El Ple de l’Ajuntament va aprovar ahir al vespre per unanimitat, en la sessió ordinària del mes de juliol, el text del nou Reglament Orgànic Municipal (ROM), un document modern, adaptat a la nova legislació i a les noves tecnologies.
A l’octubre de 2016, durant la sessió ordinària d’aquell mes, el plenari va acordar la creació d’una comissió especial per a la redacció d’una proposta de ROM que donés resposta a les noves necessitats del municipi, i que incorporés els nous aspectes introduïts arran les modificacions legislatives sobre el Règim Local, de procediment administratiu del sector públic i, especialment, sobre la transparència i el bon govern.
Després de diverses reunions, durant les quals representants de tots els grups polítics van debatre i van treballar entorn a un esborrany per obtenir un text consensuat adaptat a les necessitats de Roda de Berà.
Tots els portaveus, durant les seves explicacions de vot, van coincidir en felicitar la tasca efectuada per la comissió i van agrair el treball dels tècnics municipals que han participat en la seva elaboració.
El ROM
En el document queda reflectida l’organització municipal i es detallen qüestions tan decisives com els principis inspiradors de l’activitat municipal; les normes sobre la constitució, la vigència i la finalització del mandat corporatiu; l’organització municipal de caràcter necessari i de caràcter complementari; l’estatut dels membres de la corporació, funcionament i règim jurídic; el control i la fiscalització del Ple; o respecte la informació i la participació ciutadana.
Inclou novetats importants respecte al document anterior, -derogat al 2012 perquè no comptava amb el consens de tot el plenari-, com una sessió sobre l’estat del municipi a l’equador de cada legislatura; la creació de la figura del “regidor de barri”; la regulació dels consells sectorials de participació, amb la voluntat de crear-ne el consell de comunicació local; o la figura del Síndic de Greuges, amb el qual l’Ajuntament aposta per crear nous canals de protecció dels veïns i veïnes.
Es facilitarà la feina dels grups de la corporació, en particular l’accés a la informació i la tasca de control i fiscalització de l’oposició al govern; i es regularan els torns i els temps d’intervencions de forma més eficaç, per tal que les sessions siguin més àgils, i més properes i accessibles a la ciutadania.
La tecnologia digital adopta un paper protagonista, continuant amb l’aposta que l’equip de Govern ha fet ja amb la implantació del programari Gestiona, mitjançant el qual s’efectuen totes les comunicacions i es gestionen tots els expedients; o de les videoactes dels plens, per complir amb les normatives amb més agilitat i rapidesa, però sobretot per facilitar l’accés a la ciutadania a aquests continguts.
Finalment, respecte a la participació ciutadana, el ROM estableix l’eix dels principis que han de regir la seva regulació, més específica i detallada amb els canals necessaris per facilitar la participació de tots els rodencs i rodenques en els assumptes públics municipals, i aconseguir una societat més participativa, conscient i responsable dels assumptes que els hi afecten.