha escollit com ho faria un comissari per explicar una història o proposar una tesi.

De fet, l’artista, com ha recalcat el MNAC, aborda aquest projecte com una obra pròpia, exponencialment més gran que qualsevol altra ja realitzada en consonància amb el tema, molt present en el seu treball, amb els recursos, en aquest cas la col·lecció, i la institució que l’acull. No es pot oblidar que aquest treball és la conseqüència d’obres seves anteriors i que explora els mateixos temes: ‘Accident’, de 1977; ‘The Assyrian Paradigm’, de 1980; ‘Belchite South Bronx’, de 1987; ‘Plus Ultra’, de 1988; ‘Destiny, Entropy and Junk’, de 1990, i ‘Memory Remains’, de 2011.

Serra ha ressaltat que l’exposició és una reflexió potent sobre el propi museu i el sentit dels museus i la rellevància del MANC en concret i les seves col·leccions. Creu que és el millor projecte que han fet perquè “és molt rodó” amb un artista que ha treballat amb llibertat amb els fons. “Hi ha un projecte que respon al 100% en la línia de treball que el museu impulsa”, ha afegit.

Interrogar el públic
El director del MNAC ha assegurat que se sent molt representat pel projecte perquè el conjunt de coses que s’hi exposen la majoria han patit col·lisions, enfrontaments i problemes en el decurs de la història, moltes han estat històricament descartades, ja que són objectes que a vegades “queden fora de l’interès pel dany que sofert, per la fragmentació que representen”. Serra ha apuntat que Torres dona la seva mirada a aquests objectes que interroguen a tot el públic que visiti el museu.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

L’Ajuntament de Tarragona contesta a la polèmica d’Aparcaments Municipals

Notícia següent

Iceta: “L’amenaça de declarar la independència fa inevitable que l’Estat iniciï els tràmits per aplicar l’article 155”

Notícies relacionades