La història entre els xefs Ferran Adrià i Hiroyoshi Ishidam en el marc del Grec Festival

L'obra explora "quina fina línia hi ha entre la cuina i l'art" des d'aquest dilluns fins dimecres al Mercat de les Flors

‘El tigre de Yuzu’ retrata la història de la relació entre els xefs Ferran Adrià i Hiroyoshi Ishidam, entre els seus restaurants El Bulli i el Mibu, entre la cuina d’Occident i la d’Orient. L’espectacle multidisciplinar de Kaiseki Teatre i dirigit per Roger Julià es podrà veure des d’aquest dilluns fins dimecres en el marc del Grec Festival al Mercat de les Flors. Julià ha declarat que es pregunten “què és El Bulli, que és el Mibu, què és l’art, quina fina línia hi ha entre la cuina i l’art” que pel director no existeix.

Vuit actors s’encarreguen d’explicar una història que té música de Pep Sala i una escenografia que reinterpreta els llocs on va succeir la història real, que va arrencar l’any 2002, quan Ferran Adrià es troba al Japó fent unes conferències i és convidat a menjar al Mibu, ubicat al centre de Tòquio i que només atén a vuit persones i fa un tipus de cuina molt senzilla d’elaboració i basa els seus plats en històries del Japó i llegendes.

Adrià va quedar molt impressionat per menjar al restaurant d’Ishidam i posteriorment va convidar al xef japonès i la seva dona a El Bulli. La parella va sortir per primera vegada del Japó per anar al restaurant d’Adrià. Ishidam va quedar també molt impressionat per aquesta experiència. I al tornar, com ha explicat Roger Zanuy, de producció de l’espectacle, els clients li van fer notar que alguna cosa havia canviat en la seva cuina després de conèixer Adrià, “havia rejovenit”. Ishidam va decidir regalar-li al xef català anar a Roses a cuinar pels clients d’El Bulli durant una setmana. “L’obra és una trobada entre el passat i el futur”, ha apuntat Zanuy.

Vuit actors s’encarreguen d’explicar aquesta història que té música de Sala i una escenografia mitjançant el videoart, la música i tot d’efectes visuals i sonors. El director del muntatge ha manifestat que a través d’aquest llenguatge multidisciplinar van des d’El bulli, al Mibu, a espais íntims dels protagonistes, aeroports, així com l’espai metafòric del cap i els somnis dels dos protagonistes. “Treballem d’una forma minimalista”, ha apuntat, al temps que ha dit que amb “poques coses” parlen de “molt espais”. Recreen els fets reals des del punt de vista de documentalistes: “Veiem el fet amb un punt de vista allunyat”. En aquest sentit, “els actors fan de tot”, toquen instruments, parlen en japonès, català i altres idiomes.

Adrià i Ishidam
Per la seva part, Ferran Adrià ha recordat que ells hi van anar el 2002 i aquest fet va ser un icona brutal en el món de la gastronomia. “És la primera vegada que la cultura gastronòmica occidental dialoga amb Japó. No havia passat mai”, ha recalcat. Adrià ha reconegut que comprendre què és Japó “és molt difícil, no es pot entendre, és una cultura tan diferent que no es pot entendre, si no ets allà vivint molt anys”. Adrià ha apuntat que la companyia ha fet l’obra que els ha donat la gana. “Nosaltres no hem dit res de res perquè si jo em dedico a crear el que mi el que m’agrada és la llibertat”.

Hiroyoshi Ishida, qui acudirà amb Adrià a l’estrena, ha declarat que va ser inoblidable conèixer Ferran Adrià. “Només al veure la seva mirada va ser una cosa nostàlgica. Em vaig quedar molt sorprès quan vaig conèixer la cuina d’Adrià”. Li va marcar un abans i un després, ha reconegut.

Aquesta és una coproducció del Grec 2017 Festival de Barcelona i Kaiseki Teatre.Amb la col·laboració d’elBulli Foundation, Mibu, Vania, AADPC, Comerjapones.com, Japan Foundation, elBarri i Fabra i Coats Fàbrica de creació. Aquest dilluns, després de la funció, s’organitza una conversa amb alguns membres de la companyia.

El director del Grec, Francesc Casadesús, ha apuntat que és “una història molt emocionant. No és una anècdota, ni un conte que es fa al teatre, darrera hi ha molta humanitat, una relació entre dues persones i la de la companyia amb un treball i una il·lusió”, ha afegit.

Gira
La idea de l’espectacle és que ha de voltar món. La seva intenció és fer una estrena a Tòquio i després representar-se per diferents llocs pel món, no només Catalunya i Espanya.