Més de 800 famílies assessorades en matèria de deute hipotecari des del 2012

    D'un total de 818 expedients gestionats, 236 famílies han pogut continuar residint a l'habitatge amb unes condicions econòmiques assequibles

    Imatge de la roda de premsa amb Marc Arza, Montserrat Vilella i els voluntaris

    En poc més de 5 anys, el servei d’assessorament sobre el deute hipotecari ja ha gestionat un total de 818 expedients, dels quals 760 s’han resolt i 74 s’estan tramitant. Aquest servei, a més, ha facilitat que 235 famílies hagin pogut continuar residint a l’habitatge amb unes condicions econòmiques assequibles en funció de les seves possibilitats, bé per una dació amb lloguer social o per la reestructuració del deute hipotecari, per exemple. L’Ajuntament de Reus, en col·laboració amb l’Agència de l’Habitatge de Catalunya, ofereix aquest servei a través de l’Oficina d’Habitatge, des del 2012. La iniciativa va néixer “durant els moments més durs de la crisi econòmica per intentar mitjançar entre les entitats financeres i les persones que es trobaven en aquestes situacions”, que en molts casos adquirien un deute després d’entregar els seus habitatges a la banca per impossibilitat de pagament, tal com ha explicat la regidora de Benestar Social, Montserrat Vilella.

    A banda, un altre dels objectius del servei no és només assessorar els afectats per resoldre satisfactòriament aquestes situacions, sinó també informar a la ciutadania de la seva situació financera i donar eines de coneixement per resoldre la situació. Però, no només intervenen el consistori i l’agència de l’Habitatge, sinó que aquest servei compta també amb el treball de voluntaris, com el Josep Burata, que va dedicar-se professionalment al sector de la banca i ara, quan ja està jubilat, ofereix els seus coneixements per assessorar sobre com es pot mitjançar amb les entitats financeres en situacions habitacionals de vulnerabilitat. A més, com ha destacat Vilella, la ciutat de Reus va ser la primera a Catalunya en establir un conveni amb Ofideute per negociar amb la banca.

    Diferents resolucions

    El servei d’assessorament consta de diferents tipologies de resolucions. Per una banda, 156 famílies van obtenir la dació en pagament del deute, que consisteix en l’acceptació per part de l’entitat bancària de la cancel·lació total del deute amb el lliurament de l’habitatge hipotecat. D’altra banda, 15 expedients es van resoldre amb un lloguer a grans tenidors, a través d’entitats financeres i societats immobiliàries dependents d’aquestes entitats, i 166 més es van resoldre amb una reestructuració del deute hipotecari. A més, a més, encara hi ha 74 demandes en tràmit i 407 han estat consultes i assessorament.

    Un servei per tothom

    El regidor d’Urbanisme, Marc Arza, ha destacat que aquest no és un servei amb un perfil d’usuaris concret, sinó que s’adapta a “persones molt diverses”. Però, tot i que “ja s’ha superat el moment més greu d’emergència habitacional, encara s’estan atenent casos”, ha apuntat.

    Per la seva banda, Josep Burata, voluntari del servei, ha assenyalat que es va començar amb l’assessorament “des dels barris i la perifèria de Reus i s’ha acabat al centre”. “Continuem treballant perquè la situació segueix sent crítica”, ha assegurat Burata, qui també ha afegit que hi ha entitats “que ho posen més difícil”, com Ibercaja, i d’altres que faciliten més la gestió, com el BBVA i LaCaixa.