Una desena de projectes han participat en la tercera edició dels Premisd’Innovació Educativa que organitza el Consell General amb la col·laboracióde Gam21, espai de reflexió educativa. Dos projectes valencians en lacategoria internacional i una proposta de l'Escola Andorrana de SegonaEnsenyança de Santa Coloma en la secció nacional han estat els guardonatsd’enguany.
Els guanyadors del Premi Maria Geli internacional, dotat amb 12.000 euros,han estat de forma conjunta dos projectes presentats per centres educatiusdel País Valencià. En concret, s’han reconegut les propostes ‘Banda al’escola’ de l’IES Andreu Sempere d’Alcoi i ‘ExpresARTE: Un paseo por lahistoria con mucho arte’ del CEIP Federico Maicas del Torrent de València.Cadascun dels guanyadors s’endú 6.000 euros.
Pel que fa a la secció nacional del Maria Geli, el guardó, dotat amb 3.000euros, ha recaigut en el projecte ‘Altres Veus’ de l’Escola Andorrana deSegona Ensenyança de Santa Coloma.
El jurat dels Premis Maria Geli 2023 està format Carme Alemany, JoaquimDolz, Florenci Pla i Miquel Àngel Prats amb llarga experiència en ladocència, la psicologia i la pedagogia.
Banda a l’Escola
El projecte d’innovació educativa Banda a l’Escola es va iniciar en el curs2021-2022 amb una durada de dos anys i ha permès implementar undispositiu instrumental (la creació d’una banda escolar) a les classes deMúsica de 1r, 2n i 3r de l’ESO basant-se en el model d’èxit francès del’Orchestre a l’école (2 hores de pràctica instrumental col·lectiva per
setmana) i el model de ClassBand Yamaha, aprofitant un grup motord’alumnes també la col·laboració de l’alumnat del Programa de coordinacióhorària amb el Conservatori Professional de Música “Joan Cantó” d’Alcoi.
Es tracta d’una proposta que tracta d’incorporar diferents aspectes delmodel francès de l’Orchestre à l’école així com del model ClassBandYamaha, adaptats al context d’un territori amb una enorme presència sociali cultural de les bandes de música (declarades Manifestació representativadel Patrimoni Cultural Immaterial en març de 2021).
La situació que es vol millorar està relacionada amb una nova manera deplantejar l’educació musical que està absolutament vinculada al territorivalencià (la banda de música) però que no tenia presència fins ara a lesaules de secundària.
ExpresARTE: Un paseo por la historia con mucho arte
Busca explicar la història d'una altra manera, viure-la en comptes de llegir-laa un llibre de text. A través del projecte, els quadres agafen vida i permetenexplicar la història d’Espanya.
Els alumnes només havien de, primer, observar la història darrere delquadre, després comprendre-la i, finalment, treure els seus personatges idonar-los vida, recrear el que podrien ser aquests moments en una petitaobra de teatre.
Altres Veus
És un projecte de l’Escola Andorrana de Segona Ensenyança de SantaColoma que promou l’educació emocional a través de l’art i la música.L’objectiu és involucrar els alumnes en el procés educatiu, fomentar lacooperació entre l’alumnat i el professorat, incentivant l’intercanvi entrediverses aules, ja que el projecte no només se centra en un únic curs.
A més, Altres Veus vol potenciar l’expressió artística dels alumnes iajudar-los a gestionar i comunicar les seves emocions, preocupacions ineguits.