Forces Elèctriques d’Andorra (FEDA) ha iniciat aquest dimecres els treballs de desmuntatge de la línia d’alta tensió que connecta Encamp i Grau Roig. Les tasques duraran entre quatre i cinc mesos, motiu pel qual els 17 quilòmetres que es retiraran no estaran llestos fins a principis del 2025. Primer s’ha començat pel sector de més altitud, el de Grau Roig, i progressivament s’anirà baixant perquè els treballadors no pateixin les baixes temperatures de l’hivern en aquesta zona. Aquesta línia no funcionava des de l’any passat després que FEDA posés en funcionament una nova línia amb més capacitat transportadora d’energia. L’objectiu de retirar l’antiga línia, que data dels anys quaranta, és el d’alliberar diversos espais públics i privats i allunyar la línia dels nuclis urbans.
“Aquesta línia com que es va fer els anys 40 passava per molts nuclis urbans i moltes propietats que actualment s’han urbanitzat i estan relativament a prop d’edificis”, ha explicat el director de Forces Elèctriques d’Andorra, Albert Moles, que ha agregat que feien “una mica de nosa”.
El desmuntatge és una “obra complexa perquè són instal·lacions que tenen una atenció mecànica que no es poden desmuntar de qualsevol manera i el procediment de desmuntatge és particular”, ha assegurat el director de FEDA. La Unió Temporal d’Empreses (UTE) formada per l’operador francès de transport elèctric, RTE, l’empresa de treballs elèctrics SEMI France i la constructora andorrana Unitas, són els encarregats de dur a terme el desballestament de la infraestructura. Primer es baixaran els conductors, després serà el torn de les quatre línies de cables i més tard es retiraran les torres mitjançant grues o, en algun cas concret, s’utilitzarà algun helicòpter perquè és “poc accessible” com seria tota la part d’entre Encamp i Meritxell. També s’eliminaran els massisos de formigó perquè “no molestin” i perquè “moltes torres es troben en propietats privades”, ha exposat el responsable de FEDA.
Durant el procés no hi haurà talls de subministraments, però la companyia elèctrica ha confirmat que obligarà a fer petits talls de trànsit, però aquests seran “de pocs minuts” per poder fer “baixar els trams de cables”, ha comentat Moles. De totes maneres, l’empresa ha assegurat que es portaran a terme en hores de baixa circulació de vehicles. Un cop acabi tot el procés, FEDA contempla la restauració ambiental de les zones afectades i els accessos, així com el reciclatge de tot el material recuperat.
“Celebrem que hi hagi aquestes obres per part de FEDA per restituir moltes tones de formigó del medi”, ha afirmat la cònsol major d’Encamp, Laura Mas. Concretament, en el territori encampadà trauran 32 pilones, 600 tones de formigó i 300 tones d’acer.
“S’allibera una zona important del territori d’Encamp i de Canillo, quedarà lliure aquesta línia que a part de l’impacte visual que pot tenir, té una afectació urbanística també perquè s’allibera uns terrenys privats i públics”, ha declarat el cònsol major de Canillo, Jordi Alcobé.
Amb la desaparició de les línies més antigues i la construcció i posada en funcionament de les noves, FEDA ha aconseguit “incrementar per tres vegades la capacitat de transport intern d’energia a Andorra, que ens permet no solament fer front al creixement, sinó també absorbir producció d’energia renovable i distribuir-la per dins del país”, ha manifestat Moles.
El responsable d FEDA també ha explicat que els governs d’Andorra i el d’Espanya estan acabant de negociar un conveni per fer la connexió d’energia amb l’estat espanyol. “Segurament d’aquí a pocs mesos estarà el tema tancat”, ha detallat el director, que ha comentat que un cop comencessin les obres durarien al voltant d’uns quatre anys, aproximadament. De totes maneres, per aquestes obres no hi ha excessiva pressa perquè “tenim entre un 15% i un 20% de marge d’increment de demanda, que en demanda elèctrica és molt perquè tampoc creix tan ràpid”, ha destacat Moles.